اخذ مجوز راه اندازی پارک علم وفناوری به عنوان اولین دانشگاه غیردولتی/ایجاد شرکت خدمات تجاری سازی در دانشگاه آزاد اسلامی

مدیر کل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اولین دانشگاه غیردولتی است که مجوز راه اندازی پارک علم وفناوری را اخذ کرده است. دانشگاه آزاد نه تنها در این حوزه بودجه ای از دولت دریافت نمی کند بلکه بستر سازی مناسبی برای این حوزه انجام می دهد. 

داوود ثمری مدیر کل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایسکانیوز گفت: در پایان سال 1393 مجوز پارک را از شورای گسترش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ کردیم. بدین معنا که پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد نیز مانند دیگر پارک های علم و فناوری تحت پوشش وزارت علوم قرار دارد.
وی ادامه داد: اخیرا هم اساسنامه ای ابلاغ شده که براساس این اساسنامه هم، دفتر مرکزی پارک در تهران خواهد بود و شعبات در استان ها خواهد بود.
وی افزود: اتقاق خوب دیگری که در انتهای سال گذشته رخ داد، نشست دکتر میرزاده با دکتر فرهادی و دکتر احمدی بود که براساس توافقاتی که در این نشست بدست آمد، این اجازه داده شد که پردیس هایی در مراکز استان ها راه اندازی کنیم که از قوانین موجود در پارک ها استفاده کنند.بعلاوه استقرار شرکت های دانش بنیان در این پارک ها به این دلیل است که از معافیت های قانونی مالیات ها بهره مند شوند. به همین دلیل این اتفاق توافق بسیار خوبی بود که بدست آمد.
وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اولین دانشگاه غیردولتی است که مجوز راه اندازی پارک علم وفناوری را اخذ کرده است. دانشگاه آزاد نه تنها در این حوزه بودجه ای از دولت دریافت نمی کند بلکه بستر سازی مناسبی برای این حوزه انجام می دهد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 30 شرکت در پارک استقرار پیدا کرده اند که حدود 180 شرکت دیگر هم درخواست داده اند تا در این شرکت استقرار داشته باشند. اما موضوعی که وجود دارد این است که از لحاظ فضا با محدودیت مواجه هستیم.

ثمری ادامه داد: خوشبختانه با دستور دکتر میرزاده ساختمان دیگری هم که در حدود 1600 متر است در اختیار پارک قرار گرفته است و امیدوار هستیم حدود 50 شرکت هم در این فضا مسقر شوند.

وی اضافه کرد: یک مرکز رشد هم در پارک راه اندازی شده است که بسیاری اقماری با پارک فعالیت می کند. در کنار این موضوعات قول اخذ مجوز مرکز شتاب دهنده و نوآوری را هم از معاونت علمی ریاست جمهوری دریافت کرده ایم.

وی عنوان کرد: وظیفه شتاب دهنده ها کمک به شرکت ها است که زودتر دانش پایه شوند و مشورت های لازم را در این زمینه به شرکت ها می دهند.
وی گفت: حلقه دیگری در دانشگاه فعال کرده ایم که شرکت خدمات تجاری سازی است. خود موضوع تجاری سازی دانش از ایده تا بازار فرآیند پیچیده ای است که با شرکت خدمات تجاری سازی این راه بهتر طی می شود.
وی خاطرنشان کرد: اعضای هیات امنای این شرکت در سازمان مرکزی مشخص شده و در قرارداد ها حدود 60 درصد از سهام شرکت برای دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود. این شرکت 9 خدمت حقوقی، بانکی، رصد فناوری، بازار فناوری و ... که در این حوزه است را ارائه می کند و عملا 1200 هسته، واحد وشرکت که در پارک مستقر شده اند با کمک این شرکت توانمند می شوند.در سال 1396 هم به دنبال این هستیم که این شرکت رسما آغاز به کار کند.
وی افزود: موضوعی دیگری که آن را دنبال کردیم صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی است که با حدود 9 میلیارد تومان سرمایه اولیه و ارائه تسهیلات، ضمانت های لازم و در کل به صورت یه بانک کوچک برای شرکت ها عمل می کند. در همین ماه های اولیه مجوز آن هم از سوی کارگروه صندوق پژوهش و نوآوری کشور صادر می شود.

۲۰۰/۲۰۲

خبرنگار: ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمد جواد آخوندی

کد خبر: 742567

وب گردی

وب گردی