برگزاری نشست تخصصی قرآنی و فرهنگی  با عنوان« قرآن از منظر مولا علی (ع) در نهج البلاغه»در  واحد تهران مرکزی

به همت اداره دانشجویی و فرهنگی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) واحد تهران مرکزی همزمان با آغاز ماه رمضان نشست تخصصی قرآنی و فرهنگی  با عنوان« قرآن از منظر مولا علی(ع) در نهج البلاغه »  برگزارشد.

به گزارش ایسکانیوز، در این نشست فریده نجفی استاد دروس عمومی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم(ص) واحد تهران مرکزی با اشاره به این موضوع که حضرت علی( ع) در بخشی از خطبه ۱۸ نهج البلاغه به توصیف قرآن مجید پرداخته و با الفاظ پر معنا حقایق ارزنده ای بیان فرموده اند تصریح کرد:«ان القرآن ظاهر انیق» یعنی فصاحت و بلاغت قرآن کریم که دارای معانی بلند و موزون بوده و آهنگی مخصوص دارد.

وی به شرح «باطنه عمیق» پرداخت و آن را نه تنها ظاهری زیبا و جذاب و آهنگین دانست، بلکه عمقش را نیز دارا ی مفاهیم ارزشمندی ذکر کرد.

نجفی افزود: شگفتی های قرآن نیز دارای ژرفنای خاصی است. با این شگفتی ها ظلمات جهل وتاریکی، کفر و بی ایمانی، بی تقوایی ظلمات زندگی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی با تعالیم روشنی بخش و هدایتگر قرآن از میان خواهد رفت.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در جهان معاصر در عین پیشرفت صنایع و تکنولوژی؛ انواع ظلمتها سایه ی شوم خود را گسترده است. جنگها و خونریزی ها ظلم و بی عدالتی فقر و بد بختی و نا آرامی های درونی همه جا را فرا گرفته و تمام این ها نتیجه مستقیم ضعف ایمان و تقوا ‌و فقر اخلاقی و معنوی است که راه حل آن پناه بردن به قرآن کریم است. سخن از ارزش قرآن بارها در کتب مختلف آمده است و انسان های دور اندیش، همواره راهنمایی و ارشاد را از افراد آگاه و حقیقت شناس می گیرند و به تعبیر امام علی(ع) قرآن هدایتگر و نصیحت کننده ای است که جز به حق نمی گوید و هر کس به آن تکیه و توسل نماید هر گز شکست نمی خورد.

نجفی به توصیف خطبه ۱۳۳ نهج البلاغه پرداخت که می فرماید : کتاب خدا قرآن در میان شما سخنگویی است که هیچ گاه زبانش از حق گویی کند و خسته نمی شود و همواره گویا ست ، خانه ای است که ستون های آن هرگز فرو نمی ریزد و صاحب عزتی است که یارانش هرگز شکست ندارد.

در بخش دیگری می فرماید: این قرآن است که با آن می توانید راه حق را بنگرید و با آن سخن بگویید و بوسیله آن بشنوید. در خطبه ۱۹۸نهج البلاغه راز دیگری گشوده میشود«و فرقانا لا یحمد برهانه» جدا کننده حق و باطلی است که درخشش برهانش خاموش نگردد. قرآن کریم مشتمل بر دلایلی است استوار و پایدار که حق و باطل را از هم جدا و آشکار می سازد و براهین قرآنی از لحاظ تابندگی و روشنگری شعله های روشنی بخش آن فرو نمی نشیند . وی یاد آور شد قرآن معدن ایمان و اصل آن است « فهو معدن الایمان و بحبوحته » اعتقاد به حقانیت قرآن و فهم مقاصد آن عمل به احکام و دستور های آن سبب انعقاد ایمان و رسوخ آن می شود.

وی افزود: «وینابع العلم و بجوره» قرآن چشمه های دانش و دریاهای علوم است، محل افاضه ی نفایس علوم و کانون به دست آوردن دانش های ارزشمند است.

کد خبر: 782924

وب گردی

وب گردی