اردشیر صالح‌پور: پرده‌خوانی پیش از اینکه مذهبی باشد، ملی و حماسی  است

مراسم آیینی پرده‌خوانی در هفته مناسبتی ماه رمضان در شهر کتاب، شنبه شب 6 خرداد در فروشگاه مرکزی شهر کتاب با حضور دکتر اردشیر صالح‌پور و مرشد محسن میرزا علی و با اجرای مارال دوستی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شهر کتاب، صالح‌پور با بیان اینکه مردم در گذشته در ماه رمضان بیدار می‌مانند، گفت: درواقع شهر کتاب مرکزی با برگزاری این هفته مناسبتی در این ماه شریف به سنت گذشته ایرانیان ادای دین کرده است.

وی ادامه داد: فضاهای مجازی مردم و خانواده‌ها را از هم دور کرده است و اگرچه من مخالف این فضاها نیستم اما به نظرم استفاده بیش از اندازه از این کانال‌ها، منزلت و شان انسانی را از بین می‌برد در حالی که حضور رو در رو، تاثیر بیشتری دارد چراکه ما وقتی در چشم همدیگر نگاه می‌کنیم، نمی‌توانیم دروغ بگوییم ولی با چت کردن راحت این کار را انجام می‌دهیم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که پرده‌خوانی از چه زمانی شروع شده است، گفت: این هنر عمدتا به دوره ساسانی برمی‌گردد اما به مرور زمان کامل شده است. به عنوان مثال هنر نقالی، به دوره اشکانی برمی‌گردد و گوسان‌ها، حکم نقالان و راویان را داشته است و در زمان هخامنشیان در کوی و برزن حرکت می کردند و برای مردم شعر می‌خواندند. یا مثلا ارژنگ که به واسطه نقاشی رسالتش را انجام می‌داد، به نوعی پرده‌خوانی می‌کرده است.

وی افزود: اما برای نخستین بار، در جنگ چالدران بود که مرشدها برای تهییج سربازان، برای آنها رجز خوانی می‌کردند بنابراین پرده‌خوانی پیش از اینکه مذهبی باشد، ملی و حماسی بوده است. پرده‌خوانی به این ترتیب شکل گرفت و ادامه پیدا کرد و تا امروز هم ادامه داشته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های بصری این پرده گفت: پرده‌های نقالی پرسپکتیوی دارد که با پرسپکتیو نقاشی‌های غربی تفاوت دارد،

در ادامه، مرشد محسن میرزا علی، با خواندن شعرهایی، حکایت خود را آغاز کرد و در ادامه، درباره شاه عباس، پسری که به خواستگاری دختری زیبا رفته بود و.... داستان‌های متفاوتی را برای حضار نقالی کرد.

دریافت و انتشار:سلیمی

500

کد خبر: 782114

وب گردی

وب گردی