"کینوا" جای برنج ایرانی را می‎گیرد

مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی از معرفی و جایگزینی کشت دو محصول و دو رقیب جدید برنج و ذرت در کشور خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز؛ کاوه خاکسار با اشاره به اینکه از کشت محصولات با نیاز آبی زیاد در استانهای کم آب حمایت نمی‌کنیم افزود: در بررسی‌های انجام شده از آذر سال گذشته تاکنون کشت محصول کینوا بجای برنج در استانهای کشور بجز دو استان گیلان و مازندران معرفی شده است.
وی گفت: محصول کینوا ویژه کشورهای آسیای جنوب شرقی است با نیاز آبی کم و عملکرد تولید بالا که می‌تواند جایگزین خوبی برای محصول برنج در استان هایی بجز دو استان گیلان و مازندران باشد.
مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی افزود: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده بذر محصول کینوا با اختصاص یارانه در اختیار کشاروزان قرار می‌گیرد و آموزش‌های لازم برای کشت نیز با همکاری مروجان انجام می‌شود.
خاکسار گفت: بوجاری و فراوری محصول کینوا در همان کارخانجات شالی کوبی برنج امکانپذیر است و البته احداث و توسعه صنایع وابسته به این محصول نیز پیش بینی شده است.
وی افزود: قیمت تمام شده محصول کینوا برای کشاورز و مصرف کننده مقرون به صرفه است و این گیاه در تمام اراضی کشور قابل کشت است.
مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی همچنین توسعه کشت محصول سورگوم را در کنار ذرت علوفه‌ای از دیگر اقدامات دانست و گفت: سال گذشته 19 رقم علوفه‌ای و 16 رقم دانه‌ای کشت و در نتیجه رقم مناسب که به کم آبی و تنش‌های خشکی مقاوم است انتخاب شد.
وی افزود: هم اکنون سطح زیر کشت محصول سورگوم که از خانواده ذرت علوفه‌ای است از 22 هزار به 40 هزار هکتار رسیده است.
مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: این گیاه پر محصول و مقاوم به شوری آب و خاک می‌تواند بصورت مخلوط با ذرت علوفه‌ای برای خوراک دام استفاده شود.
خاکسار افزود: در صورتی که دامداران برای استفاده از سورگوم تمایل پیدا کنند کمک بزرگی به مدیریت آب، تامین خوراک مورد نیاز دام از داخل و ایجاد تعادل در قسمت خوراک دام و در نهایت هزینه تمام شده محصول نهایی خواهند کرد.
وی گفت: براساس بر آوردهای انجام شده برای کشت محصول سورگوم در هر هکتار 4 کیلو بذر و برای ذرت 30 کیلو بذر مصرف می‌شود.
مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در مدت دوره کشت محصول سورگوم حداقل سه دوره آبیاری کمتر از محصول ذرت مصرف می‌شود و تا دو بار نیز می‌توان از مزرعه محصول سورگوم را برداشت کرد.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 803818

وب گردی

وب گردی