تلاش سران مصر برای تسلیم تیران و صنافیر؛ اقدامی مبهم و بی سابقه در تاریخ

در پی موافقت پارلمان مصر با توافق اعطای جزایر تیران و صنافیر به عربستان باید گفت در تاریخ سابقه نداشته است، سران یک کشور برای تحویل خاک خود به دیگری این چنین تلاش کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه الاخبار، با توجه به موافقت پارلمان مصر با توافق اعطای جزایر تیران و صنافیر به عربستان سعودی باید گفت، برای اولین بار در تاریخ بحران های مشابه در هر نقطه دیگر دنیا است که یک کشور برای اثبات حق کشوری دیگر آن هم در سرزمین تحت حاکمیت کامل خود که با امنیت ملی آن گره خورده است ، داوطلب می شود.

عربستان یک سند در اثبات حق مالکیت خود بر تیران و صنافیر ارائه نکرد

در طول چند ماه از بحران موضوع دو جزیره تیران و صنافیر عربستان حتی یک سند برای اثبات حق مالکیت و حاکمیت خود در این دو جزیره ارائه نکرد در حالی که سران مصری تلاش کردند اسنادی را که به زعم آنان مالکیت سعودی بر این دو جزیره را ثابت می کند ارائه کرده و اسناد متعلق به حاکمیت خود را پنهان کنند و با توسل به هر وسیله قانونی و غیر قانونی تلاش کردند تیران و صنافیر را تحویل دهند تا جایی که مسئولان رسمی و نمایندگان پارلمان بیش از سعودی ها برای تحویل این دو جزیره شور و هیجان داشتند.

البته موضع عربستان برای طرح درخواست انتقال مالکیت این دو جزیره روشن بود اما آنچه در طرف مقابل رخ داد، مبهم و غیرقانونی است.

در این میان بد نیست به یاد داشته باشیم، در پی شکست سال 1967 عبدالمنعم ریاض رئیس ستاد نیروهای مسلح مصر به جمال عبدالناصر رئیس جمهور وقت گفت: آقای رئیس جمهور از شما درخواست دارم حتی در صورت بازگرداندن کامل سیناء پیش از جنگ هیچ صلحی را قبول نکنید زیرا کرامت و شرافت کشورمان از بین می رود. منظور او به پا خواستن مصری ها برای بازپس گیری خاک اشغال شده خود با استفاده از سلاح بود.

خطر نتایج اجتماعی و اخلاقی ناشی از تسلیم تیران و صنافیر

در این شرایط نمی توان تصور کرد، تسلیم دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان مانند یک فیلم سینمایی کوتاه تمام شود بلکه فشارها ادامه خوهد یافت و خطر نتایج اجتماعی و اخلاقی حاصل از این اقدام دولت مصر کمتر از خطر نتایج سیاسی و راهبردی نخواهد بود.

چنانچه پرچم مصر در تیران و صنافیر پایین بیاید راهی برای بازپس گیری این دو جزیره باقی نمی ماند زیرا اسنادی به سازمان ملل عرضه می شود که بیانگر انتقال تعهدات امنیتی مصر به عربستان در دو جزیره مزبور خواهد بود.

منبع: تسنیم

۳۰۵

کد خبر: 787725

وب گردی

وب گردی