ماموت شروع نکرده ریپ زد/ قرارداد مهم پسابرجامی از تولید به واردات رسید

قرار بود انتظارات در خصوص یکی از قراردادهای پسابرجامی به پایان برسد و بالاخره فولکس واگن به عنوان یکی از خودروسازان خارجی در کشور دست به تولید بزند اما هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی براینکه این خودروساز آلمانی سرانجام مجوز واردات سه مدل از خودروهای خود را از طریق ماموت خودرو به ایران داده است تا سرمایه گذاری فولکس در ایران تبدیل به رویا شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز اوایل سال گذشته صحبت از تولید کننده شدن فولکس واگن در ایران خیلی زود روی زبان ها افتاد.قرار بود فولکس با مشارکت یکی از خودروسازان بخش خصوصی، بازار کشور را با خودروهای آلمانی تولید داخل جلا دهند که در این مشارکت نام کرمان موتور و ماموت جدی تر از رقبا مطرح بود.

اما در این رقابت ماموتی ها بودند که به عنوان شریک اصلی این خودروساز محبوب آلمانی در ایران لقب گرفتند و روشن شد که مدیران ماموت برگ برنده های خود را خرج پیروزی در رقابت با کرمان موتور کردند اما زمان زیادی نگذشت تا خبر مشارکت فولکس واگن با ایرانی ها برای تولید خودرو در ایران رنگ ببازد و با تغییر مسیر مواجه شود.

البته ماموتی ها برای این همکاری بزرگ دست به کار هم شدند و بعد از اخذ مجوز از وزارت صنعت با تاسیس یک شهرک صنعتی خود را آماده استقبال گرم از فولکس کرده بودند اما در نهایت این تلاش ها تا به این لحظه فقط به صدور مجوز برای واردات 3 مدل از این خودروساز منجر شده است.

مهرزاد فردوس، مدیرعامل گروه صنعتی ماموت سال 95 از راه اندازی خط تولید فولکس واگن تا پایان همان سال و تولید خودروهای مشترک با این شرکت خبر داد تا همچنان خبر تولید محصولات این خودروساز آلمانی از ذهن ها حذف نشود ولی این آلمانی ها بودند که زیر بار شرایط وزارت صنعت برای مشارکت های خارجی یعنی 40 درصد ساخت داخل محصولات در همان ابتدای کار بروند. ماجرا این گونه پیش رفت تا به جای منعکس کردن خبر امضای قرارداد مشترک ماموت با فولکس واگن خبر از منتفی شدن تولید خودروهای فولکس در ایران روی بورس باشد.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در این زمینه توضیح داد: « قرارداد ماموت و فولکس ایرادات فنی دارد که باید برطرف شود و هنوز هیچ قراردادی با این شرکت برای مشارکت به امضا نرسیده است.»

بعد از این صحبت ها خبر ثبت نام ماموت خودرو به عنوان نمایندگی رسمی فولکس در ایران و در حقیقت به عنوان واردکننده محصولات این شرکت، با سر و صدا منتشر شد و اینبار فردوس از تحول در بازار خودرو با ورود محصولات فولکس سخن گفت. تحولی که مشخص نیست برچه اساس صورت خواهد گرفت و منظور کدام بازار است. زیرا طبیعتا خودروهای فولکس در بازار خودروهای وارداتی قرار خواهند گرفت که دست کم چند سالیست شاهد حضور محصولات رقیبان فولکس است.

از قوانین سخت گیرانه وزارت صنعت و همچنین کارنامه ناموفق ایران در تولید خودرو به عنوان دلایل سرنگرفتن این مشارکت بگذریم باید گفت رفتار غرور آمیز فولکس با بازار ایران، کمی غیر منطقی و بی جهت به چشم می آید. چرا که ماموتی که قرار بود با آمدن فولکس به خودروساز تبدیل شود امروز صرفا به یک واردکننده تبدیل شده است که بعد از بیش از یکسال مذاکره دست آورد چشمگیری نیست.

کد خبر: 804271

وب گردی

وب گردی