قضاوت درباره فعالیت های محیط زیستی تحت الشعاع فضای انتخابات قرار نگیرد

معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در فضای انتخاباتی، نباید دستاوردها و فعالیت های محیط زیستی که بر اساس کار کارشناسی پیش می رود، تحت الشعاع مانورهای انتخاباتی قرار گیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، مسعود باقرزاده کریمی افزود: دیده می شود که عده ای از افراد برخی فعالیت های دولت مانند احیای دریاچه ارومیه را زیر سوال می برند در حالی که این فعالیت ها همراه با کارشناسی هستند و هر دولت دیگری نیز ناچار به انجام همین اقدامات است.
وی گفت: از جمله، برخی افراد بالا آمدن تراز آب دریاچه ارومیه را به بارش باران نسبت می دهند، در حالی که متوسط بارش امسال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته 15 درصد و نسبت به درازمدت نیز چهار تا پنج درصد کاهش داشته است.
باقرزاده کریمی گفت: انتقال آب از سدها، لایروبی رودخانه ها برای سرعت بخشیدن به جریان آب ورودی به دریاچه، ارتقای بهره وری آب در کشاورزی و توسعه کشاورزی پایدار از جمله اقداماتی است که دولت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام می دهد.
وی اظهار کرد: مدیریت منابع آب در زمینه کشاورزی یکی از اقدامات مهمی است که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در حال انجام است و بر اساس آن مقدار آبی که در دو سال گذشته به کشاورزان داده شده کمتر از دو سال گذشته بوده اما با این روند نیز بهره وری کاهش نیافته است.
باقرزاده کریمی اظهار کرد: بهره برداری غیرقانونی از آب رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه یکی دیگر از مشکلات این حوزه بود که با جلوگیری از ادامه این روند موجب شد آب بیشتری وارد دریاچه شود.
وی در خصوص تاثیر بارندگی در افزایش سطح آب دریاچه ارومیه گفت: کم یا زیاد بودن بارش ها اهمیت دارد اما مهمتر این است که جهت گیری دولت برای احیای دریاچه چیست؟ جهت گیری دولت به گونه ای است که می خواهد فشار بیش از حد توان طبیعی سرزمینی را در این منطقه کم کند تا فشار کمتری به محیط زیست و منابع طبیعی آن وارد شود.
معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در دو تا سه دهه اخیر بی دلیل مصرف را بالا بردیم و کشاورزی را توسعه دادیم در حالی که باید این توسعه کاهش یابد تا دیگر شاهد برداشت های غیر مجاز نباشیم و با مدیریت بر مصرف و بالا بردن افزایش بهره وری این کار میسر است.
وی تاکید کرد: البته این اقدامات نه فقط در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بلکه در تمامی حوزه ها باید اجرا شود؛ دولت در این زمینه کارهای وسیعی را آغاز کرده است اما دریاچه ارومیه به لحاظ اهمیت در اولویت کارهای دولت قرار گرفت و روند اجرایی آن تسریع شد.
باقرزاده کریمی گفت: صرف نظر از حجم بارش ها، این کارها در دستور کار قرار داشت و باید انجام می شد، در حالی که برخی افراد نتیجه این فعالیت ها را به باران ربط می دهند و تلاش می کنند تمام مساله را تحت الشعاع قرار دهند که این یک کار کاملا غیر کارشناسی است.
وی افزود: در دولت گذشته نیز این طرح ها و برنامه ها را در مورد دریاچه ارومیه ارائه داده بودیم که اجرایی نشد، اما دولت یازدهم آنها را اجرایی کرده است.
باقرزاده کریمی گفت: به هر حال نباید انتظار معجزه داشته باشیم و لازم است با انجام یک سری کارها مانند کم کردن برداشت های غیرمجاز، افزایش سهم آب دریاچه و به طور کلی مدیریت صحیح منابع آبی موجود آب را به سمت دریاچه هدایت کنیم که تمام اینها نیازمند برنامه و همکاری تمام ذینفعان است، حال چه باران بیاید و چه نیاید، مدیریت دست ما است.
وی تاکید کرد: در فضای انتخاباتی نباید یک رویکرد کارشناسی شده در حال پیگیری که هر دولتی موظف به انجام آن است، تحت الشعاع بازی های انتخاباتی قرار داده شود.
وی گفت: اراده دولت یازدهم بر احیای دریاچه ارومیه قرار دارد که اگر در آن موفق شویم، در بقیه حوزه ها نیز موفق خواهیم شد، بنابراین حمایت کنیم تا کار پیش برود.
به بیان معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، ممکن است در کارها به لحاط فنی و دانشی ایرادات و اشکالاتی داشته باشیم اما به خاطر این موضوع نباید تمام موضوع و فعالیت ها را زیر سوال برد.
وی همچنین به انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: سد سیلوه بخشی از پروژه ای بزرگ برای انتقال آب به دریاچه ارومیه است که در مجموع قرار است سالانه 640 میلیون متر مکعب آب را وارد دریاچه ارومیه کند.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 767314

وب گردی

وب گردی