اعزام دانشجو به خارج در دستور کار معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه ایران در حوزه تولید مقالات علمی نانو رتبه پنجم را دارد، گفت: برای حل مشکل کمبود نیروی انسانی در حوزه علوم شناختی، اعزام دانشجو به خارج را در دستور کار داریم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر سورنا ستاری امروز در هفتمین همایش بین‌المللی علوم شناختی با اشاره به ایجاد 15 ستاد راهبردی در معاونت علمی گفت: یکی از قدیمی‌ترین ستادهای راهبردی این معاونت ستاد توسعه فناوری نانو است که به عنوان یک مدل مناسب برای دریافت ایده‌ها در حوزه علم و فناوری مطرح شده است.

او با اشاره به رتبه ایران در حوزه نانوفناوری گفت: بر اساس رتبه‌بندی‌های جهانی در سال 2017 از لحاظ تولید مقالات علمی، ایران در حوزه نانو رتبه پنجم را کسب کرده است.

ستاری این رشد علمی در حوزه نانوفناوری را مدیون یک حرکت منسجم دانست و گفت: تا زمانی که پول بخش خصوصی به حوزه پژوهش وارد نشود، پول دولتی موجب رشد بخش‌های پژوهش در کشور نمی‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه رشد اقتصاد و دانش به هم وابسته هستند، گفت: بر این اساس رشد علمی با رشد اقتصادی رابطه موازی دارند؛ از این رو موضوع اقتصاد دانش‌بنیان را دنبال کردیم چراکه تا زمانی که اقتصاد را به دانش متصل نکنیم و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را نداشته باشیم، رشد محقق نمی‌شود و به اقتصاد دانش‌بنیان نیز نمی‌رسیم.

او با بیان اینکه ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان شکل جدیدی از اقتصاد دانش‌بنیان است، افزود: این شرکت‌ها سرمایه‌های فیزیکی ندارند و تمرکز آنها بر توسعه نیروی انسانی است و این موضوع باید در حوزه علوم شناختی ایجاد شود.

ستاری با بیان اینکه اقداماتی در این زمینه در ستاد علوم شناختی انجام شده است، گفت: مدیریت ما باید مبتنی بر دانش باشد و ستادهای توسعه فناوری این معاونت نیز این ماموریت را در دستور کار خود قرار دهند. ضمن آنکه تلاش می‌کنند تا از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کنند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری مشکل بزرگ حوزه علوم شناختی را نیروی انسانی دانست و گفت: بر این اساس اعزام دانشجو به خارج را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

او به موضوع انبیکس اشاره کرد و افزود: از یک سال قبل این موضوع مورد توجه قرار گرفت و بر این اساس ستادی را ایجاد کردیم.

ستاری با بیان اینکه وضع حوزه‌های فناوری چون بیوتکنولوژی، نانوفناوری و فناوری اطلاعات خوب است، گفت: در حوزه علوم شناختی در سال‌های اخیر جهشی ایجاد شده است که باید با تلفیق نانوفناوری، بیوتکنولوژی و فناوری اطلاعات رشد این علم را افزایش دهیم.

او با تاکید بر اینکه کشور در حوزه علوم شناختی دیر آغاز به کار کرد و نسبت به این عمل غفلت کرده است، گفت: ولی در حوزه نیروی انسانی وضعیت خوبی داریم و ما وظیفه داریم که نسبت به توسعه نیروی انسانی این حوزه اقدام کنیم؛ در این زمینه به موضوع اعزام نیروی انسانی به خارج و مشارکت علوم پزشکی و مهندسی در آن توجه شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه نیروی انسانی در اختیار ستاد علوم شناختی است، آمادگی خود را برای حمایت از توسعه این علوم اعلام کرد.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/انتشار:آخوندی

204/200

کد خبر: 763744

وب گردی

وب گردی