تهران-ایسکانیوز: جشن صنعت چاپ، امروز شنبه 22 شهریور ماه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی در تالار وحدت برگزار شد.


به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در این برنامه، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تبریک روز ملی صنعت چاپ و چهاردهمین جشن روز ملی چاپ، گفت: ایرانیان از دیرزمان تا کنون در تولید فکر پیشگام بوده اند و مردمان این دیار با هنر خود از نوآوری جهانیان، به خوبی استفاده کرده اند، آنها از 200سال پیش این صنعت نوپا را به کار گرفته اند و برای ارتقای سطح دانایی از آن بهره برده اند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: چاپ را نمی توان فقط صنعت دانست، یک هنر است. عصر ارتباطات با چاپ شکل گرفت و هنوز هم علی رغم توسعه فضای مجازی این صنعت جایگاه خود را بین مردم و بیشتر به وسیله کتاب حفظ کرده است.


وی در رابطه با سهم جهانی و ایران از صنعت چاپ گفت: سهم جهانی از صنعت چاپ 800 میلیارد دلار و سهم ایران سه میلیارد دلار است. در این عرصه در ایران، پنجاه شغل مستقیم وجود دارد.


وی ادامه داد: به صنعت چاپ، باید به عنوان صنعت پایه توجه شود زیرا صنعت چاپ، پایۀ فرهنگ است.


علی جنتی با اشاره به شعار سال 1393، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه  به شعار«اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» برای تحقق اهداف صنعت چاپ آماده است. با بازنگری در قوانین موجود، باید موانع صنعت چاپ حل شود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  به سازی و نوسازی در صنعت چاپ، توسعه آموزش، چابک سازی نیروی انسانی، حمایت از پژوهشنامه ها و پایان نامه ها در حوزۀ صنعت چاپ، حمایت از نوآوری های جوانان مستعد در صنعت چاپ و حمایت از تشکیل بانک جامع از اطلاعات صنعت چاپ در آینده ای نزدیک را از جمله، برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد.


وی در رابطه با تشکیل بانک جامع از اطلاعات صنعت چاپ، گفت: با توجه به نبودِ بانک جامع و بروز برخی مشکلات، تشکیل این بانک در دستور کار وزارت ارشاد قرار دارد و امیدواریم در آینده ای نزدیک این بانک تشکیل شود.


جنتی با توجه به نقش محوری اتحادیه ها گفت: باید از اتحادیه ها حمایت شود و از واسپاری کلیۀ تصدی گری ها به بخش غیر دولتی و غیر عمومی، طبق اصل 44 ، جلوگیری شود.


او با اشاره به فرمایشات مقام معظم  رهبری گفت: مقام معظم رهبری، همواره به تولید دانش تاکید دارند و در این راستا، جوانان هر روز افتخاری نو آفریدند و صنعت چاپ نیز، گام های بلندی در راستای ارتقای این صنعت، برداشته است. گسترش صنعت چاپ از جمله وظایف اهل دانش  و فن آوری است.


وی در پایان، تاکید کرد امیدواریم صنعت چاپ به عنوان صنعت پایه، در کشور مطرح شود؛ زیرا این صنعت، در صادرات کالاها و دستیابی به بازارهای منطقه، اهمیت بسزایی دارد.

کد خبر: 79087

وب گردی

وب گردی