دولت اردن نقض حریم مسجدالاقصی از سوی صهیونیست ها را محکوم کرد

دولت اردن امروز (جمعه) یورش صهیونیست های افراطی به حریم مسجدالاقصی در یک هفته گذشته را به شدت محکوم کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فلسطینی «معا»، «محمد المومنی» سخنگوی دولت اردن و وزیر مشاور در امور رسانه ای این کشور در بیانیه ای که امروز منتشر شد، اعلام کرد که اردن «این رفتارهای تحریک آمیز را که توهین به صاحت مقدس این مکان و برانگیزاننده احساسات مسلمانان سراسر جهان است، قاطعانه محکوم می کند.»
وی خواستار آن شد که مقام های رژیم صهیونیستی هرچه سریعتر به این «یورش ها» خاتمه دهند.
محمد المومنی همچنین از جامعه بین المللی خواست تا به تعهدات خود در قبال بیت المقدس شرقی، از جمله وادار ساختن رژیم صهیونیستی به پایبندی به قوانین بین المللی، عمل کند.
در بیانیه مذکور همچنین تصریح شده است: اردن این رفتارها را که بی احترامی به تلاش های صورت گرفته برای آغاز دوباره مذاکرات جدی میان فلسطینیان و اسرائیلی هاست را مردود می داند و آن را محکوم می کند.
بر اساس این بیانیه، راه حل دو دولت بهترین راه برای پایان دادن به مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و مورد حمایت جامعه بین المللی است.
سخنگوی دولت اردن تاکید کرد کشورش که تولیت مکان های مقدس اسلامی و مسیحی بیت المقدس شرقی را بر عهده دارد، از هیچ تلاشی برای دفاع از هویت و قداست بیت المقدس فروگذار نخواهد کرد.
در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مسجدالاقصی صحنه یورش صدها صهیونیست افراطی بود که با حمایت نظامیان رژیم صهیونیستی وارد محوطه مسجدالاقصی شدند.
طی روزهای منتهی به عید فصح یهودیان، نظامیان صهیونیست در جریان یورش های شبانه به مناطق مختلف بیت المقدس اشغالی بیش از 30 فلسطینی را بازداشت کردند و به آنها درباره ورود به مسجدالاقصی هشدار دادند.
رئیس جامعه اسرای فلسطینی هفته گذشته به معا گفت: از نظر ساکنان فلسطینی بیت المقدس، این عید یهودی همراه با تشدید بازداشت های خودسرانه، حمله به خانه ها و تجسس هایی است که موجب ترس و وحشت خانواده ها می شود.
بر اساس اظهارات وی، ایجاد ایستگاه های بازرسی بیشتر، به ویژه در مسجدالاقصی و در بخش قدیمی بیت المقدس صرفا به افزایش تنش در این شهر منتهی می شود.
رژیم صهیونیستی به دنبال اشغال شرق بیت المقدس در سال 1967میلادی طی قراردادی با تولیت این مسجد موافقت کرد که غیر مسلمانان وارد حریم مسجدالاقصی نشوند و یهودیان صرفا اجازه حضور در مقابل دیوار غربی را که در مجاورت این مسجد قرار دارد، داشته باشند.
این رژیم طبق رویه معمولش، در مورد این توافقنامه نیز خلف وعده کرده و صهیونیست های افراطی با هدف تشدید تنش و تحریک مسلمانان با همراهی نظامیان به طور مرتب به حریم محوطه مسجدالاقصی یورش می برند.
رژیم اشغالگر قدس علاوه بر پیمان شکنی، به صورت معمول محدودیت هایی را برای حضور نمازگزاران فلسطینی و به ویژه جوانان در این مکان اعمال می کند.

خبرنگار:درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 757842

وب گردی

وب گردی