عمار حکیم: 'برادران بزرگ' ضرورت دارد برای حل بحران های منطقه گفت و گو کنند

رهبر ائتلاف ملی فراگیرترین مجموعه سیاسی که دولت و بزرگترین فراکسیون را در پارلمان عراق در اختیار دارد، پنج کشور مهم شامل جمهوری اسلامی ایران، عربستان، عراق، مصر و ترکیه را ' برادران بزرگ ' منطقه نامید و بار دیگر آنها را برای حل بحران های منطقه به گفت و گو فرا خواند.

به گزارش ایسکانیوز، 'سید عمار حکیم' امروز دوشنبه بعد از اقامه نماز عید فطر در بغداد، در خطبه عید در جمع تعدادی از مسئولان دولتی، شخصیت های سیاسی و اقشار مختلف مردم گفت که ضروری است که پنچ کشور مهم منطقه شامل جمهوری اسلامی ایران، عربستان، عراق، مصر و ترکیه دور یک میز گردهم آیند و مشکلات را از طریق گفت وگو حل کنند.
سید عمار حکیم بر این پنج کشور منطقه عنوان 'برادران بزرگ' گذاشت و با اشاره به حساسیت اوضاع منطقه، راه حل مشکلات را در گفت وگوی صریح این پنج کشور دانست.
وی همچنین با مسئله جدایی اقلیم کردستان از عراق مخالفت کرد و گفت که همه طور که آرمان های شما (کردها) را درک می کنیم در عین حال اعتقاد به یکپارچگی کشور داریم و معتقدیم که دستاورد تقسیم، در جهان مضطرب امروز، باعث ایجاد سرزمین های ناپایدار می شود.
سید عمار حکیم بر توافق تاریخی بین جریان های سیاسی عراق بعد از پایان داعش تاکید مجدد کرد و گفت که به محض اعلام پیروزی نهایی بر گروه تروریستی داعش باید طرح توافق تاریخی در عراق آغاز شود.
وی خاطر نشان کرد: توافق تاریخی باید مبتنی بر کوتاه آمدن از سقف مطالبات، ایجاد تضمین ها و اطمینان بخشی دو طرفه بین جریان های سیاسی عراق باشد.
وی پیروزی های بزرگ نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی عراق را مایه افتخار دانست و گفت که تجربه الحشد الشعبی نه تنها در حوزه نظامی بلکه در حوزه های انسانی، بهداشتی، خدماتی و اقتصادی نیز تسری پیدا کند.
رییس ائتلاف ملی همچنین بر ضرورت تمرکز و اهتمام به فعالیت های اطلاعاتی و امنیتی در جهت مبارزه با هسته های خفته تروریستی در کشور تاکید کرد.
شیعیان عراق امروز دوشنبه را به عنوان اولین روز عید فطر جشن گرفته اند و نماز عید فطر را در مساجد و امکان زیارتی برگزار کردند.
نماز عید فطر در بین الحرمین کربلای معلا نیز امروز دوشنبه با حضور جمع کثیری از زائران برگزار شد.
آیت الله 'سید مرتضی قزوینی' از علمای برجسته عراق درخطبه عید فطر در کربلای معلا بر ضرورت اهتمام دولت به نیروهای امنیتی و رزمندگان الحشد الشعبی تاکید کرد.
اهل سنت عراق دیروز یکشنبه، یک روز زودتر از شیعیان این کشور عید فطر را جشن گرفتند.

منبع: ایرنا

۳۰۳

کد خبر: 800946

وب گردی

وب گردی