حبیب اسماعیلی: حوزه فرهنگی فقط بر مدار خلاقیتی است که با مشارکت مخاطبان شکل می گیرد/رویدادهای ایده تا عمل براساس یک ایده شکل می گیرند

مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: رویدادهای ایده تا عمل براساس یک ایده است که در گذشته روی آن کارعلمی شده و یا خام بوده و نیاز به مطالعه دارد;

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حبیب اسماعیلی، مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در افتتاحیه نخستین رویداد آموزشی و تجربی ایده تا عمل با محوریت «اقتصاد فرهنگ» که با همکاری واحد تهران غرب در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به کار کرد گفت: به عقیده من بالاترین سطح خلاقیت در بین روستاییان است. یک فرد روستایی در عینی اینکه بر روی یک زمین کار می کند همزمان در چند حرفه مانند آهنگری، نجاری و... مهارت هایی دارد.

او در ادامه خطاب به دانشجویان گفت: قدم به حوزه ای گذاشته اید که از آن به عنوان اقتصاد خلاق شناخته می شود. براین اساس حوزه فرهنگی هم جایی است که تکیه گاه آن خلاقیت است.

وی در ادامه با اشاره به موفقیت مجموعه انیمیشن "دیرین دیرین" گفت: در صنعت سینما هم گاهی مشاهده می شود که با عنصر همزاد پنداری یک فیلم مقبولیت جهانی و در یک کلام سیطره فرهنگی ایجاد می کند. از این دست اقدامات فرهنگی ماندگار می توان به مجموعه درین درین اشاره کرد که با قرار دادن شخصیتی مانند بهلول در موقعیت امروزی توانسته اصطلاحا مفهوم دیوانه های عاقل را به مخاطب القا کند. همچنین از دیگر فعالیت های دانش بنیان فرهنگی می توان به تولید نرم افزار، تولید بازی های رایانه ای و ...اشاره کرد که با مطالعات علمی، نظر سنجی ها و همکاری با دفاتر مشاوره می توانند در این حوزه موثر باشند.

وی تاکید کرد: گام اول برای موفقیت در حوزه دانش بنیان فرهنگی خلاقیت، گام دوم مطالعات بسیار و گام سوم فن آوری و ایجاد محصول است.

مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: رویدادهای ایده تا عمل براساس یک ایده است که در گذشته روی آن کارعلمی شده و یا خام بوده و نیاز به مطالعه دارد; درواقع این دو مورد قابل انجام است به شرطی که فضا و شرایط را برای انسان های خلاق فراهم کند.

اسماعیلی تاکید کرد: شرایط یک ایده موفق باید مبتنی بر تحقیق و پژوهش علمی بوده تا امکان اقتصادی و کاربردی کردن آن فراهم شود.

او در ادامه گفت: از ابتدای زمانی که این دکتر طه هاشمی این کار را در معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه به من واگذار کرد با مطالعات فراوان و با مشاوره فراوان با ایشان بخشنامه فعالیت دانش بنیان فرهنگی را ابلاغ کردیم که این موضوع مایه خشنودی است.

اسماعیلی موزه داری، ساخت انیمیشن، صنایع دستی و...از حوزه های فعالیت دانش بنیان فرهنگی برشمرد و تاکید کرد: این حوزه باید با مهرات های اجتماعی همراه باشد.

مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: خوشبختانه در راستای حمایت از این حوزه با مشارکت واحد تهران شمال مرکز رشد نمونه را هم راه اندازی خواهیم کرد. همچنین با تفاهم نامه ای که با معاونت علمی ریاست جمهوری امضا کرده ایم می توانیم از طرفیت آن ها در این حوزه نیز استفاده کنیم.

او در پایان گفت: حوزه فرهنگی فقط بر مدار خلاقیتی است که با مشارکت مخاطبان شکل می گیرد.

200

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 735694

وب گردی

وب گردی