رییس کمیسیون اصل 44 و محیط کسب و کار اتاق ایران:افزایش رشد اقتصادی در دولت یازدهم زمینه اشتغال را فراهم کرد

رییس کمیسیون اصل 44 و محیط کسب و کار اتاق ایران گفت: دولت یازدهم با اصلاح سیاست ها ، افزایش رشد اقتصادی و بهبود روابط بین المللی پس از برجام موانع رشد ایجاد کسب و کار در جامعه را بوجود آورد.

سید حمید حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره عملکرد دولت یازدهم در مورد اشتغالزایی در جامعه اظهار کرد: عملکرد دولت یازدهم در خصوص اشتغالزایی و کاهش بیکاری رضایت بخش بوده است؛ دولت با اصلاح سیاستها، بسیاری از موانع کسب و کار بخصوص در زمینه صادرات را از میان برداشته است.

وی ادامه داد: ما هنوز فراموش نکرده ایم که در سال های گذشته با شدت یافتن تحریم ها، مجبور به گرفتن مالیات از صادرکننده شدیم و صادرات برخی از کالاها را ممنوع اعلام کردیم. دولت با اصلاح سیاستها و بکارگیری سیاستهای مناسب که به صلاح منافع ملی است، موانع کار را کنار زد و به رونق اقتصادی کشور کمک کرد.

رییس کمیسیون اصل 44 و محیط کسب و کار اتاق ایران یادآور شد: عملکرد دولت نهم و دهم بگونه ای بود که تاثیر منفیش را هنوز در جامعه حس می کنیم؛ درحال حاضر فضای کشور هنوز هم از تحریم ها و رکود گذشته متاثر است و به همین دلیل شاید که فعالیت های دولت بطور کامل نمایان نشود.

حسینی درباره تاثیر جذب سرمایه گذاران خارجی به کشور در بحث کاهش بیکاری تصریح کرد: دولت پس از برجام، در بحث جذب سرمایه گذاران خارجی به کشور بسیار خوب عملکرده است؛ دولت توانسته در زمینه های مختلف انرژی، صادرات و صنعت و غیره سرمایه گذاری خوبی را به انجام برساند اما اکنون تنها بحث سرمایه گذاری درمیان است و هنوز به مرحله اجرایی نرسیده تا بتوان تاثیرش را بطور مستقیم و چشمگیر مشاهده کرد اما این گروه از عملکردها زمانبر است و در حال حاضر بسترسازی لازم انجام شده است.

وی اضافه کرد: هنگامی که این سرمایه گذاری ها به مرحله اجرایی برسد، شرکت ها وکارخانه های مشترک بسیاری در ایران بوجود می آید که با آغاز فعالیتشان کمک بسیاری به کاهش آمار بیکاری در جامعه می کند.

رییس کمیسیون اصل 44 و محیط کسب و کار اتاق ایران همچنین خاطر نشان کرد: جذب سرمایه گذار خارجی در ایران علاوه بر کاهش بیکاری سبب می شود که فناوری ها و دانش نوین به کشور وارد شود تا با اقتباس از این علوم، ایران از نظر تکنولوژی پیشرفت های قابل توجهی می کند و در نهایت با الگوپذیری از سایر کشورها راه اشتغالزایی را نیز یاد می گیریم.

حسینی درخصوص میزان تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه در بحث اشتغال توضیح داد: اشتغال یکی از مهمترین بحران های کشور در سال های اخیر است؛ تا کنون حجم زیادی از نیروی کار فعلی مشغول تحصیل و آموزش بوده اند که با پایان دوره آموزششان در حال حاضر می خواهند به بازار کار وارد شوند و در پی یافتن شغل مناسب هستند.

وی در ادامه گفت: دولت یازدهم در خصوص مساله اشتغال و کاهش بیکاری تلاش های بسیاری انجام داد و توانست که 757 هزار شعل ایجاد کند اما به علت افزایش جمعیت سنی خواهان کار، بازهم 1.5 درصد بیکاری نسبت به قبل افزایش پیدا کرد.

رییس کمیسیون اصل 44 و محیط کسب و کار اتاق ایران درباره اهداف برنامه ششم توسعه و پتانسیل ایران در تحقق این اهداف افزود: رشد 8درصدی اقتصادی و تورم 1رقمی در برنامه های ششم توسعه پیش بینی شده است که اگر این دو شاخص به این رقم برسد، بی شک اشتغال بسیار بیشتر از حال می شود؛ چراکه هر یک درصد رشد اقتصادی معادل صد هزار شغل در کشور است.

حسینی در پایان راهکار کاهش بیکاری در جامعه را تداوم رشد اقتصادی دانست و گفت: باید امیدوار باشیم که با تداوم رشد اقتصادی دولت به عنوان بهترساز زمینه اشتغال، شاهد کاهش نرخ بیکاری در کشور باشیم چراکه ایجاد اشتغال نباید به عهده دولت باشد.

خبرنگار: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:محمدی

402

کد خبر: 741590

وب گردی

وب گردی