عمو قناد: بچه‌ها را شریک قصه‌ها کنید

مجید قناد می‌گوید: ویژگی قصه‌های قدیمی این بود که در قالب قصه، بازی، آموزش، نوازش و... برای کودک اتفاق می‌افتاد. کودکان دوست دارند درگیر فضای قصه شوند و باید آن‌ها را در قصه‌ها شریک کنیم.

به ‌گزارش ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط‌ عمومی و امور‌ بین‌الملل کانون، هم‌زمان با برپایی نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با مجید قناد کارگردان، مجری و بازیگر برنامه‌های کودک و نوجوان درباره چند و چون قصه و قصه‌گویی و نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ترویج سنت قصه‌گویی گفت‌و‌گویی داشتیم.
قناد با تاکید بر این‌که قصه‌گویی سنتی دیرینه است گفت: اما متاسفانه این روزها سنت قصه‌گویی کم‌رنگ شده است.
وی به دوران کودکی خودش اشاره کرد و توضیح داد: هنگامی‌که ما بچه بودیم موقع خواب پدربزرگ یا مادربزرگ یا پدرها و مادرها دست‌مان را می‌گرفتند و آرام آرام با غلغلک دادن کف دست‌هایمان لی‌لی لی‌لی حوضک را می‌خواندند یا قصه‌ای می‌گفتند. قصه‌ها این‌طور شروع می‌شد که پسر یا دختر باهوشی بود که... یعنی شخصیت‌های قصه‌ها به ما یاد می‌دادند چه کاری درست است و چه کاری درست نیست. پس اگر چنین باشیم ما هم پسر یا دختر خوبی هستیم. انگار خودمان بودیم که در دل قصه‌ها جای می‌گرفتیم.
این مجری و بازی گر برنامه‌های کودک و نوجوان ادامه داد: تا چند سال پیش برنامه‌ای داشتم که از مادربزرگ‌ و پدربزرگ‌های شهرهای مختلف دعوت می‌کردم تا قصه‌ای بومی از آن شهر یا روستا بگویند. سعی می‌کردم با این برنامه سنت قصه‌گویی را زنده نگه دارم. در حین قصه گفتن از بچه‌ها می‌خواستیم کاری را انجام دهند برای مثال تا مادربزرگ قصه می‌گوید تو کفشی را واکس بزن؛ چراکه بچه‌ها دوست دارند درگیر و وارد قصه شوند.
قناد افزود: بچه‌ها گاهی با انواع بازی‌ها به این دنیا وارد می‌شوند. مانند شن بازی و گل بازی که متاسفانه پدر و مادرها خیلی به آن‌ها اجازه این کار را نمی‌دهند.
قناد با تاکید بر کم‌رنگ شدن سنت قصه‌گویی اظهار کرد: امروز که سنت قصه‌گویی کم‌رنگ شده بیشتر کتاب‌ها یا برنامه‌های گویای قصه‌گویی در اختیار بچه‌ها قرار دارد. سنت قصه گفتن شفاهی انگار در حال از بین رفتن است. این درحالی است که آن سنت فقط گفتن قصه صرف نبود؛ بلکه با نوازش کردن کودک، در کنار او قرار گرفتن و جزییات دیگر بهانه‌ای ایجاد می‌کرد تا کودک خیلی چیزها را بیاموزد و رشد بیابد و برای مثال اگر از چیزی می‌ترسد و نمی‌تواند بخوابد بر ترسش غلبه کند و راحت‌تر به خواب برود. یعنی در آن سنت دیرینه قصه‌گویی چندین هدف وجود داشت.
کارگردان برنامه «گل و گلدون» ادامه داد: امروزه پدر و مادرها وقت کمتری برای فرزندانشان دارند. بنابراین بچه‌ها هم بیشتر با کامپیوتر و تبلت سروکار دارند و فقط درگیر بازی و سرگرمی هستند.
او با تاکید بر این‌که چنین ابزارهایی خطر بزرگی برای بچه‌ها به حساب می‌آیند، توضیح داد: در دسترس بودن بیش از اندازه تلفن همراه و اینترنت و... در سن پایین تهدیدی برای بچه‌ها است. تمامی این ابزارها و وسایل خوب هستنند اگر درست از آن‌ها استفاده کنیم. البته فراموش نکنیم این وسایل نمی‌توانند جای قصه شنیدن را از زبان بزرگ‌ترها برای کودکان بگیرند.
قناد ادامه داد: بچه‌های امروز کودکی نمی‌کنند. از نظر جسمی کودک هستند اما از نظر سنی مانند یک نوجوان هستند. بیشتر از نیاز سنی‌شان یاد می‌گیرند. این مساله خطرناک است؛ چراکه باید متناسب با سن و سال‌شان آموزش ببینند.
او در پاسخ به پرسشی درباره نقش کانون در ترویج قصه‌گویی گفت: خوشبختانه کانون از سال‌های دور در تمام زمینه‌ها خانه دوم بچه‌ها شده است. به‌ویژه برای خردسالان؛ چراکه آموزش را باید از خردسالی آغاز کرد. کلاس‌های سفال‌گری، نقاشی، قصه‌گویی و شاهنامه‌خوانی و غیره همگی محلی هستند که کمک می‌کند شخصیت بچه‌ها شکل بگیرد و خودساخته شوند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در میان مراکز فرهنگی جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد.
مجری برنامه «از مدرسه تا مدرسه» تاکید کرد: بسیاری از مربیان کانون در برنامه‌های قصه‌گویی کودکان را شریک می‌کنند تا بچه‌ها بیشتر جذب قصه شوند.
وی ادامه داد: از طریق قصه شخصیت کودک شکل می‌گیرد. با قصه می‌توان زندگی بهتری را به او آموخت. به این صورت در آینده تخیل او بهتر و بیشتر کار می‌کند و سراغ موسیقی، نمایش و هنرهای دیگر می‌رود.
قناد به خاطره‌ای از دوران کودکی‌اش در ارتباط با قصه گفتن مادرش اشاره کرد و گفت: شب‌ها می‌ترسیدم و خوابم نمی‌برد. مادرم شاغل بود. برای همین هم به دلیل خستگی زود خوابش می‌برد. اما من او را بیدار می‌کردم و او با وجود خستگی سرم را نوازش می‌کرد و می‌گفت «یکی بود یکی نبود غیر از خدا هیچ‌کس نبود...» همیشه هم وسط قصه از خستگی خوابش می‌برد و دوباره من بودم که بیدارش می‌کردم تا ادامه بدهد.
او در پایان یادآور شد: بزرگ‌ترها با قصه سنت‌ها را آموزش می‌دادند. امیدوارم سنت قصه‌گویی باقی بماند تا بچه‌ها هم کم‌کم این کار را یاد بگیرند و بعد خودشان قصه‌ها را اجرا کنند. البته فراموش نکنیم قصه زمانی جذابیت و گیرایی بیشتری دارد که به صورت شفاهی و از طرف یک شخص دیگر برای کودک گفته شود.
مجید قناد متولد 1333 در خرمشهر، تهیه‌کننده، کارگردان و مجری برنامه‌های کودک و نوجوان است. او از سال 1363 تاکنون برنامه‌های بسیاری را کارگردانی و تهیه کرده و در برخی کارها سمت مجری بازی‌گر نیز داشته است.
«از مدرسه تا مدرسه»، «بازی شادی تماشا»، «نمایش هفته»، «چرخونک»، «گل و گلدون» و«مسابقه کوچک (ساعت شنی)» از جمله برنامه‌هایی هستند که قناد به عنوان تهیه ‌کننده، کارگردان یا مجری بازی‌گر در آن‌ها حضور داشته است.
نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 27 بهمن 1395 آغاز شده است و تا 1 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب ادامه دارد.

دریافت کننده: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

502500

کد خبر: 733077

وب گردی

وب گردی