تهران-ایسکانیوز: پرونده پرماجرای سه هزار بورسیه غیرقانونی که کفه ترازوی استیضاح فرجی دانا را به زمین کوبید، این روزها بیشتر از قبل محل اختلاف و بحث میان چند گروه خاص است.
پس از اینکه فرجی دانا با رای منفی مجلس از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کنار رفت، رئیس جمهور در چندین سخنرانی خود اعلام کرد که این وزارت خانه و دولت راه خود را با قوت بیشتر ادامه خواهند داد و از جمله اشاره ای مستقیم به پرونده بورسیه های غیر قانونی کرد.
در همین راستا اولین اتفاقی که بعد از انتصاب محمد علی نجفی به سرپرستی این وزارتخانه افتاد، ایجاد کمیته ای برای تعیین مصادیق بورسیه های غیر قانونی بود. نجفی پیش از انتصاب خود در وزارت علوم از به نتیجه رساندن پرونده بورسیه ها سخن گفته بود و با تشکیل این کمیته اولین گام را برای روشن شدن واقعیت برداشت.
از آنجایی که هنوز مساله استیضاح و بورسیه ها در مجلس داغ بود، دو نماینده با ا حکام نجفی به عضویت در این کمیته در آمدند. محمدعلی پورمختار نماینده کبودرآهنگ و رئیس کمیسیون اصل 90 و مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی كه از قضات با سابقه و برجسته کشور است. علاوه بر این دو محمدمهدی سالاری‌راد استاد دانشگاه امیرکبیر، مسعود کنزی استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و معاون اسبق دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد غلامی، مدیرکل بورس و دانشجویان خارج از کشور سازمان امور دانشجویان به‌عنوان اعضای کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌ها منصوب شدند.
به موازات این کمیته ، کمیسیون آموزش ، تحقیقات و فناوری نیز درست یک هفته بعد از استیضاح کمیته ای پنج نفره برای بررسی تخلفات بورسیه ها تشکیل داد. نکته؛ انتخاب نمایندگانی در این کمیته بود که همگی جزو پیشگامان استیضاح فرجی دانا بودند و در جریان استیضاح حرف از حمایت از بورسیه ها زده بودند. همین اعضای مصر به پیگیری پرونده بورسیه ها پیش از این در اظهار نظرهای خود نیز بورسیه ها را کاملا قانونی خوانده بوده و نسبت به دولت یازدهم و مدیران آموزشی کابینه که تلاش در برخورد با پرونده تخلفات داشتند را متهمان ردیف اول خوانده بودند.
اما با این حال معاون اول روحانی، اعلام کرد که اگر 10 وزیر علوم هم تغییر کند باز هم موضوع بورسیه های غیر قانونی پیگیری خواهد شد. قابل توجه اینجا بود که پس از استیضاح فرجی دانا، پورمحمدی وزیر دادگستری از لغو امتیاز تمام بورسیه شدگان غیرقانونی دولت احمدی نژاد سخن گفت.
**
اولین جلسه کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌ها به ریاست محمد علی نجفی سرپرست وزارت علوم برگزار شد و در این جلسه پرونده ها به لحاظ قانونی و حقوقی بررسی شدند.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي دو روز پيش در همین راستا اعلام كرد كه پرونده 1600 بورسیه داراي مشکل است و اين موضوع تا پيش از مهرماه يعني آغاز سال تحصيلي جديد تعيين تكليف مي‌شود.
موضوعي كه اگرچه با تعداد بورسيه‌هاي غيرقانوني كه از سوي مخالفان استيضاح فرجي‌دانا مطرح مي‌شد تفاوت دارد، اما اصل وجود تخلف را تاييد مي‌كند.
محمد علی پورمختار همچنین اعلام کرده است: تعداد بورسیه‌ها 3 هزار و 700 مورد است که 2100 مورد آن بدون اشکال بوده و بورسیه 1600 نفر دارای ایراداتی است که پرونده آنها در حال حاضر در کمیته در دست بررسی قرار دارد.
وی عنوان کرد: اقدام سرپرست وزارت‌علوم در گنجاندن دو نماينده مجلس به‌عنوان عضو در اين كميته، نشان مي‌دهد، دولت گامي جدي‌تر در پيگيري موضوع بورسيه‌ها برداشته است چه آنكه، كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، در كميته‌اي كه براي پيگيري تخلفات احتمالي بورسيه‌ها تشكيل داده، نمايندگاني را به كار گرفت كه همگي از موافقان و امضا‌كنندگان استيضاح رضا فرجي‌دانا بوده و موضعي متفاوت از فرجي‌دانا درباره بورسيه‌هاي غيرقانوني داشته‌اند.
کد خبر: 79325

وب گردی

وب گردی