رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس در گفت و گو با ایسکانیوز از تحولی عظیم در دانشگاه آزاد خبر داد.

 

 

تهران-ایسکانیوز: رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی مانع خروج ارز از کشور می شود گفت: افزایش 1.7 برابری ظرفیت تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، مانع خروج 600 میلیون دلار ارز از کشور می شود.
علیرضا منادی سپیدان در گفتگو با ایسکانیوز افزود: ایجاد ظرفیت تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی باعث افزایش اعتبار دانشگاه آزاد شده و قطعا در اولین گام مانع خروج ارز از کشور می شود.
به گفته این نماینده مجلس، تعداد اساتید دانشگاه آزاد اسلامی بسیار بیشتر از دانشگاه های دولتی است و به تبع آن این امکان برای دانشگاه آزاد وجود دارد که ظرفیت تحصیلات تکمیلی را به دکتر و کارشناسی ارشد افزایش دهد.
عضو هیات رئیسه مجلس نهم شورای اسلامی اذعان داشت: فضای دانشگاه آزاد در کشور 22 میلیون متر مربع است و این فضا بسیار بیشتر از فضای موجود در دانشگاه های دولتی است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: هر دانشجوی دکترا برای ادامه تحصیلات در کشورهای خارجی حداقل 150 میلیون تومان هزینه می کند و اگر دلار را 3 هزار تومان حساب کنیم، هر دانشجوی دکترا 50 هزار دلار ارز از کشور خارج می کند. در حال حاضر با وجود پذیرش 12 هزار دانشجوی دکترا توسط دانشگاه آزاد، 600 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور می شود که این صرفه جویی توسط دانشگاه آزاد اسلامی محقق شده است.
منادی با بیان اینکه دانشجویان دکترا برای سفر به خارج از کشور با مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زیادی مواجه هستند ، اظهار داشت: یک بخش قضیه مساله اقتصادی است که هم برای کشور و هم برای خود دانشجویان بسیار مشکل آفرین است. اما بخش دیگر ماجرا مشکلات دوری از خانواده ، دوری از وطن، مشکلات روحی، روانی، مسائل فرهنگی فرار مغزها و ... است که البته مسائل بسیار مهمی هستند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم تاکید کرد: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در ایجاد ظرفیت تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی می افتد، افزایش سطح علمی فارغ التحصیلات دکترا و کارشناسی ارشد است. زیرا در دانشگاه آزاد برای فارغ التحصیل شدن سخت گیری علمی زیادی می شود، اما در خارج از کشور دفاع بسیار راحت است و با تایید استاد به دکترا ارائه می شود.
رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس نهم با اشاره به افزایش تعداد مدیران و مسئولان دانشجوی دکترا که خارج از کشور تحصیل می کنند، گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما در کشور اینست که بسیار از مدیران و مسئولان ما خارج از کشور تحصیل می کنند و هزینه و زمان زیادی را برای رفت و آمد باید بگذارند که این مساله باعث می شود مدیران ما تمام وقت نباشند.
به گفته این نماینده مجلس، امروز این محسنات را دانشگاه آزاد دارد که توانسته خیل کثیری از جوانان مملکت را در کشور حفظ کند و این حرکت دانشگاه آزاد ستودنی است. میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تعامل مناسب، منطقی و خوب و همچنین افزایش کیفیت عملکرد دانشگاه آزاد موفق شده دستاوردهای خوبی در حوزه آموزش کسب کند.
عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: جایگاهی که امروز دانشگاه آزاد اسلامی در کشور بدست آورده، حتی در برخی حوزه ها از وزارت علوم بالاتر است. در همین راستا برخی مسئولان وزارت علوم نیز اذعان داشته اند که دانشگاه آزاد بسیاری مواقع از وزارت علوم جلوتر بوده است.
علیرضا منادی سپیدان با بیان اینکه تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دکترا دانشگاه آزاد اسلامی جذب هیات علمی همین دانشگاه ها می شوند ، افزود: از 12 هزار نفری که امسال مشمول افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی شده اند، حداقل 5000 نفر جذب دانشگاه آزاد می شوند و در هیات علمی ها مشغول به کار می شوند که این خود نیز بابی برای تقویت این عرصه است.
کد خبر: 79440

وب گردی

وب گردی