مروری بر کارنامه شورای تحول علوم انسانی /جدول اقدامات ۱۲ کارگروه

آخرین اقدامات و برنامه های کارگروه‌های شورای تحول علوم انسانی در ۱۲ رشته در سال ۹۵ اعلام شد.

به گزارش ایسکانیوز، شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری با هدف ایجاد تحول پایدار در علوم انسانی و به منظور طراحی، سازماندهی، برنامه‌ریزی، مدیریت و هدایت تحول علوم انسانی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، تشکیل شد.

این شورا از ۱۵ کارگروه تشکیل شده که برنامه های درسی رشته های علوم انسانی را در حوزه‌های مطالعات زنان، جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخ، فلسفه، تعلیم وتربیت، علوم سیاسی، زبان وادبیات خارجی، هنر، اقتصاد، معماری و شهرسازی، رسانه و ارتباطات، مدیریت و حقوق و فلسفه دین و کلام جدید بازنگری و بومی سازی می کند.

اهم فعالیتهای برخی از کارگروههای شورای تحول علوم انسانی در سال ۹۵

ردیف عناوین کارگروههای تخصصی شورای تحول علوم انسانی اهم فعالیت و مصوبات کارگروه های شورای تحول علوم انسانی در سال۹۵
۱ حقوق طراحی حدود ۱۵ عنوان درسی جدید حقوق، تدوین برنامه کارشناسی رشته حقوق و ابلاغ آن به دانشگاه ها، تصویب اولیه رشته کارشناسی ارشد حقوق انرژی، بازنگری ۱۰ رشته کارشناسی ارشد حقوق.
۲ زبانهای خارجی تصویب ۱۰ برنامه درسی توسط شورای تحول، تصویب برنامه درسی کارشناسی ارشد مترجمی زبان روسی، تصویب کارشناسی ارشد و برنامه درسی مترجمی زبان آلمانی، تصویب سرفصل‌ رشته آموزش زبان و ادبیات انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد.
۳ مدیریت بازنگری رشته مدیریت در مقطع دکتری، تدوین کتب مورد نیاز رشته مدیریت با رویکرد اسلامی، تدوین نقشه راه تحول جامع رشته مدیریت، عقد قرارداد برای تألیف ۱۵ کتاب.
۴ علوم اقتصادی حذف گرایش‌های شش‌گانه اقتصاد نظری، اقتصاد بازرگانی، اقتصاد صنعتی، اقتصاد حمل و نقل، اقتصاد پول و بانکداری و اقتصاد کشاورزی و طرح تجمیع آنها در قالب یک رشته اقتصاد در دوره کارشناسی، طراحی سه درس ذیل اقتصاد ایران، تدوین دروس اخلاق و اقتصاد، حقوق و اقتصاد، اقتصاد نهادی و اقتصاد اجتماعی، طراحی سرفصل های جدید بحران‌های اقتصادی ـ مالی و اقتصاد جهانی و نیز سرفصلی در موضوع نظریه بازی‌ها در تحلیل‌های جاری مسائل اقتصادی. تصویب رشته کارشناسی ارشد اقتصاد فرهنگ و هنر، تصویب کلیات برنامه درسی رشته اقتصاد شهری در مقطع کارشناسی ارشد.
۵ مطالعات زنان شورای تحول علوم انسانی راه اندازی دکتری و کارشناسی ارشد «زن و خانواده»، نهایی شدن رشته دکتری «حقوق خانواده»، بررسی رشته دکتری «سیاست گذاری در حوزه زنان و خانواده». تدوین رشته کارشناسی «مدیریت خانواده»، بازنگری و تکمیل رشته «مطالعات خانواده». بررسی راه اندازی رشته «فلسفه جنسیت»، تدوین کتاب جدید رشته مطالعات زنان. تصویب رشته دکتری و کارشناسی ارشد «حقوق زنان در اسلام».
۶ روانشناسی تصویب برنامه کارشناسی ارشد «روانشناسی دین»، تصویب برنامه دکتری «روانشناسی صنعتی سازمانی» و برنامه کارشناسی ارشد «روانشناسی صنعتی سازمانی»، چاپ نیمی از کتاب های مربوط به ۶۸ عنوان درسی کارشناسی روانشناسی، بازنگری کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، تصویب کلیات «رشته خانواده و سلامت جنسی» در مقطع ارشد و دکتری.
۷ تاریخ راه‌اندازی دانشکده‌های علوم تاریخی و آمایش رشته‌های علوم تاریخ بر اساس طرح آمایش آموزش عالی، پیگیری برای جدا شدن رشته تاریخ و تمدن ملل مسلمان از دانشکده‌های الهیات و پیوستن آن به دانشکده علوم تاریخی و قرار گرفتن این رشته ذیل رشته‌های علوم تاریخی، تصویب رشته چهارگانه کارشناسی تاریخ، تصویب سرفصل های رشته تاریخ اسلام در مقطع کارشناسی، مستثنی شدن رشته تاریخ از نداشتن گرایش در مقطع کارشناسی.
۸ معماری و شهرسازی محدود شدن ورود فارغ التحصیلان رشته‌های غیرمرتبط به دوره تحصیلات تکمیلی معماری، تجمیع رشته‌ها در دوره دکتری بر اساس مدل دوکی، طراحی دوره کارشناسی ارشد معماری – معماری، و بازگرداندن این رشته به برنامه دانشگاه‌ها.
۹ هنر و معماری تصویب کلیات رشته دکتری طراحی صنعتی، تصویب سرفصل‌های رشته هنرهای تجسمی در مقطع دکتری، تصویب دکتری هنرهای اسلامی ایجاد رشته اقتصاد هنر و به سرانجام رساندن ۱۰ سرفصل.
۱۰ فلسفه تصویب کلیات سرفصل‌های رشته فلسفه دین در مقطع کارشناسی، تصویب سرفصل‌های کارشناسی ارشد فلسفه دین و تدوین برنامه دوره دکتری این رشته.
۱۱ علوم سیاسی طراحی دوره‌های دکتری میان‌رشته‌ای علوم سیاسی، اتمام مباحث مربوط به دوره کارشناسی، تعیین تکلیف دوره دکتری و دوره کارشناسی ارشد علوم سیاسی در سال ۹۵، تصویب تغییر برنامه درسی رشته سیاست‌گذاری عمومی در مقطع کارشناسی ارشد به رشته سیاست‌گذاری عمومی و فرهنگ و تمدن اسلامی.
۱۲ علوم اجتماعی

ارایه چهار رشته کارشناسی مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، مددکاری اجتماعی برنامه ریزی اجتماعی، و تعاون ذیل عنوان علوم اجتماعی، تصویب سرفصل‌های رشته درسی «مددکاری اجتماعی».

براساس این گزارش برخی از کارگروه های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی طی یکسال گذشته با چالش هایی نیز مواجه بودند که این مساله موجب شد واکنش هایی را نیز نشان دهند.

عدم تعیین تکلیف واگذاری رشته روانشناسی بالینی

یکی از موضوعاتی که در سال ۹۵ رخ داد مربوط به درخواست وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی برای واگذاری رشته روانشناسی بالینی به این وزارتخانه بود که کارگروه رشته روانشناسی شورای تحول نسبت به آن واکنش نشان داده و به این موضوع اعتراض کرد.

حمید طالب زاده، دبیر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی نیز در این خصوص به مهر گفت: از نظر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی رشته روانشناسی بالینی جزء رشته های علوم انسانی است و بررسی و بازنگری آن نیز در کارگروه شورای تحول انجام می گیرد.

قرار شد که این رشته در کارگروهی متشکل از دو وزارتخانه بررسی شده و سپس نتیجه نهایی را شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کند که با گذشت سال همچنان وضعیت این رشته بلاتکلیف بوده و هر دو وزارتخانه علوم و بهداشت بر مواضع خود تاکید دارند.

روند مسمتر اعتراض به حذف رشته کارشناسی مشاوره

یکی از مباحث دیگر که در طول سال ۹۵ مطرح شد در رابطه با حذف رشته کارشناسی مشاوره بود که این مساله اعتراض های زیادی را در پی داشت بطوریکه رئیس وقت کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اعلام کرد: این کارگروه به فکر حذف دوره مشاوره در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتر ی نیست و نگرانی دراین خصوص نادرست است.

ولی این اعتراض ها به اینجا ختم نشد به طوریکه معصومه اسماعیلی رئیس انجمن مشاوره ایران در نامه ای به مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و رئیس شورای تحول علوم انسانی خواستار دخالت مقامات بلند پایه کشوری برای بازگشت رشته مشاوره به دانشگاه‌ها شد.

اعتراض انجمن جامعه شناسی به برنامه ریزی شورای تحول در رشته کارشناسی جامعه شناسی

چالش بعدی شورای تحول مربوط به کارگروه علوم اجتماعی این شورا است، به گفته رئیس کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول، نسخه ویرایش نشده برنامه کارشناسی رشته جامعه‌شناسی توسط یکی از اعضا انجمن جامعه شناسی به عنوان برنامه درسی اصلی در اختیار اعضای انجمن قرار داده شده بود و اعضای انجمن جامعه شناسان نسبت به آن اعتراض داشتند، به طوریکه در نامه ای به رئیس جمهور خواستار توقف برنامه درسی کارشناسی جامعه شناسی شدند.

در ادامه غلامعلی حداد عادل رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی نیز در نامه ای به رئیس جمهور، پیش نویس برنامه درسی جدید دوره کارشناسی رشته جامعه شناسی را تشریح کرد و افزود: درخواست انجمن جامعه شناسی برای توقف روند فعلی برنامه ریزی، واگذاری اختیارات برنامه ریزی این رشته‌ها به دانشگاه‌ها علاوه بر اینکه با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی منافات دارد با مقصود خود آنها نیز متعارض است.

منبع: مهر

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 743433

وب گردی

وب گردی