جوانان، پیشتازان مقابله با آسیب

برنامه‌های فرهنگی-اجتماعی خلاقانه و ابتکاری درحوزه پیشگیری از اعتیاد موضوعی است که در چند سال اخیر توسط سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد دنبال می‌شود. جمعیت هلال‌احمر نیز در کنار فعالیت‌هایی همچون حوادث جاده‌ای، زلزله و سیل که در راستای رسالت ذاتی خود است، این برنامه‌ها را با استفاده از ظرفیت داوطلبی و نیروی جوان خود پیگیری کرده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند «نه به اعتیاد»، «گل به جای سیگار» و «امید اجتماعی» ازجمله برنامه‌های اجراشده در این حوزه است. «شهروند» این موضوع را در گفت‌وگو با علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان بررسی کرده است.
جناب دکتر معمولا فعالیت هلال‌احمر با بحران‌هایی همچون حوادث جاده‌ای، زلزله وسیل شناخته و برجسته شده است، اما در چند ‌سال اخیر شاهد فعالیت دیگری از هلال‌احمر همچون نگاه پیشگیرانه به آسیب اجتماعی نیز هستیم، صریح می‌پرسم، جناب دکتر آیا شما موافق ورود هلال‌احمر به آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد هستید؟
در هر کشوری جوانان سرمایه‌های بی‌بدیل هستند که قطعا نخستین چیزی که باید مدنظر قرار بگیرد این است که با برنامه‌ریزی مناسب بتوانیم از این سرمایه ملی استفاده لازم را ببریم و زمینه را برای استفاده از پتانسیل‌های آنها فراهم کنیم. اگر از جوانان به‌عنوان قشر تأثیرگذار غفلت کنیم، خطای بزرگی رخ داده که قابل چشم‌پوشی نیست و قطعا آسیب‌های جدی متوجه نظام و کشور می‌شود. جوانان با توجه به این‌که انرژی و طول عمر بیشتری دارند، برای کشور سرمایه‌ای بی‌بدیل محسوب می‌شوند که در زمینه‌های مختلف می‌توانیم و در دراز مدت از سرمایه‌گذاری و آموزش‌های ارایه‌شده به آنان بهره‌برداری کنیم. پس برای مقابله با آسیب‌های مختلف نخستین قشری که باید مورد توجه قرار بگیرد، قشر جوان است؛ چرا که غفلت از جوانان غیرمنطقی بوده و قابل بخشش نیست و مجموعه‌های مختلف اگر نگاهی به منافع مملکت داشته باشند، می‌بایست به توصیه‌های مهم مقام معظم رهبری در حوزه جوانان بالاخص اشتغال این عزیزان سرمایه‌گذاری کرده و اقدام و عمل کنند.

ما براساس روش‌های علمی و کارشناسی‌شده برنامه‌های آموزشی را در حوزه آسیب‌های اجتماعی اجرا و پیگیری می‌کنیم

بنابراین جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یک مجموعه مردم‌نهاد بسیار موثر در جامعه باید در برنامه‌ریزی‌های خود، آسیب‌های اجتماعی و چگونگی مقابله با آنها را با توجه به حضور جوانان متعدد و پرشمار در تشکیلات خود، مورد توجه قرار دهد.
به عقیده شما، هلال‌احمر و دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد تا چه میزان می‌توانند در کاهش و پیشگیری از اعتیاد نقش داشته باشند؟
به هر حال مجموعه‌های مردم‌نهادی از قبیل جمعیت هلال‌احمر با حضور جوانان و اعضا است که به فعالیت‌ها و حیات خود ادامه می‌دهد. باید پذیرفت که نقش مهم جوانان در هر جامعه‌ای هم نقش و تأثیرگذاری جوانان به سادگی قابل چشم‌پوشی نیست و باید به‌عنوان یک سرمایه بی‌بدیل به آن نگاه کرد. یعنی برای حیات مجموعه‌های مردم‌نهاد هم باید برای جوانان و اعضای آن برای مقابله و مواجهه از راه‌های پیشگیرانه استفاده کرد و هم می‌توان از همین افراد به‌عنوان خط مقدم مقابله و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کرد. باید به جوانان آموزش داده شود تا توانایی لازم را هم برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی بیابند و در نتیجه راه‌هایی در جهت کاهش خطرپذیری این قشر آسیب‌پذیر فراهم شود که در این میان همین جوانان نیز هستند که با توانمند‌شدن و داشتن مصونیت لازم به‌عنوان طلایه‌داران مقابله با آسیب‌های اجتماعی می‌توانند گام‌های موثری را برداشته و نقشی مداخله‌جویانه ایفا کنند.
هلال‌احمر تا کنون چه فعالیت‌هایی در این‌خصوص داشته است؟
ما در جمعیت هلال‌احمر خوزستان براساس روش‌های علمی و کارشناسی‌شده برنامه‌های آموزشی را در حوزه آسیب‌های اجتماعی اجرا و پیگیری می‌کنیم. باید نگاهی مسئولانه داشته باشیم تا جوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی و تهاجم فرهنگی و آسیب‌های متنوعی که از آن سوی مرزها توسط اشعه‌های نامرئی منعکس می‌شود، مصونیت لازم را داشته باشند. اگر مصونیت‌بخشی لازم را ایجاد کنیم، قطعا از بابت جوانان خیالمان راحت می‌شود و در این میان آموزه‌های دینی و فرهنگی جامعه ما و تأسی از شهدای والا‌مقام می‌تواند ابزارهای مناسبی را برای مصونیت‌بخشی در جوانان این مرز‌وبوم فراهم کند. ازجمله برنامه‌هایی که تاکنون در جمعیت هلال‌احمر خوزستان با قدرت و همت تمام کارکنان و اعضا در سراسر شعب اجرا شده است، می‌توان به طرح‌هایی از قبیل برگزاری کارگاه‌های مهارت «نه»‌گویی به مصرف مواد‌مخدر در مدارس و آموزشگاه‌ها، اهدای شاخه گل به جای قلیان در مکان‌های عمومی و پارک‌ها توسط اعضای جوان، اجرای طرح «محله عاری از دخانیات» با رویکرد اطلاع‌رسانی به مردم و جوانان درخصوص مضرات سیگار و مواد‌مخدر با توزیع بروشور و لوح فشرده، تشکیل زنجیره انسانی مبارزه با اعتیاد، ایجاد کمپین «نه» به اعتیاد در راستای آشنایی دانش‌آموزان با مضرات مواد‌مخدر، برپایی کارگاه‌های پیشگیری از اعتیاد و مصرف مواد مخدر برای عموم جوانان، آموزش مهارت‌های زندگی و سبک زندگی سالم با رویکرد پیشگیری از مصرف مواد‌مخدر و برپایی نمایشگاه آشنایی با مضرات مواد مخدر اشاره کرد.

تهدیدات زیادی جامعه ما را مورد مخاطره قرار داده که از همه مهمتر بحث مدیریت افکار عمومی است که اکنون توسط فضای مجازی شکل می‌گیرد


در آینده نزدیک چه برنامه‌هایی را در این زمینه‌ها دنبال می‌کنید؟
تهدیدات زیادی جامعه ما را مورد مخاطره قرار داده که از همه مهمتر بحث مدیریت افکار عمومی است که اکنون توسط فضای مجازی شکل می‌گیرد. فضای مجازی ناخواسته وارد فضای حقیقی ما شده است و ما را از فضای حقیقی و واقعیات قبل ملموس جامعه دور می‌کند. قطعا توجه به فضای مجازی که یک فرصت و از طرفی چنانچه مدیریت استفاده از آن را هدفمند نکنیم، تهدید محسوب می‌شود و هلال‌احمر باید در برنامه‌ریزی‌های آتی خود به منظور آگاهی‌بخشی جوانان این موارد را مدنظر داشته باشد. فضای مجازی به‌عنوان یک شمشیر دو لبه می‌تواند تهدیداتی برای جامعه ما داشته باشد و در حوزه امنیتی می‌تواند جامعه ما را به مخاطره اندازد. فضای مجازی به‌عنوان یک آسیب می‌تواند باعث ایجاد تأثیرات منفی بر آسیب‌های اجتماعی دیگر شود و یکی از آسیب‌هایی که روز به روز بیشتر می‌شود و باعث ناپایداری خانواده‌ها شده فضای مجازی است که باعث بی‌اعتمادی زوج‌های جوان و افزایش آمار طلاق و اعتیاد در این اقشار شده است. به همین دلیل جمعیت هلال‌احمر خوزستان در برنامه‌ریزی‌های آتی خود در حوزه آموزش‌های تخصصی و همگانی در این زمینه گام‌های موثری را برداشته و علاوه بر تداوم فعالیت‌های گذشته درصدد است براساس برنامه‌های مشخص، فعالیت‌ها و طرح‌های آموزشی را در حوزه آسیب‌های اجتماعی اجرا کند. در این میان از نقش آموزه‌های دینی و مذهبی نیز نباید غافل بود.
اعضای جوان جمعیت در اجرای برنامه‌های پیشگیرانه حوزه اعتیاد چه جایگاه و نقشی را دارند؟
با توجه به حضور پرشور و پرانگیزه جوانان در جمعیت هلال‌احمر و تسری و تأثیر این افراد در جامعه می‌توان گفت که نقش اعضای جوان جمعیت همان‌گونه که در بحث آموزش‌های همگانی در مورد حوادث طبیعی جدی گرفته می‌شود، باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی مانند ایدز و اعتیاد نیز مهم شمرده شود. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، جوانان جمعیت هلال‌احمر با توجه به اعتقادی که به کارهای گروهی و بشردوستانه دارند، بهترین افرادی هستند که می‌توانند در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی ایفای نقش کنند. جایگاه جوانان هلال‌احمر در این حوزه چون سربازان طلیعه‌دار و صف اولی است که اگر برای اجرای آموزش‌ها و حرکت‌های اجتماعی این جوانان برنامه‌ریزی صحیحی صورت پذیرد، شاهد کاهش آثار زیانبار آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در جامعه خواهیم بود.

منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 783274

وب گردی

وب گردی