٨ حکم قصاص فقط برای نزاع‌ سال گذشته عوامل این درگیری‌ها صادر شده است دادستان خواستار اجرای ٢٠٠ رأی معلق مربوط به متهمان این پرونده شد این درگیری‌ها از ٨ سال گذشته تاکنون بیش از ٢٠ کشته و ١٨ زخمی بر جای گذاشته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند درگیری‌های طایفه‌ای در رامهرمز و باغملک در استان خوزستان همچنان قربانی می‌گیرد. یک کشته، ٥ مجروح و به آتش کشیده‌شدن چند خانه مسکونی و کلی خسارت مالی در رامهرمز باعث شد تا ساکنان این شهرستان و مناطق اطراف جمعه‌شب دلهره‌آوری را تجربه کنند. ساعت‌هایی پرالتهاب که با حمله چند موتورسوار به این شهر آغاز شد و به ضرب و جرح عده‌ای از اهالی، تخریب اموال، آتش‌زدن چند خانه و درنهایت کشته‌شدن یک نفر در این درگیری‌ها ختم شد. این درگیری از جمعه‌شب آغاز و صبح شنبه با دخالت نیروی انتظامی پایان یافت. هفته گذشته هم در پی همین درگیری‌ها در این منطقه ٢ نفر کشته و چند نفر هم زخمی شدند. درگیری دو طایفه محمدی و موسایی که فقط برای نزاع ‌سال گذشته آنها ٨ حکم قصاص صادر شده است. با ادامه یافتن این درگیری قرار است جلسه‌ای با حضور استاندار خوزستان در وزارت کشور برگزار شود. همچنین دادستان رامهرمز نیز از دستگاه قضائی خواست تا ٢٠٠ رأی معلق مربوط به متهمان این پرونده را اجرایی کنند.
«محمدی» و «موسایی» بیش از ٨‌ سال است با هم درگیرند. دو طایفه بزرگ که طی این سال‌ها بارها و بارها رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. رودررویی‌ای که نتیجه‌ای به جز قتل و خون‌ریزی نداشته است. خشونت این دو طایفه تاکنون باعث کشته و زخمی شدن بیش از ٣٦ نفر از اهالی منطقه شده است. ٣٦ نفری که همه آنها یا از محمدی‌ها هستند یا از خاندان موسایی؛ اما اختلاف این دو طایفه به زمین‌های کشاورزی و سهم آب این زمین‌ها برمی‌گردد. ٨‌ سال آتش درگیری خونین که تلاش همه ریش‌سفیدان و مقامات محلی در خاموش‌کردن آن هم ناکام بوده تا این اختلافات همچنان در این منطقه قربانی بگیرد.
یک کشته و ٥ زخمی در حمله موتورسواران به رامهرمز
در تازه‌ترین پرده از درگیری این دو طلایفه پس از حمله افراد ناشناس موتور‌سوار به روستای «پتک» یک نفر کشته و بیش از ٥ نفر هم زخمی شدند. بنابر اعلام شهیار میرخشتی، رئیس مرکز اورژانس خوزستان حوالی ساعت ٢١ جمعه‌شب درگیری‌هایی میان دو طایفه محمدی و موسایی در میدان ادهم رامهرمز رخ داد، یک نفر به ضرب گلوله به قتل رسید و چهار نفر نیز زخمی شدند که مصدومان توسط اورژانس به بیمارستان رازی اهواز منتقل شده‌اند. در پی اعلام این خبر علیرضا قاسمی‌نژاد، دادستان رامهرمز هم ضمن تأیید حوادث خونین جمعه‌شب رامهرمز که در آن یک نفر کشته و ٥ نفر هم زخمی شدند، درباره جزییات درگیری‌های خونبار این منطقه گفت: «از ساعت ٢٠ جمعه‌شب در رامهرمز درگیری‌ها آغاز شد که طی این درگیری‌ها یک نفر کشته و یک نفر هم زخمی شد. پس از پایان خشونت‌ها در رامهرمز، چند موتورسوار ناشناس در حالی که صورت‌های خود را پوشانده بودند، در سطح شهر رامهرمز مانور داده و به تخریب منازل و زخمی‌کردن افرادی از طایفه مخالف پرداختند که در نتیجه آن پنج منزل مسکونی و یک دستگاه موتورسیکلت به آتش کشیده شد که چهار نفر جمعه‌شب و ٢ نفر نیز زخمی شدند.» قاسمی‌نژاد با اشاره به اقدامات انجام‌شده درخصوص شناسایی عاملان حوادث اخیر رامهرمز گفت: «ما در حال شناسایی موتورسواران هستیم و با عوامل این آشوب برخورد قاطع و قانونی می‌شود.» دادستان رامهرمز همچنین درباره اقدامات قضائی انجام‌گرفته درخصوص درگیری‌های این دو طایفه محمدی و موسایی در منطقه باغملک و رامهرمز گفت: «برای درگیرهای این دو طایفه در ‌سال گذشته دستگاه قضائی ٨ حکم قصاص صادر شده است. این احکام مربوط به نزاع‌ سال گذشته این دو طایفه در باغملک است که برای تأیید به تهران فرستاده شده است. حدود ١٥نفر دستگیر و زندانی شده‌اند و در انتظار برگزاری دادگاه یا صدور رأی هستند. پرونده تیراندازی به ترانس‌های برق نیز درحال صدور حکم است.» او درباره انگیزه درگیری‌های جمعه‌شب رامهرمز هم توضیح داد: «حوادث جمعه‌شب خونین رامهرمز در ادامه درگیری‌های طایفه‌ای سال‌های گذشته و با انگیزه انتقامجویی است. در درگیری‌های هفته گذشته هم میان اهالی این ٢ دو طایفه در باغملک ٢نفر کشته و چند نفر زخمی و یک نفر به گروگان گرفته شده بود.» به گفته دادستان رامهرمز دستگاه قضائی خواهان اجرای هرچه سریع‌تر احکام پیشین درباره مجرمان این دو طایفه است: «از‌سال گذشته تاکنون بیش از ٢٠٠ رأی شامل زندان، تبعید و قصاص برای عوامل درگیری در شهرستان‌های باغملک و رامهرمز صادر شده است، اما با مصوبه شورای تأمین و با توجه به تعیین هیأت‌های صلح و سازش قرار شد این آرا معلق و به این افراد فرصت صلح داده شود که با اتفاقات اخیر درخواست اجرای احکام قبلی و شناسایی و برخورد قاطع با عوامل جدید درگیری‌ها را داریم تا جلوی این حوادث در این شهرستان‌ها گرفته شود.»
برگزاری جلسه شورای تأمین در وزارت کشور
درهمین حال هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه و باغملک با انتقاد از مماشات صورت‌گرفته در کنترل وضع این درگیری‌ها و خاتمه‌بخشیدن به این خشونت‌های مرگبار گفت‌: «از دو‌سال پیش تاکنون درگیری و نزاع میان دو طایفه در دو روستای «پتک جلالی» و«پتک بیگدلی» شهرستان باغملک تاکنون موجب کشته‌شدن بیش از ٢٠نفر، زخمی‌شدن صدها نفر و آواره‌شدن افراد زیادی شده و این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. البته درحال حاضر درگیری بین تیره بهمئی‌ها است. در گذشته یک نفر از یک طایفه دیگر نیز در جریان این درگیری‌ها به قتل رسید که طایفه مقتول با مسأله به صورت عاقلانه برخورد کردند، درغیر این صورت اکنون شاهد جنگ و نزاع و درگیری بین سه طایفه بودیم.»
او ادامه داد: «هم امکانات کافی و هم راه‌های لازم برای مقابله با این درگیری‌ها در چارچوب قانون و عدالت در استان وجود دارد اما مشکل، عدم اقدام موثر است. من نامه‌ای به آقای ذوالفقاری معاونت امنیتی وزارت کشور مبنی بر تشکیل جلسه شورای تأمین با موضوع این درگیری‌ها در دولت یا وزارت کشور و همچنین اعزام نیرو و امکانات کمکی به منظور کنترل وضع منطقه و مقابله با نزاع‌ها و استقرار امنیت ارسال کرده‌ام که خوشبختانه با این نامه موافقت شده است. براین اساس، مقرر شده فردا جلسه‌ای بدین منظور در وزارت کشور یا هیأت دولت با حضور استاندار خوزستان برگزار شود.» خادمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به لزوم خلع سلاح اهالی این منطقه گفت: «این قائله هرچه سریع‌تر باید خاتمه پیدا کند، وگرنه دامنه این خشونت‌ها به شهرستان همجوار می‌شود.»
درگیری بین ٢ طایفه محمدی و موسایی از هشت‌سال پیش به دلیل اختلافات بر آب و ملک آغاز شده است. اختلاف اصلی این دو طایفه بر سر تعیین حدود قصور زمین‌های کشاورزی است. این دو طایفه در بیش از ٩ روستای باغملک و ٢ روستای رامهرمز ساکن هستند. از‌سال ٩٤ تاکنون، ١٨نفر از اهالی این ٢ طایفه کشته شده‌اند. هر از چند گاهی آتش درگیری بین این ٢ طایفه روشن می‌شود و تلاش برای صلح تاکنون نتیجه‌ای نداده است.
شهریورماه ‌‌سال ١٣٩٤ درگیری این دو طایفه در روستای پتک شهرستان باغملک خبرساز شد. در آن حادثه ١٢نفر کشته و بیش از ١٦نفر هم زخمی شدند که در لیست زخمی‌های آن حادثه نام جانشین فرمانده انتظامی باغملک همراه با دو مأمور یگان ویژه هم دیده می‌شد. حوادث آن‌سال، یکی از خونبارترین درگیری‌های این دوطایفه بود. بعد از این حادثه هم درگیری‌های جسته و گریخته بین محمدی‌ها و موسایی‌ها ادامه داشت که حاصل آن بیش از ٣ کشته و چندین زخمی بود. حتی در مقاطعی این اختلافات و درگیری‌ها به‌ حدی شعله‌ور شد که مدارس این مناطق برای حفظ امنیت دانش‌آموزان برای چند روز تعطیل شد.

700

کد خبر: 786060

وب گردی

وب گردی