تصویب بیش از 500 میلیارد ریال طرح کلان ملی فناوری در سالی که گذشت

به همت معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در سال 95، بیش از 500 میلیارد ریال طرح کلان ملی فناوری به تصویب رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز، پیمان صالحی، رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری در این رابطه اظهار کرد: در سال 95 با توجه به بررسی و ارزیابی‌های به عمل آمده از طرح‌های متعدد پیشنهادی در مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری، تعداد 13 طرح در حوزه‌های مختلف هوایی، تجهیزات پزشکی، حمل و نقل و غیره با اعتباری بالغ بر 570 میلیارد ریال در چارچوب طرح‌های کلان ملی فناوری به تصویب رسیده است.

وی یادآور شد: حمایت از این طرح‌ها، با توجه به آثار آنها در تولید، خودکفایی و اشتغالزایی یکی از ابزارهای مهم در تحقق اقتصاد دانش بنیان به شمار می‌رود و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به عنوان یک نهاد فرادستگاهی، به منظور اجرای طرح‌های کلان ملی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی را هماهنگ می‌کند و پیشبرد آنها را با استفاده از بودجه معاونت و نهادهای ذیربط حمایت مالی می‌کند.

رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری درباره ویژگی‌های طرح‌های تحت حمایت مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری گفت: یک طرح کلان ملی، طرحی فناورانه و دانش‌بنیان با سطوح بالای آمادگی فناوری است که ارزش افزوده اقتصادی فراوانی دارد و از نظر اهمیت، حیطه کار و پیچیدگی نیازمند تلاش مشارکتی و هماهنگ بین عناصر و بازیگران مختلف نظام نوآوری است و به رفع نیازهای اساسی و راهبردی کشور در حوزه محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری و نوآوری کمک می‌کند. در واقع خروجی طرح‌های کلان ملی فناوری و نوآوری در معاونت علمی معمولا محصولاتی است که برای اولین بار در کشور ساخته شده و به بهره‌برداری می‌رسند؛ به طوری که منجر به حل مشکل مهمی از صنایع تولیدی مختلف در کشور می‌شوند.

صالحی ادامه داد: مرکز طرح‌های کلان ملی در مدیریت طرح‌ها رویکردهای ویژه ای را دنبال می‌کند که در راستای سیاستها و رویکردهای کلی معاونت علمی و فناوری قرار دارد. این مرکز در ابتدای فعالیت خود، به منظور حمایت از طرح‌های کلان و توجه به بازار ملی، بیشتر به جنبه‌های فنی طرح‌ها توجه می‌کرد و به صورت بالعوض از آنها حمایت می‌کرد. با آغاز فعالیت دولت یازدهم و نگرش جدید این مرکز مبنی بر حمایت از تجاری‌سازی فناوری، در حال حاضر حمایت از طرح‌ها از طریق اعطای وام صورت می‌گیرد؛ به همین منظور، در زمان تصویب طرح‌ها به جنبه‌های مربوط به بازار توجه بیشتری می‌شود تا مجری نیز در بازپرداخت وام با مشکل مواجه نشود. این رویکرد گرچه به دلیل نیاز بیشتر به بررسی‌ها و رایزنی‌ها نسبت به رویکرد قبلی زمان‌برتر است، اما به تضمین موفقیت طرح‌ها کمک می‌کند.

رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری با اشاره به چند نمونه از طرح‌های کلان ملی فناوری شاخص مرکز گفت: طراحی، ساخت و تجهیز شناور تحقیقاتی اقیانوس‌پیمای کاوشگر خلیج فارس یکی از این طرح‌ها است؛ این طرح کلان ملی فناوری به کارفرمایی معاونت علمی و توسط سازمان صنایع دریایی طراحی و ساخته شد، این شناور تحقیقاتی 11 خدمه دارد و می‌تواند 16 محقق را نیز با خود حمل کند.

صالحی یادآور شد: قابلیت انجام ماموریت‌های تحقیقاتی و نمونه‌برداری تا اعماق 3 هزار متری به مدت 45 روز با برد 3 هزار مایلی، تجهیز به سامانه تثبیت موقعیت دینامیکی قابلیت بهره‌برداری از تجهیزات پیشرفته تحقیقات دریایی از قبیل Side Scan Sonar، Multi –Beam Profiler و CTD و تجهیز به 5 آزمایشگاه تخصصی استاندارد تر و خشک برای انجام امور تحقیقاتی از جمله ویژگی‌های این شناور تحقیقاتی است.

وی خاطرنشان کرد: تجهیز و راه‌اندازی مرکز غربالگری بیماری‌های متابولیک برای نوزادان نیز طرح دیگری بود که در سال گذشته به بهره‌برداری رسید؛ در این مرکز با یک قطره خون از کف پا، ۳۴۴ نوع اختلال متابولیکی در نوزادان تشخیص داده می‌شود.

صالحی ادامه داد: برخی از نوزادان در بدو تولد با نارسایی‌ها و اختلالات متابولیکی به دنیا می‌آیند که از ظاهر نوزاد قابل تشخیص نیست و عوارض خطرناکی دارد و باعث بروز اختلالات متابولیکی در نوزادان شده که بعضا منجر به مرگ ناگهانی و عقب ماندگی‌های ذهنی و جسمی در نوزادان می‌شود. طرح غربالگری اختلالات متابولیکی نوزادان در صورت اجرا متضمن سلامت جامعه و نسل بعدی خواهد شد.

رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری گفت: همچنین ساخت سیستم پروتز عصبی پاراواک و راه‌اندازی مرکز بالینی بیماران ضایعه نخاعی نیز طرح دیگری است که در سالی که گذشته به بهره‌برداری رسید. پاراواک یکی از پروژه‌های موفق حاصل همکاری حوزه مهندسی و پزشکی است؛ این طرح کلان ملی فناوری نمونه‌ای موفق از همکاری فناورانه میان رشته‌ای است و در حوزه مرز دانش با ارتقای فناوری‌های عصبی، یکی از اقدامات بزرگ حوزه مرز دانش به شمار می‌رود.

صالحی افزود: در واقع طرح کلان ملی پاراواک حاصل تلاش چندین ساله محققان دانشگاه‌های علم و صنعت ایران و توانبخشی و مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی است که با حمایت معاونت علمی اکنون این دستگاه تحویل شده و در مرحله انجام کلینیکی قرار دارد.

وی همچنین درباره طرح کلان ملی فناوری طراحی، ساخت و نصب و راه‌اندازی شبکه ملی پایش و پیش‌بینی دریایی کشور گفت: این طرح با تلاش متخصصان پژوهشکده علوم و فناوری «زیردریا»ی دانشگاه صنعتی اصفهان و با حمایت‌های مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان بنادر و دریانوردی (بهره‌بردار) و با نظارت مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و اداره کل سواحل و بنادر به انجام رسیده است.

صالحی افزود: این طرح، اختصاص به بزرگترین شبکه اندازه‌گیری مشخصه‌های دریایی کشور داشته و درآن از یازده بویه موج‌نگار، 9 ایستگاه هواشناسی بندری و یازده ایستگاه جمع‌آوری اطلاعات بندری استفاده شده است. علاوه بر طراحی و ساخت تجهیزات اندازه‌گیری مشخصه‌های دریایی، اجرای یک پایگاه مرکزی به منظور پردازش اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های اندازه گیری، طراحی و احداث آزمایشگاه ملی اندازه‌گیری مشخصه‌های دریایی، طراحی و راه‌اندازی سیستم کنترل کیفی آنی داده‌های جمع‌آوری‌شده و طراحی و اجرای ایستگاه پایش و پیش‌بینی دریایی کشور از دیگر بخش‌های مرتبط با این طرح کلان ملی هستند، لازم به ذکر است تمامی تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بکار رفته در این شبکه بزرگ بر اساس توان فنی و مهندسی داخل کشور به اجرا در آمده است.

وی همچنین در مورد طراحی، ساخت و بهره‌برداری از بالگرد 8 نفره که به عنوان یک طرح کلان ملی فناوری در انتهای سال 95 به بهره برداری رسید، گفت: بالگرد ملی «صبا ۲۴۸» با حمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و به دست سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است، مرکز طرح کلان ملی فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری که به عنوان کارفرما این طرح را مورد حمایت قرار داد، تلاش می‌کند ظرفیت‌های کشور در فناوری های پیچیده را با تولید محصول یا خدمت به بهره‌بردار ارائه کند.

صالحی گفت: بالگرد ملی «صبا 248» در کلاس وزنی سبک و متوسط کاربری چند منظوره، دو موتوره، چهار ملخه و با ظرفیت 88 سرنشین قادر است ماموریت‌های حمل‌ونقل بار و مسافر و عملیات امداد و نجات، عکسبرداری و شناسایی، آمبولانس هوایی، عملیات فراساحلی و تاکسی هوایی را انجام دهد.

وی افزود: این بالگرد بر اساس نیاز مشتریان نظامی و غیرنظامی و قابلیت صادرات به بازارهای بین‌المللی بویژه کشورهای اسلامی با قیمت رقابتی قابل عرضه است.

رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری خاطرنشان کرد: کسب دانش فنی، طراحی، ساخت، تست و راه‌اندازی موتور توربوجت J85-21 نیز به عنوان یکی دیگر از طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی است؛ موتور مذکور ساخت متخصصین داخلی است و جزء موتورهای کوچک در پیشران‌های جنگنده به حساب می‌آید. کمپرسور آن ۸۸ مرحله‌ای و محوری است، قطر آن حدود نیم متر و طول حدودی یک متر دارد. بیشترین دور موتور حدود rpm 16500 است. این موتور در حالت خشک ۱۳ کیلو نیوتون تراست تولید می‌کند.

منبع: ایسنا

ذریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 743888

وب گردی

وب گردی