ایران ؛ میزبان 22 هزار بیمار مبتلا به تالاسمی

حدود 22 هزار بیمار تالاسمی ماژور ، سیکل سل و اینترمدیا در کشور ما حضور دارند که شناسایی‌شده‌اند؛ این خبر را عضو هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران دیروز در جشن روز جهانی تالاسمی که با حضور بیش از 1200 نفر از بیماران مبتلا به تالاسمی برگزار شد اعلام کرد.

به گزارش ‌ ایسکانیوز به نقل از جام‌جم‌آنلاین یونس عرب گفت:در تمام دنیا روز 8 می مصادف با روز جهانی تالاسمی است که در تقویم سازمان بهداشت جهانی هم ثبت‌شده است، اما هنوز این روز در تقویم ملی ایران ثبت‌نشده و امیدواریم هرچه زودتر این اتفاق بیفتد. به این دلیل که بیماری تالاسمی یک بیماری ژنتیکی است و از والدین به فرزندان منتقل می‌شود و جزو بیماری‌های واگیردار نیست ، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری و حمایت از جامعه تالاسمی ، هرسال روز جهانی تالاسمی در تمام دنیا گرامی داشته می‌شود.

او ادامه داد: در برنامه امسال ، از نقاط دور ایران مثل میناب در استان هرمزگان ، خوزستان ، ایلام ، کرمانشاه ، قم، خراسان رضوی و ... نمایندگانی را به این جشن فرستادند.

عرب گفت : فکر می‌کنم مهم‌ترین دستاورد جشن تالاسمی می‌تواند این باشد که با جمع شدن تعداد زیادی از بیماران ، آنها این پیام را به همه مدیران حوزه سلامت و رفاه کشور برسانند که بیماران تالاسمی هم مثل همه مردم حق حیات دارند . درخواستی که بیماران تالاسمی از ما دارند ، یکسان‌سازی درمان و حفظ حقوق شهروندی آنهاست که از سوی بسیاری از حوزه های درمانی و سازمان‌های دولتی نقض می‌شود .

عضو هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران تاکید کرد: عدالت در درمان برای بسیاری از عزیزان تالاسمی واژه ای نامفهوم است و تاوان سنگینی را در نبود امکانات مناسب درمانی ، دارویی و عدم اجرای بسته خدمتی بیماران تالاسمی پرداخت کرده‌اند و همچنین به این دلیل که بیماران تالاسمی جزو بیماران خاص محسوب می‌شوند هرجایی که برای کار می‌روند ، در مورد اشتغال به مشکل برمی‌خورند.

عرب افزود: بیماران تالاسمی بعد از طی همه مراحل استخدام در آخر وقتی صادقانه می‌گویند که بیمار هستند ، اجازه کار به آن‌ها نمی‌دهند به این دلیل که متأسفانه در قانون ما اجازه کار به بیماران خاص داده نشده است و ساده‌ترین مثالش جلوگیری از استخدام به‌عنوان نیروی تربیت‌معلم است. ما واقعاً امیدوار هستیم هرچه زودتر این قوانین از طریق دولت و مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.

به گفته عرب، مشکل دیگری که بیماران تالاسمی درگیر آن هستند، بحث گواهینامه رانندگی است و بیماران تالاسمی فقط گواهینامه با اعتبار دو سال می‌گیرند. درحالیکه با داشتن گواهینامه می‌توانند حداقل مسافرکشی کنند یا در آژانس‌های مسافربری مشغول به کار شوند و تمدید مداوم گواهینامه و هزینه‌هایش کار را برای آن‌ها سخت می‌کند.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 765914

وب گردی

وب گردی