40 درصد از واژگان زبان ترکی با زبان فارسی مشترک هستند

عضو هیات علمی دانشگاه گالاتاسرای ترکیه در نشست «جایگاه استانبول در تاریخ جهان» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: به نظرم برای شهر استانبول مدیریتی همچون مدیریت شهر اصفهان نیاز داریم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همزمان با ششمین روز نمایشگاه کتاب تهران، نشست بررسی «جایگاه استانبول در تاریخ جهان» و «زندگی صوفیانه استانبول» در سالن بین‌الملل برگزار شد.

در این نشست سفیر ترکیه در ایران، رضا هاکان‌تکین با ابراز خشنودی از حضور خود در نمایشگاه کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب تهران به عنوان بزرگترین نمایشگاه حال حاضر در منطقه است و بسیار خوشحالم که امروز پروفسور ایلبر اورتایلی و محمود ارول قلیچ در این نمایشگاه درباره‌ی شهر استانبول سخن خواهند گفت.

ایلبر اورتایلی، عضو هیئت علمی دانشگاه گالاتاسرای ترکیه با اشاره به اولین حضور خود در نمایشگاه کتاب در سال 1986 گفت: این سومین حضور من در نمایشگاه کتاب است و در طی این مدت نمایشگاه کتاب تهران پیشرفت محسوسی داشته است.

اورتایلی درباره وضعیت اجتماعی استانبول بیان کرد: صنایع ما در قرن 18 و 19 از طرف حکومت پایه‌گذاری شد و وضعیت اجتماعی و سبک زندگی طبقه‌ی کارگر ترکیه همانند کارگرهای اروپایی نبوده و حالت محافظه‌کاری به خود گرفت و از این رو شکل‌گیری طبقه‌ی اجتماعی در استانبول همانند اروپا نیست.

وی با اشاره به حضور شهرستان‌های جدید در حاشیه‌ی استانبول گفت: ساخت و ساز بسیار پیچیده‌ای در مرکز شهر استانبول وجود دارد و آسمان‌خراشی که در این شهر ساخته شد، پس از مدتی تخریب شد و برای شهر استانبول مدیریتی همچون مدیریت شهر اصفهان نیاز داریم.

این استاد تاریخ دانشگاه با اشاره به سبک معماری حال حاضر استانبول گفت: چهار تیپ بنا را می‌توان در این شهر شاهد بود. نوع اول مربوط به دوره‌ی متأخر رم و دو بنای ایاصوفیه است، تیپ دوم معماری دوره‌ی بیزانس و تیپ سوم آن مربوط به معماری بعد از قرن هجدهم است.

اورتایلی با اشاره به سبک معماری نئوکلاسیک در این شهر گفت: بناهای سبک چهارم معماری استانبول مربوط به معماری نئوکلاسیک است که نمونه‌های بسیاری از این سبک را در شهرهای تهران و تبریز شاهد هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گالاتاسرای ترکیه درباره‌ی بزرگترین معضل کنونی استانبول گفت: در استانبول فرصتی برای توسعه‌ی طبیعت وجود ندارد و این کار هزینه‌های بسیار سنگینی را می‌طلبد.

وی با اشاره به تنوع قومی شهر استانبول در تاریخ این شهر گفت: گرچه امروز جمعیت شهر بسیار بالاست ولی نمی‌توان گفت به همان تعداد نیز تنوع قومی وجود دارد.

سه‌گانه‌ی فارسی، عربی و ترکی، زبان‌های اصلی منطقه به شمار می‌رود

اورتایلی با اشاره به تاثیر معماری ایران در معماری شهر استانبول بیان کرد: در قرن نوزدهم میلادی تمدن و فرهنگ ایرانی در استانبول به چشم می خورد. کاروانسراها، مدارس ایرانی و بناهای ایرانی دیگری در این شهر وجود داشته که امروزه اثری از این بناها در استانبول به چشم نمی‌خورد. از این رو این شهر را باید از نو ساماندهی کرد و برای این شکل‌دهی دوباره باید ایران و ترکیه همدیگر را بخوبی بشناسند و این کار با گردشگری بین دو کشور امکان‌پذیر است.

وی تاکید کرد: همان طور که برای اروپا، یونان قدیم ابتدای تمدن و فرهنگ به شمار می‌رود برای ترکها نیز زبان فارسی به مانند یونان قدیم ابتدای تمدن و فرهنگ است و فرهنگ معماری، ادبیات و دین اسلام را ترکها از ایرانیان گرفته‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: 40 درصد از واژگان زبان ترکی با زبان فارسی مشترک هستند و سه زبان فارسی و عربی و ترکی سه‌گانه زبان اصلی منطقه به شمار می‌رود و شرط دانستن فرهنگ منطقه تسلط به این سه زبان است.

محمود ارول قلیچ، رییس اتحادیه‌ی همکاری مجالس اسلامی در تهران نیز با اشاره به اینکه ایلبر اورتایلی به مسائل ظاهری و فیزیکی استانبول پرداخته، درباره‌ی معنویت و روح استانبول در قرون گذشته سخن گفت.

نویسنده و استاد تاریخ با توضیحاتی درباره‌ی زندگی صوفیانه در تاریخ استانبول، سبک زندگی صوفیانه را یک سبک جهانی دانست.

سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

دریافت کننده: بخشی پور/انتشار:سلیمی

502

کد خبر: 765962

وب گردی

وب گردی