قوانین غلط آفت مقالات علمی / آموزش اخلاق حرفه ای ضروری است

معاون بین الملل دانشگاه خواجه نصیر گفت: نظام آموزشی کشور به نحوی تعریف شده است که امکان ارائه دستاوردهای پژوهشی را فراهم نمی کند که این امر موجب بروز تخلفات علمی می شود.

به گزارش ایسکانیوز، فرهاد یزدان دوست گفت: سیستم و نظام آموزشی کشور بستر اجرای پژوهش و ارائه دستاوردهای تحقیقاتی را برای دانشجویان و اساتید فراهم نمی کند و بیشتر به بازگویی مطالب توجه می شود که این امر می تواند بستری برای بروز و ظهور تقلب و تخلف علمی شود.

وی افزود: نظام آموزشی کشور باید مورد بازنگری قرار گیرد تا آموزش های ارائه شده به فعالیت ها و دستاوردهای عملیاتی تبدیل شود.

معاون بین الملل دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه بروز تخلف و تقلب در مقالات علمی آفت قابل ذکری است، تاکید کرد: این موارد نسبت به فعالیت های مفید و موثر جامعه علمی و دانشگاهی کشور بسیار اندک است اما حتی این میزان اندک نیز نباید رخ دهد.

یزدان دوست اظهار داشت: بداخلاقی های علمی تنها به مقالات ختم نمی شود و گاهی شاهد این موارد در پایان نامه های دانشجویی نیز دیده می شود که بسیار تاسف انگیز است.

وی تاکید کرد: حضور مستمر استاد راهنما و ایجاد هماهنگی لازم در مباحث علمی در دانشگاه ها موجب می شود که شاهد تخلفات و تقلب های علمی در مقالات و پایان نامه ها نباشیم.

برخی قوانین آموزشی عامل بروز تخلفات علمی

معاون بین الملل دانشگاه خواجه نصیر افزود: در قوانین مربوط به ارتقای اعضای هیات علمی و یا دسترسی به شرایط پایه کاری اساتید موضوع تولید مقاله ملاک نظر قرار دارد و باتوجه به اینکه این امر در رشد علمی کشور بسیار موثر بوده اما گاهی با آفت هایی نیز به همراه بوده است.

یزدان دوست گفت: اساتید و دانشجویان باید با مصداق تخلفات علمی آشنا شوند تا در انجام فعالیت های علمی و آکادمیک از بروز این نوع موارد جلوگیری شود.

وی با اشاره به لزوم آموزش اخلاق حرفه ای در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: برخی از تخلفات علمی به صورت سهوی رخ می دهد که با آموزش اخلاق حرفه ای به دانشجویان و اساتید می توان از بروز چنین مواردی جلوگیری کرد.

معاون بین الملل دانشگاه خواجه نصیر تاکید کرد: همچنین باید بر روی موضوع مالکیت معنوی فعالیت بیشتری در کشور صورت گیرد تا از بروز برخی تخلفات علمی جلوگیری شود.

200/202

منبع: مهر

دریافت کننده : ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 732602

وب گردی

وب گردی