طرح دانشگاه آزاد اسلامی برای مقابله با ریزگردها در خوزستان اجرا می‌شود

مدیرکل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی از اجرای طرح "تثبیت ریزدگردها با استفاده از مالچ رُسی" این دانشگاه در سه استان کشور و تایید آن از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر داود ثمری در این باره گفت: «جلسه‌ مشترک دانشگاه آزاد اسلامی با معاونان سازمان حفاظت محیط‌زیست صبح دیروز با حضور دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، دکتر محمدعلی نوریان، دبیر هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر پیام نجفی، معاون پژوهش و فناوری واحد اصفهان و دکتر احمد جلالیان، مجری طرح "تثبیت ریزدگردها با استفاده از مالچ رُسی" و سایر همکاران ایشان، مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست و ضیاء‌الدین شعاعی مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار برگزار شد.»

مدیرکل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «طرح دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه برای مقابله با ریزگردها و گرد و غبار ارائه شد. دکتر جلالیان مدیر پروژه، گزارشی از وضعیت و نحوه کارکرد مالچ‌ رسی ارائه کردند و در نهایت چند مصوبه در این جلسه اعلام شد.»

او افزود: «مصوبه اول این بود که سازمان محیط‌زیست آلاینده نبودن ماده مصرفی در این مالچ و مصرف آن را در عرصه منابع طبیعی بلامانع تشخیص داد و این تاییدیه خیلی مهمی بود که سازمان محیط‌زیست به عنوان یک سازمان ناظر در بحث‌های زیست‌محیطی تشخیص دادند که این ماده مخرب محیط‌زیست نیست و آلاینده نبودن آن برای ما مهم بود که در این جلسه بر آن صحه گذاشته شد.»

ثمری گفت: «در این جلسه مقرر شد که دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ریزی لازم را برای مالچ‌پاشی در 300 هکتار از کانون‌های فوق‌بحرانی اصفهان انجام دهد. فاز اول این کار را دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌دهد و بعد از یک‌سال زمانی که تاییدیه لازم را دریافت کنیم، در 300 هکتار این کار را توسعه خواهیم داد.»

او گفت: «مصوبه دوم بحث آزمایش کارآیی این ماده بود که در سایر شرایط اقلیمی و خاکی به جز اصفهان در استان‌های دیگر هم مورد بررسی قرار گیرد. در این جلسه تصویب شد که در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان هم این طرح برای اجرای پایلوت شروع شود. یعنی دانشگاه آزاد اسلامی طرح خود را علاوه بر استان اصفهان، در خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز اجرایی کند که سازمان حفاظت محیط‌زیست این تاییدیه را به دانشگاه داد.»

مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «من فکر می‌کنم که به ترتیب ما باید به مسیری حرکت کنیم که از این مالچ به جای مالچ‌های نفتی استفاده کنیم، چون دوستدار محیط‌زیست است و آلاینده نبودن آن نیز از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست تایید شده است. این طرح می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای بسیار مهم که دانش فنی آن در دانشگاه آزاد اسلامی تولید شده است، در حل مشکل ریزگردها بسیار تاثیرگذار باشد. به همین خاطر در روزهای آینده فورا جلسه‌ای در استان اصفهان برگزار می‌شود تا تامین اعتبار این طرح صورت گیرد و کار آغاز شود. در حال‌حاضر دانشگاه آزاد اسلامی 100 هکتار را در دست اجرا دارد و 300 هکتار بعدی از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود.»

ثمری در پایان گفت: «در این جلسه مطرح شد چون خاک‌ها به لحاظ فنی و میزان شور بودن با هم متفاوت هستند، برای استان خوزستان قرار شد به صورت پایلوت این طرح اجرا شود. چون در این استان شوری خاک بسیار بالاست بنابراین بعد از مشخص‌شدن نتایج در سطح وسیعی دانشگاه آزاد اسلامی این طرح را در استان خوزستان اجرا می‌کند.»

منبع: آنا

خبرنگار و منتشر کنند: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 736757

وب گردی

وب گردی