خامکانی: ایران جزیره ثبات در منطقه است

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران ایران و آلمان با اشاره به ظرفیت های فراوان جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های اقتصادی و تجاری گفت: ایران جزیره ثبات در منطقه است که می­‌تواند به عنوان یک شریک اقتصادی مطمئن دسترسی آلمان به بازار چهارصدمیلیون نفری منطقه را امکان­پذیر سازد.

به گزارش ایسکانیوز، حسین امیری خامکانی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران ایران و آلمان که در رأس هیأتی پنج نفره از اعضا این گروه برای دیدار و گفتگو با مقامات پارلمانی آلمان به برلین سفر کرده است، در اولین گام این سفر با آقای موتسه نیخ همتای آلمانی خود دیدار کرد.

امیری خامکانی در ابتدای این دیدار با اشاره به دوستی دیرینه و پیشینه مثبت روابط ایران و آلمان گفت: ملت ایران از کشور آلمان ذهنیت مثبتی دارند که این مسئله تأثیر مستقیمی بر توسعه هر چه بیشتر روابط فیمابین خواهد گذاشت و نمایندگان دو ملت نیز باید در حفظ و استمرار این عامل مهم تلاش خود را بکار گیرند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران ایران و آلمان همچنین با اشاره به ظرفیت های فراوان جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های اقتصادی و تجاری گفت : ایران جزیره ثبات در منطقه است که می­تواند به عنوان یک شریک اقتصادی مطمئن دسترسی آلمان به بازار چهارصدمیلیون نفری منطقه را امکان­پذیر سازد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به ظرفیت های ایران در بخش نفت و گاز و پتروشیمی ، عمران و انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: ظرفیت و علاقمندی میان دو کشور برای توسعه هر چه بیشتر روابط فیمابین در این زمینه ها وجود دارد که باید از آنها به نفع دو ملت استفاده کرد.

وی افزود: همکاری‌های بانکی تأثیر قابل توجهی بر تسهیل همکاری‌های دو کشور در زمینه های اقتصادی و تجاری خواهد گذاشت و ازپارلمان و دولت آلمان انتظار می­رود در ترغیب هرچه بیشتر بانک­های آلمانی برای توسعه روابط فیمابین بانکی دو کشور بکوشند.

در ادامه این دیدار موتسه نیخ رئیس گروه دوستی پارلمانی آلمان و ایران ضمن ابراز خرسندی از سفر گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به برلین گفت : روابط ایران و آلمان حتی در دوران تحریم‌­ها در جریان بود و ثبات مناسبی داشت و همین ثبات نمادی خوب از روابط دو کشور است.

وی ضمن تأکید بر نقش همکاری‌های علمی و فرهنگی به عنوان بخشی مهم از همکاریهای دو کشور گفت: با توجه به پیشینه تمدنی و فرهنگی طولانی ایران و آلمان قطعاً در همکاری‌های فیمابین، همکاریهای علمی و فرهنگی باید جایگاه ویژه و خاص داشته باشند و این جنبه از روابط بر سایر جنبه های مورد علاقه برتری داشته باشد.

موتسه نیخ افزود : ایرانی­‌هایی که به آلمان امده اند قشر تحصیل کرده و فرهیخته ای هستند که در پیشرفت و حرکت رو به جلوی آلمان در زمینه­ های مختلف تأثیر گذار بوده­‌اند و اکنون این خدمات یک دوستی ناگسستنی و یک علاقه فرهنگی قوی میان دو کشور ایجاد کرده است که در توسعه روابط دوستانه فیمابین تأثیرگذار می­‌باشد.

آقایان یحیی کمالی پور، مجید کیانپور و اصغر مسعودی و خانم سمیه محمودی نیز در این ملاقات حضور داشتند که جداگانه در خصوص راههای تقویت روابط پارلمانی و مسائل مورد علاقه طرفین با همتاهای آلمانی خود رایزنی و گفتگو کردند.

302/300

کد خبر: 739230

وب گردی

وب گردی