توصیه های دبیر کانون هلال احمر واحد همدان برای  کمک به افرادی که دچار حملات قلبی شده اند

دبیر کانون هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان به تشریح علائم افراد به هنگام بروز حملات قلبی پرداخت.

سید احسان نوربخش بروجردیان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به رواج یافتن حمله قلبی و اقدامات امداد و نجات مورد نیاز گفت: همان طور که می دانید حمله قلبی عامل اول مرگ و میر در ایران به شمار می رود و آگاهی در مورد مواجهه با آن برای تمامی افراد از امور مهم محسوب می شود.

وی ادامه داد: در این زمینه لازم است افراد با علایم هشدار دهنده حمله قلبی آشنایی لازم را داشته باشند تا درمواجهه با چنین شرایطی بتوانند به درستی عمل کنند .

نوربخش گفت: برخی ازحملات قلبی ناگهانی و شدید هستند اما معمولا بیشتر حملات قلبی به آهستگی با درد یا ناراحتی خفیف آغاز می شود.

دبیر کانون هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: از علایم حمله قلبی می توان به احساس ناراحتی ، فشار ، درد در مرکز قفسه سینه اشاره کرد که ممکن است درد قفسه سینه بیش از چند دقیقه به طول بیانجامد یا رفع شده و دوباره بارگردد.ما در تمامی کلاس های خود تلاش می کنیم تاجایی که امکان دارد نحوه عملکرد امداد و نجات در این شرایط را به دانشجویان آموزش دهیم تا بتوانند به درستی عمل کنند.

وی اضافه کرد: از جمله نشانه های فردی که دچار حمله قلبی شده است احساس سنگینی و فشار غیرطبیعی بر روی قفسه سینه است به طوری که برخی از این افراد احساس می کنند که وزنه سنگینی را بر روی قفسه سینه قرار داده اند که ممکن است برای چندین دقیقه قطع شود و دوباره بازگردد.

نوربخش بیان کرد: برخی از افراد ممکن است احساس درد شدید در قسمت پشت، گردن و فک صورت احساس کنند این علایم می تواند شامل درد و ناراحتی در یک یا دو بازو ، پشت، شانه ها، گردن، فک و قسمت بالای معده باشد.

وی افزود: برخی از افراد که دچار حمله قلبی می شوند ممکن است دچار تنگی نفس شدید شوند این علامت می تواند به شکل ناگهانی در حالت استراحت یا فعالیت بدنی کم رخ دهد و فرد برای نفس کشیدن خود دچار اختلال شود برخی از افراد نیز ممکن است عرق سرد داشته باشند.
دبیر کانون هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: برخی تصور می کنند حمله قلبی ممکن است باعث بیهوشی فرد شود اما این تصور صحیح نیست و فرد بیشتر احساس گیج و گنگی دارد. یکی از علایم حمله قلبی در خانم ها، خستگی شدید و کمبود انرژی است که این علامت می تواند به طور ناگهانی و یا به مدت چند روز وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: ممکن است فرد در زمان حملات قلبی دچار حالت تهوع شود که معمولا جدی گرفته نمی شود در این زمینه به افراد اعلام می شود در صورت مشاهده تمامی علائمی که ذکر شد و بیش از 5 دقیقه طول کشید، حتما با اورژانس تماس گرفته شود زیرا سرعت در انجام امدادرسانی می تواند موجب نجات جان افراد شود.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 735082

وب گردی

وب گردی