گوترش از انتخاب سلام فیاض به عنوان نماینده سازمان ملل در لیبی دفاع کرد

سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای از انتخاب نخست وزیر سابق فلسطین به عنوان فرستاده جدید این سازمان به لیبی دفاع کرد. در مقابل نماینده رژیم صهیونیستی از اعتراض آمریکا به این انتخاب استقبال کرده و آن را تاکیدی بر حمایت واشنگتن از اسرائیل دانست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای به اعتراض آمریکا نسبت به انتخاب سلام فیاض، نخست وزیر سابق فلسطین به عنوان فرستاده جدید این سازمان به لیبی و جانشین مارتین کوبلر آلمانی پاسخ داد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه انتخاب فیاض بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و شایستگی‌هایش برای انتصاب در این سمت بوده، تاکید شده است، ‌کارمندان سازمان ملل بر اساس توانایی‌های فردی و بدون آنکه نماینده کشور و یا دولتی باشند، در پست‌های خود مشغول فعالیتند.

دوجاریک افزود: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به تعهدات خود مبنی بر به‌ گزینش چهره‌های شایسته و نیز رعایت تنوع منطقه‌ای پایبند است. همواره انتخاب اشخاص برای پست‌های مختلف در سازمان ملل بر اساس توان‌ها و ویژگی‌های شخصی و شایستگی‌های آنها است.

گوترش پیشتر سلام فیاض را به عنوان گزینه جانشینی مارتین کوبلر در لیبی به شورای امنیت معرفی کرد و به کشورهای عضو تا روز جمعه مهلت داد که اعتراضات خود را نسبت به این ابلاغ کنند.

گرچه به گفته دیپلمات‌ها انتظار می‌رفت با انتخاب فیاض موافقت شود اما نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به انتخاب فیاض از سوی گوترش به عنوان فرستاده سازمان ملل به لیبی اعلام کرده و ضمن ابراز ناامیدی از این مساله مدعی شد: سازمان ملل از مدت‌ها قبل به شکلی "ناعادلانه" و به ضرر هم‌پیمانان ما در اسرائیل از تشکیلات خودگردان فلسطین جانبداری می‌کند.

گوترش در واکنش به این اعتراض تاکید کرد: پست‌های عالی در سازمان ملل به هیچ فلسطینی و یا اسرائیلی اعطا نشده است.

حنان عشروای، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) نیز با انتقاد از واکنش آمریکا و تلاشش برای مانع‌تراشی در انتخاب فیاض، ادعای هیلی درباره جانبداری سازمان ملل از فلسطین را "بهانه‌ای بی‌ارزش" توصیف کرد.

دنی دانون، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز اعتراض نماینده آمریکا به انتخاب فیاض را آغاز دوره‌ای جدید دانست و گفت: "این واکنش آمریکا تاکیدی بر حمایت دولت جدید این کشور از اسرائیل در محافل بین‌المللی و سازمان ملل در برابر اقداماتی است که علیه اسرائیل انجام می‌شوند."

منبع: ایسنا

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 731738

وب گردی

وب گردی