سید مصطفی ذوالقدر: موضع گیریهای اخیر بر علیه دانشگاه آزاد اسلامی جوسازی انتخاباتی است

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در سنوات گذشته توسعه بسیار زیادی داشته و باعث افزایش تاثیرگذاری در جامعه شده و هجمه هایی که اخیرا در برخی خبرگزاریها بر علیه این دانشگاه انجام می شود به منظور فشار سیاسی بر این مجموعه بزرگ در آستانه انتخابات است و تمام این اتهامات از اساس کذب بوده و جوسازی انتخاباتی است.

به گزارش ایسکانیوز، سید مصطفی ذوالقدر در حاشیه بازدید از طرح گلخانه واحد رودان گفت: طرحهای اقتصاد دانش بنیان در این دانشگاه در راستای دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی تعریف شده اند و تمام درآمد آن هم صرف توسعه آموزش عالی کشور می شود و هیچ کدام از مدیران دانشگاه در این طرحها ذینفع نیستند.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با اشاره به اینکه هدف دانشگاه از طرحهای سرمایه گذاری و دانش بنیان کاهش اتکا به شهریه دانشجویان هست خاطرنشان کرد: تامین بخشی از هزینه های دانشگاه از این فعالیتهای اقتصادی و دانش بنیان باعث می شود دانشگاه مجبور به افزایش شهریه ها نباشد و فشار کمتری به خانواده ها بیاید و در ضمن می تواند منجر به افزایش تولید و اشتغال در جامعه شود.

ذوالقدر خاطر نشان کرد: این طرحها پس از تصویب اولیه در کارگروههای تخصصی به هیات امنای استانها ارسال میشود که در هیات امنا نیز استانداران، نمایندگان ولی فقیه در استانها، نماینده های وزارت علوم و بهداشت و نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها و افراد معتمد استانها حضور دارند و پس از تصویب هیات امنا این طرحها اجرایی می شود و در تمام دانشگاههای موفق دنیا شرکتهای دانش بنیان به منظور تامین هزینه های دانشگاه حمایت می شوند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بودجه واحدهای دانشگاهی و همچنین میزان شهریه دانشجویان در هر سال نیز توسط هیات امنا مشخص می شود و در طول سالیان گذشته علی رغم اینکه هزینه های دانشگاه چندین برابر رشد داشته اما افزایش شهریه دانشجویان بسیار پایین تر از نرخ رشد هزینه ها و تورم در جامعه بوده است و دلیل این موضوع نیز کاهش اتکای دانشگاه به شهریه دانشجوهاست و مطمئنا هر چه دانشگاه اتکای کمتری به شهریه داشته باشد فشار کمتری به دانشجویان و خانواده های آنها می آید.

این مقام مسئول بومی گزینی دانشگاه و طرح توسعه تحصیلات تکمیلی در مناطق محروم را از مهمترین دستاوردهای این دانشگاه ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: این طرحها باعث شده هزینه های تحصیل دانشجویان خصوصا در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به شدت کاهش یابد که البته این موضوع باعث شده منافع شخصی برخی افراد رانت خوار که خود دارای چندین موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی هستند به خطر بیفتد و طبیعی است که این توسعه چندان خوشایند این افراد نباشد.

وی ساز و کار نظارت مالی در دانشگاه را بسیار شفاف عنوان کرد و تصریح کرد: فارغ از هر گونه مرزبندی سیاسی و برای اولین بار بالای ۸۰ درصد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از عملکرد این دانشگاه ابراز رضایت کردند.

ذوالقدر با اشاره به اینکه این دانشگاه غیر انتفاعی در بحث پروژه های عمرانی و واگذاریها قوانین مربوط به مناقصات و مزایده ها و آیین نامه معاملات را بسیار دقیق اجرا می کند و واگذاریهای آن نیز کاملا در فضای رقابتی بوده است تصریح کرد: تمام پیشرفتهای علمی فرهنگی و عمرانی در واحدهای دانشگاهی بدون دریافت حتی یک ریال از خزانه کشور بوده و این مدل در هیچ جای دنیا سابقه نداشته و در سفرهای خارجی که داشتم کشورهایی را دیدم که به دنبال الگو گیری از این مجموعه موفق هستند اما متاسفانه در داخل عده ای مغرض به دلیل کینه سیاسی و منافع شخصی نمی خواهند و نمی توانند این همه پیشرفت را ببینند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: من نمیخواهم ادعا کنم در یک مجموعه ای به این وسعت هیچ گونه اشکالی وجود ندارد اما آمارهای مراکز معتبر علمی دنیا نشان می دهد بخش قابل توجهی از رشد علمی کشور مدیون دانشگاه آزاد اسلامی است و به عنوان نماینده مردم به افرادی که با اهداف سیاسی به دنبال تخریب این مجموعه هستند تذکر می دهم تضعیف و تخریب این مجموعه عظیم مردمی جفا به نظام و انقلاب است.

سید مصطفی ذوالقدر در ادامه تصریح کرد: از رییس صدا و سیما نیز می خواهم اصل بی طرفی در آستانه انتخابات را رعایت کند و اجازه انتشار اخبار دروغ و کذب بر علیه این دانشگاه در آستانه انتخابات ندهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد طبق قانون و موازین شرعی صدا و سیما باید بابت اتهاماتی که پخش کرده به مدیران دانشگاه اجازه بدهد از خود دفاع کنند و این حق اولیه آنهاست.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان نیز در این بازدید گفت: با توجه به ظرفیت بالای کشاورزی در شهرستان رودان کشت گلخانه ای از برنامه های این واحد هست که ان شالله فاز اول مجموعه گلخانه ای این واحد در اواخر اردیبهشت ماه به بهره برداری می رسد.

دکتر حسن داوری تصریح کرد: با توجه به سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی طرح کاشت گیاهان دارویی در مزرعه تحقیقاتی این واحد نیز به هیات امنای استان ارسال شده که در صورت تصویب نهایی عملیات اجرایی آن در سال جاری آغاز خواهد شد.

دکتر داوری حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این دانشگاه را یکی از دلایل پیشرفت این مجموعه در سالهای اخیر ارزیابی کرد و از پی گیریهای نماینده شرق هرمزگان در حل مشکلات واحدهای استان قدردانی کرد.

کد خبر: 760744

وب گردی

وب گردی