پدر در سینمای ایران؛  از مجید مجیدی تا کیانوش عیاری

نام «پدر» بر تعدادی از فیلم های ایرانی نقش بسته است، تعداد بسیار زیادی از آثار سینمایی ایران هم با موضوع پدر ایرانی ساخته شده اند، بسیاری از این فیلم ها در زمان اکران و در جشنواره فیلم فجر آثار موفقی بوده اند اما گاهی فیلم هایی با موضوع پدر ایرانی پس از گذشت سال ها همچنان توقیف هستند.

به گزارش ایسکانیوز، فیلم «پدر» ساخته مجید مجیدی فیلمی است که در سال 1374 ساخته شده است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مهرالله بعد از فوت پدرش، برای تأمین خانواده اش در شهر دیگری به کار مشغول می شود، اما هنگامی که به دیدن مادر و خواهرش باز می گردد می فهمد که مادرش با مرد مهربانی که ژاندارم است ازدواج کرده، مهرالله از این خبر عصبانی می شود و نزد مادر رفته و هدیه های خود و حقوقش را به او می دهد و مادر را برای این ازدواج بازخواست می کند و هر چه مادر دلیل می آورد، او که کینه ی ژاندارم را به دل گرفته قبول نمی کند و درصدد آزار او برمی آید و با استفاده از فرصتی، اسلحه ی ژاندارم را به سرقت می برد و…
«پدر» یکی از فیلم های موفق در جشواره فجر و جشنواره های جهانی است.این فیلم ​سیمرغ بلورین برای بهترین فیلم‌، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر به دست آورد. همچنین «پدر» توانست جایزه هولدن برای بهترین فیلمنامه و جایزه ویژه هیئت داوران - بخش جوانان جشنواره فیلم تورین ۱۹۹۶ را کسب کند.

فیلم دیگری که در سال 74 و با موضوع پدر ساخته شده است، «بوی پیراهن یوسف» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا است که موضوع آن درباره انتظار پدری برای بازگشت فرزندش از جنگ است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: غفور راننده تاکسی فرودگاه، با وجود همه مدارکی که ثابت می‌کند پسرش یوسف در جنگ شهید شده، هنوز فکر می‌کند که او زنده است و حتی حرف دامادش اصغر را که همرزم یوسف بوده قبول نمی‌کند. او با این که پلاک یوسف را هم در شکم یک کوسه یافته‌اند، همیشه منتظر است پسرش بازگردد. دایی غفور در فرودگاه با دختر جوانی به نام شیرین آشنا می‌شود که برای یافتن برادرش خسرو که در جنگ گم شده از اروپا به ایران آمده است. یکی از آزادگان که در زندان با خسرو، برادر شیرین بوده و به ایران بازگشته، با شیرین تماس می‌گیرد و می‌خواهد اطلاعاتی بدهد. شیرین و دایی غفور به دیدن او می‌روند و آزاده به آنها می‌گوید که خسرو سالم است و به زودی بازمی گردد. اما پنهانی به دایی غفور می‌گوید که نتوانسته حقیقت را به شیرین بگوید، زیرا خسرو در جریان یک اعتصاب در اردوگاه اعدام شده است. اصغر، داماد دایی غفور که معالجه اش را در آلمان ناتمام گذاشته و برگشته، مانند دایی غفور فکر می‌کند یوسف زنده است. به همین دلیل به مرز قصرشیرین ـ محل ورود اسرا ـ می‌رود. شیرین در تدارک استقبال از خسرو است که از حقیقت آگاه می‌شود. او به دایی غفور اعتراض می‌کند که می خواسته او را هم مانند خودش، اسیر توهم بازگشت عزیزش کند. شبی که شیرین قصد رفتن به پاریس را دارد، اصغر تلفنی به دایی غفور خبر می‌دهد که اطلاعاتی از خسرو به دست آمده و او به زودی به ایران بازمی گردد. دایی غفور و شیرین شبانه به سمت قصر شیرین حرکت می‌کنند. صبح روز بعد، هنگامی که شیرین در میان آزادگان به دنبال خسرو می‌گردد، ناباورانه یوسف را می‌بیند و مژده بازگشت عزیز دایی غفور را به او می‌دهد.

از دیگر فیلم هایی که در عنوان آن از کلمه پدر استفاده شده است فیلمی با عنوان «به نام پدر» است که توسط ابراهیم حاتمی کیا ساخته شده است. این فیلم ده سال پس از «پدر» مجیدی و در سال 1384 ساخته شده است و موضوع این فیلم درباره سال های پس از جنگ ایران و عراق و عوارض مادی و عاطفی آن است. فیلم درباره رابطه پدری بسیجی و دختر جوان اوست که مین‌های باقیمانده از دوران جنگ باعث مجروح شدنش شده است.
این فیلم در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر جوایز فراوانی را از آن خود کرد؛ برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: پرویز پرستویی، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن: مهتاب نصیرپور، برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی: مهرداد میرکیانی، نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: ابراهیم حاتمی‌کیا و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه: ابراهیم حاتمی‌کیا.
فیلم دیگری که با موضوع پدر در ایران ساخته شده است، «آقا یوسف» نام دارد. این اثر به نویسندگی و کارگردانی علی رفیعی و تهیه کنندگی مرتضی متولی است که درسال 1390 در سینماهای کشور اکران شد. «آقا یوسف» دومین ساخته علی رفیعی در مقام کارگردانی سینما است.
در خلاصه داستان «آقا یوسف» آمده است: آقا یوسف (مهدی هاشمی)، کارمندی بازنشسته است که با دخترش رعنا (هانیه توسلی) زندگی می‌کند. پسرش خانه و زندگی خود را رها و به کانادا مهاجرت کرده است. آقا یوسف برای بر آمدن از مخارج زندگی خود و عروسش (لیلا بلوکات) از پنج سال پیش، پنهان از چشم دخترش در خانه‌های مردم نظافت کاری می‌کند. او به شدت به دختر خود علاقه‌مند است. حوادثی در این خانه‌ها رخ می‌دهد که مستقیماً به او ربط پیدا می‌کند و زندگی او را دگرگون می‌سازد...
مهدی هاشمی برای بازی در «آقا یوسف» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی امین جشنواره فیلم فجر شد.

«پدر آن دیگری» فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی یدالله صمدی و نویسندگی یدالله صمدی و حسین مهکام است این فیلم محصول سال ۱۳۹۳ است و در عنوان آن از کلمه پدر استفاده شده است فیلمنامه این اثر، اقتباسی از داستانی به همین نام نوشته پرینوش صنیعی است.
این فیلم داستان یک کودک است که با وجود رسیدن به سن ۶ سالگی هنوز حرف نمی‌زند و همه او را مسخره می‌کنند و در خانواده و اطرافیان به غیر از مادر کسی از او حمایت نمی‌کند و بیشتر به پسر بزرگتر توجه دارند. تا اینکه پسر بچه از دست آنها فرار کرده و یک زن و مرد سالخورده او را پیدا کرده و به خانه می‌برند و رفتار آنها در روحیه پسر تأثر می‌گذارد، اما پس از بازگشت به خانه همان رفتارها از طرف پدر و مادر دیده می‌شود تا اینکه مادربزرگ به خانه می‌آید و به اصطلاح کلید رابطه با او را پیدا می‌کند.
«خانه پدری» نام فیلمی ساخته کیانوش عیاری است که سال 1389 ساخته شده است اما پس از گذشت بیش از 6 سال از تولید همچنان توقیف است.
این فیلم که قصه اتفاق‌های یک خانه قدیمی را از سال ۱۳۰۸ (اواخر دوره قاجار) تا ۱۳۷۹ روایت می‌کند درباره پدری است که دختر خود را زنده به گور کرده و در زیر زمین خانه دفن می کند... در «حانه پدری» مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی و نازنین فراهانی به ایفای نقش می پردازند. در این فیلم ناصر هاشمی (نقش جوانی) و مهدی هاشمی (نقش میانسالی) کاراکتر اصلی این فیلم را، که روایت زندگی‌اش از پانزده تا هشتاد سالگی به تصویر کشیده شده، بازی می‌کنند.
خبرنگار: رضایی
501501

کد خبر: 746819

وب گردی

وب گردی