تهران-ایسکانیوز: 23 شهریور ماه سال روز خاموشی هانیبال الخاص از تاثیرگذارترین نقاشان معاصر است، به همین مناسبت نیز عصر دیروز 22 شهریور ماه، جمعی از مسئولان و هنرمندان به همراه نمایندگان جامعه آشوری در موزه هنرهای معاصر تهران گرد هم آمدند.


به گزارش خبرنگار تجسمی ایسکانیوز، در این مراسم بزرگداشت، مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی، یوناتان بت کلیا نماینده آشوری ها در مجلس شورای اسلامی و دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان، محیط طباطبایی مشاور رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، کچویی مشاور دبیرکل اتحادیه جهانی آشوری ها، عباس مشهدی زاده عضو انجمن نقاشان ایران و مارنرسای بنیامین اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری حضور داشتند. همچنین فیلم کوتاه «نامه ای به آسمان» به کارگردانی آرش رئیسیان و «زرد، سرخ، آبی» به کارگردانی فرزاد توحیدی نیز در این بزرگداشت به نمایش درآمدند.


سهم بزرگ الخاص در آموزش نقاشی، هنر انقلاب و نزدیکی نقاشی و ادبیات


مجید ملانوروزی که سرپرستی موزه هنرهای معاصر را نیز بر عهده دارد، در ابتدای صحبت هایش فرهنگ و هنر ایران زمین را میزبان فرهنگ های دیگر در خود دانست، فرهنگی که توانسته است تاثیرگذار و تاثیرپذیر باشد، این مدیر فرهنگی با ابراز امیدواری در باره این که چنین نشست هایی فرصتی برای ارج نهادن به هنرمندان تاثیرگذار تمام مذاهب و اقلیت را به وجود آورد، درباره هانیبال الخاص گفت: الخاص یکی از ارکان آموزش هنر در ایران به شمار می رود، می توان به راحتی چهل تن از اساتید نقاشی ایران را بر شمرد که از شاگردان این هنرمند بوده اند، جالب اینجاست که هر کدام از این استادها به روش و سبک و سیاق خود نقاشی می کنند و این نشان دهنده توانایی الخاص در تربیت شاگرد است، چرا که همیشه انتظار داریم شاگردان استادان بزرگ سبک و سیاق آن ها را ادامه دهند، اما الخاص هر کدام از شاگردانش ر بر اساس فرهنگ و ویژگی های شخصی و بومی آن ها تربیت کرده است.


ملانوروزی در ادامه صحبت هایش به دو نکته دیگر درباره الخاص اشاره کرد، اول این که او نقاشی آشنا به فرهنگ بومی ایران و ادبیات این سرزمین بود و شاید کمتر نقاشی را بتوان یافت که رابطه ای تا این حد نزدیک با بزرگان ادب این مرز و بوم داشته باشد که حاصل این ارتباط را نیز می توان در آثار او مشاهده کرد.


اما نکته دیگری که مدیر کل هنرهای تجسمی به آن اشاره کرد، سهم بزرگ الخاص در نقاشی انقلاب بود: هانیبال الخاص شاگردان بسیاری را در همین زمان تربیت کرد که این شاگردان نقش بسیاری در هنر انقلاب داشته اند، در واقع نگاه الخاص به هنر نگاهی اجتماعی بود و به همین دلیل هم سهم بزرگ او در نقاشی انقلاب انکار ناشدنی است.


تاراج آثار هانیبال الخاص و گوالویچ تاسف آور است


در بخش دیگر این مراسم، یوناتان بت کلیا نماینده آشوری ها در مجلس شورای اسلامی، فقدان هانیبال الخاص و همچنین هنرمند دیگری به نام آندرو گوالویچ را در حالی که آثار هر دوی آن ها به تاراج و سرقت رفته است بسیار دردانگیز خواند و به همین دلیل اهمیت زنده نگه داشتن یاد هنرمندانی چون الخاص را دو چندان دانست، این نماینده مجلس معتقد است فراموش شد هنرمندان بزرگی چون الخاص آن هم درست وقتی که زمان اندکی از نبود آنها می گذرد بسیار تاسف بار است. یوناتان در ادامه درباره اقداماتی که باید برای رسیدن به این هدف صورت بگیرند، این طور توضیح داد: بنیان گذاری نهادی به نام هانیال الخاص از جمله مهم ترین اقداماتی است که در دست پیگیری قرار دارد و به همین منظور نیز طی فراخوانی از تمام نهادها برای تشکیل این بنیاد یاری خواسته ایم، که البته باید از معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پژوهشکده ایکوم سازمان میراث فرهنگی، موزه هنرهای معاصر تهران، خانه هنرمندان، انجمن نقاشان، موسسه مطالعاتی آشوری ها و نماینده این جامعه برای همکاری شان تشکر کنیم.


وی همچنین ایجاد سایت هانیبال الخاص، اختصاص جایزه ای جهانی به نام این هنرمند و چاپ آثار و همچنین داستان ها و افسانه های او به زبان فارسی و آشوری را از دیگر اقدامات لازم برای حفظ یاد این هنرمند دانست.


خواهش می کنم کارهای پدرم را برای ما بفرستید!


در ادامه این مراسم بونا الخاص فرزند این هنرمند، با یاد آوری آرین گفته های هانیبال الخاص درباره جمع آوری و نمایش آثارش به صورت منسجم، گفت: پدرم در آخرین حرف هایش می خواست یک گالری به کارهای او اختصاص داده شود و موزه ای از او به یادگار بماند، به خاطر دارم که می خواست آثارش را در اینترنت به صورت گالری کاملی به نمایش بگذارد اما این اتفاق میسر نشد.


بونا الخاص با توضیح این که سه سال پیش وقتی دوباره به تهران بازگشته بسیاری از مسائل او را ناامید کرده است، گفت: کارهای پدرم در دسترس نیست، از مکان بسیاری از این کارهای بی خبریم و از برخی از آن را نیز می دانیم، اما از تمام کسانی که این آثار را در اختیار دارند یا فیلم و عکسی از هانیبال الخاص دارند خواهش می کنم این آثار و مدارک را برای ما بفرستند، من و خواهرم آنیتا هستیم و تمام تلاشمان را می کنیم.


در ادامه این مراسم، همچنین عباس مشهدی زاده نیز از سوی انجمن نقاشان ایران به سخنرانی پرداخت که ضمن معرفی این هنرمند و تاریخچه کوتاهی از فعالیت های او و تربیت شاگردانی چون بهمن بروجنی و کامبیز درمبخش، به این نکته اشاره کرد که در حدود 50 درصد از اساتید حال حاضر نقاشی ایران از شاگردان این هنرمند بزرگ هستند. این هنرمند، نقاشی برای رنج دیدگان و ستمدیدیگان را از بارزترین ویژگی های آثار الخاص دانست.


در بخش های پایانی این مراسم نیز، کچویی طی یادداشتی خاطراتی از هانیبال اخاص را برای حاضرین یاد آوری کرد و محیط طباطبایی نیز درباره فرهنگ کهن آشوریان و اهمیت شناختن این بخش از فرهنگ ایران زمین سخن راندند.


همچنین فرحان مهذب بلاغی از سایت این استاد نامی نقاشی رونمایی کرد که قرار است در آینده آثار این هنرمند را به طور کامل در برگیرد و به زبان های دیگر دنیا نیز قابل دسترسی باشد، البته در خبرهای پیشین رسانه ها درباره این مراسم سخنرانی آیدین آغداشلو نیز به عنوان یکی از بخش های مهم در نظر گرفته شده بود که این هنرمند در مراسم حضور نیافته بود.


کد خبر: 79612

وب گردی

وب گردی