آیین رونمایی شیوه نامه نگارش و ویراستاری دانشگاه آزاد اسلامی فروردین 96 برگزار می شود

نشست «هم اندیشی و برنامه ریزی برای جاری سازی شیوه نامه نگارش دانشگاه آزاد اسلامی» به منظور حفظ و گسترش زبان و ادب فارسی ، امروز به ریاست دکتر سیدطه هاشمی در معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاداسلامی تشکیل شد. 

به گزارش ایسکانیوز، در این نشست مقرر شد آیین رونمایی شیوه نامه نگارش دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی واحد تهران شمال و با حضور شخصیت های سرشناس زبان و ادب فارسی در اواخر فروردین 96 برگزار شود.
در این نشست ، دکتر سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی از دغدغه های دلسوزان و صاحب نظران عرصه فرهنگ و ادب کشور و از خواسته های جدی مقام معظم رهبری (مدظله عالی) است.

او ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی با اهتمام در این مهم، نسبت به تشکیل شورای حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی اقدام کرده است. یکی از دستاوردهای این شورا، تهیه شیوه نامه نگارش ویژه دانشگاه آزاد اسلامی است از سوی سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی است.
عضو هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این شیوه نامه با توجه به حساسیت موضوع، اختلاف سلیقه¬ها، گوناگونی آرای صاحب نظران و نیز اصول و ضوابط مورد قبول فرهنگستان زبان و ادب فارسی تهیه شد. سپس نقد و نظر و تایید جمعی از صاحب نظران درباره محتوا و جزییات آن دریافت شد و اکنون برای انتشار و ابلاغ آماده شده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: بدیهی است جاری سازی این شیوه نامه کاری جدی و مهم تر از تهیه خود شیوه نامه است و این مهم تنها با کمک فکری صاحب نظران و برنامه ریزی دقیق تحقق خواهد یافت.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: اجرای برنامه راهبردی دانشگاه برای حفظ و گسترش زبان فارسی (مصوب زمستان 93) ، پاسداری از زبان فارسی معیار ، آموزش و ترویج نگارش ساده و روان در متون علمی ، افزایش مهارت نگارش در سطوح مختلف دانشگاه ، افزایش اعتبار آثار منتشر شده در دانشگاه آزاد اسلامی اعم از کتاب ، مقاله و پایان نامه ، آموزش و ترویج شیوه نامه نگارش دانشگاه آزاد اسلامی ، تربیت سرویراستاران و ویراستاران آثار دانشگاهی از جمله مجله های علمی و پژوهشی و همچنین ارائه خدمات ویراستاری فنی و ادبی با هدف کارآفرینی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ، از جمله مهم ترین اهداف شیوه¬نامه نگارش است.

همچنین در پایان این نشست مقرر شد آیین رونمایی شیوه نامه نگارش دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی واحد تهران شمال و با حضور شخصیت های سرشناس زبان و ادب فارسی در اواخر فروردین 96 برگزار شود.

تابستان امسال دانشگاه آزاد اسلامی به منظور حفظ و گسترش زبان و ادب فارسی ، دو دوره آموزشی کوتاه مدت برای دانشجویان زبان و ادبیات فارسی کشورهای ترکیه و ژاپن ، در تهران برگزار کرد.

با توجه به سیاست‌های معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی قرار است در آینده نزدیک فارسی آموزان چند کشور دیگر نیز به ایران سفر کنند. بعلاوه راه اندازی غرفه ویژه زبان و ادبیات فارسی در بیست ‌و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ، از دیگر برنامه های معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا و در سال جاری به شمار می آید.

پیش تر دکتر حمید میرزاده، رییس دانشگاه‌ آزاد اسلامی گفته بود: دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه و حفظ و گسترش زبان فارسی برنامه راهبردی دارد. این برنامه که براساس اسناد بالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در بیش از300 واحد در سراسر کشور در دست اقدام است. در دانشگاه‌ آزاد اسلامی این اعتقاد وجود دارد که توسعه و گسترش زبان فارسی زمینه‌ساز تقویت وحدت، هویت و اقتدار ملی است. سابقه زبان فارسی نشان می‌دهد که این زبان از عناصر بسیاری برای توصیف مفاهیمی همچون دین، حکمت، فلسفه، علم و ... برخوردار است.
میرزاده با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه زبان فارسی در شبه ‌قاره بیش از 700 سال زبان دیوانی بوده است ،گفته بود: شناخت شاعران فارسی زبان در کشورهای آسیایی و دیگر کشورها نشان از عمق جاذبه این زبان است.

رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی به راه‌اندازی شبکه بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرده و ادامه می دهد: هدف از راه‌اندازی این شبکه، آموزش زبان و فرهنگ فارسی و ایرانی به فارسی‌زبانان مقیم کشورهای دیگر و علاقه‌مندان به این زبان است.

میرزاده گفته بود: در شبکه بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی رشته‌های بسیاری چون زبان و ادبیات فارسی، تاریخ فرهنگ و تمدن ایران، هنر ایرانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری به صورت مجازی با همکاری واحد تهران مرکز و واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی ارائه می‌شود. امتحانات این دوره‌ها از طریق دفاتر دانشگاه‌ آزاداسلامی برگزار می‌شود و میزان شهریه دریافتی از متقاضیان این دوره‌ها معادل شهریه دریافتی دانشجویان ساکن در ایران است.

رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی تاکید کرده بود: همکاری با بنیاد سعدی برای ترویج و گسترش زبان فارسی از برنامه‌های اصلی این دانشگاه است. از وظایف مهم دانشگاه آزاد اسلامی حفظ و گسترش زبان فاسی است که در همین راستا دوره‌های آموزشی را به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند.

همچنین معاون عمران دانشگاه آزاد اسلامی در این رابطه گفته بود: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند با دانشگاه‌های معتبر دنیا ارتباط برقرار و کرسی‌های زبان فارسی را در سراسر دنیا ایجاد کند.

مهندس محسن هاشمی اظهار کرده بود: حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی، از مقوله‌های مهمی است که دانشگاه آزاد اسلامی، اهتمام ویژه‌ای به آن دارد. با توجه به پیشینه و جذابیت زبان و ادبیات فارسی و تمدن بزرگ ایران اسلامی، به نظر می‌رسد افراد زیادی در سطح دنیا مشتاق یادگیری این زبان هستند. بر همین اساس باید برای ارتقای جایگاه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های معتبر دنیا، بیش از پیش تلاش کرد.
معاون عمران دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرده بود: برای آن دسته از دانشجویان خارجی هم که مشتاق یادگیری زبان و ادبیات فارسی در داخل ایران هستند، باید یارانه‌هایی در نظر بگیریم تا با شور و اشتیاق بیشتری، قدم به این مسیر بگذارند.

به گفته مهندس هاشمی ، متاسفانه لغات زیادی از زبان انگلیسی وارد زبان فارسی شده که با وجود تلاش فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برای همانندسازی آنها، به نظر می‌رسد موفقیت مطلوب حاصل نشده است. برای رفع این دغدغه فرهنگی، باید درباره روش‌های کارآمد تحقیق و بررسی کرد و مردم را به سمت استفاده از لغاتی که فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی مطرح می‌کند، سوق داد.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 736277

وب گردی

وب گردی