مجلسی: ترامپ در اخراج کومی گویا مدیر عامل شرکت شخصی خودش است و حق هیچگونه اظهار نظری ندارد

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است ترامپ در اخراج رئیس «اف بی آی» طوری رفتار کرد که گویا جیمز کومی مدیر عامل شرکت شخصی خودش است و حق هیچگونه اظهار نظری ندارد و با رفتاری دیکتاتور مابانه او را از اف بی آی اخراج می کند.

فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین الملل کشورمان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز ضمن اشاره به اخراج جیمز کومی رئیس اف بی آی بیان داشت: اخراج کومی رفتاری غیرحرفه ای از کاسبی پرمدعا و جاه‌طلب است که به مقام مهمی هم دست یافته است. متاسفانه می بینیم که او رفتارهای متعارف انسانی را نیز رعایت نمی کند. رئیس اف.بی.آی کسی است که به درست یا به غلط به پیروزی ترامپ کمک کرده است.

وی در ادامه بیان داشت: حال اگر قصد برکناری وی را دارد نباید به شیوه ای تحقیر آمیز دست به چنین کاری بزند. اینکار برای من یاددآور رفتار احمدی نژاد با منوچهر متکی، وزیر خارجه وقت است.

مجلسی ضمن اشاره به اخراج دیکتاتورگونه کومی اظهار داشت: البته بعضی دیکتاتورها چیزی در چنته دارند و تنها قصد قدرت نمایی دارند. اما آنکه بیش از همه در چنین شرایطی تحقیر می شود، شخص رئیس جمهور است.

این کارشناس گفت: رفتار ترامپ هم به همین صورت بود. بحث اجازه یا عدم اجازه برکناری نیست. بحث روش اینکار است. معمولا مراسم تودیع و معارفه ای برگزار می شود و این کارها محترمانه انجام می شود و با همکاری صورت می گیرد.

وی درباره رفتارهای نامعقول ترامپ پس از پیروزی در انتخابات تشریح کرد: ترامپ هنوز در حال ادامه روحیه جنگنده انتخاباتی خود است. او هنوز پیروزی را باور نکرده است و نمی داند رئیس جمهور شده است.

مجلسی تصریح کرد: طوری رفتار می کند که انگار جیمز کومی مدیر عامل شرکت شخصی خودش است و حق هیچگونه اظهار نظری ندارد. لذا با رفتاری دیکتاتور مابانه او را از اف بی آی بیرون می اندازد.

این کارشناس پیش بینی کرد: این رفتارهای ترامپ قابل ادامه دادن نیست و در صورتی که اینطور ادامه دهد به نقطه ای می رسد که همین کنگره جمهوری خواه شکایات او را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

وی درباره رابطه احتمالی ترامپ با روسیه و تاثیر آن بر اخراج کومی گفت: بعید نیست که بحث روابط ترامپ و روسیه نیز در این موضوع دخیل بوده باشد. برای مثال روس ها در ساخت زمین گلف ترامپ مشارکت داشتند. رفتن کومی به این معنی نخواهد بود که رئیس بعدی اف بی آی وظایف حرفه ای خود را انجام نخواهد داد.

مجلسی تصریح کرد: اما بنظر می رسد که بحث بر سر دستورات است. مثل اینکه ترامپ در حال اخراج یکی از کارمندان یا کارگران خودش است. به ویژه در سیستم آمریکا که این وظایف به صورتی ساده و بی دردسر انجام می شود.

خبرنگار: مجتبی اسماعیلی/تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 766536

وب گردی

وب گردی