پایان‌نامه‌های دانشجویان دانشگاه امیرکبیر الکترونیکی می‌شود

بر اساس مصوبه دانشگاه امیرکبیر برای صرفه‌جویی در مصرف کاغذ پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی تا دکتری دانشجویان این دانشگاه به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز بر اساس تصویب هیات رییسه دانشگاه صنعتی امیرکبیر به منظور کاهش مصرف کاغذ از این به بعد پایان‌نامه مقاطع کارشناسی تا دکتری الکترونیکی ارائه خواهد شد و در صورت درخواست اساتید و داوران رساله‌های دکتری، نسخه چاپی آنها ارائه می‌شود.

با توجه به مصرف حجم عظیم در فرآیند اجرای پایان‌نامه‌های چاپی در دانشگاه امیرکبیر و اتلاف منابع مربوط، بررسی اولیه‌ای توسط کتابخانه مرکزی این دانشگاه در سال 95 انجام شد و طرحی در ارتباط با کاهش پرینت چاپی پایان‌نامه‌ها با هماهنگی مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه آماده شد. همچنین با توجه به آمار تعداد دانشجویان مقاطع مختلف در سال 95 برای پرینت پایان‌نامه مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حدود 3 تن کاغذ مصرف ‌می‌شد که با استناد به اطلاعات تقریبی موجود، هر تن کاغذ معادل قطع 20 درخت، مصرف ۴ هزار کیلو وات ساعت برق و ۴۰۰ هزار لیتر آب می‌شود. هر درخت نیز به طور متوسط قادر است سالانه ۶ کیلوگرم دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل کند.

با در نظر گرفتن تعداد داوران، اساتید راهنما و مشاور در جلسات دفاع و پیشنهاد رساله میزان کاغذ مصرفی حداقل 13 تن در سال خواهد بود؛ از این رو حذف یا کاهش پایان‌نامه چاپی و پرینت‌های مربوط موجب کاهش مصرف حدود 15 تا 16 تن کاغذ در سال در دانشگاه صنعتی امیرکبیر خواهد شد.

در این راستا طرح کاهش پرینت چاپی پایان‌نامه‌ها در هیات رئیسه دانشگاه امیرکبیر به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه به منظور صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و نیز با توجه به امکان سرویس‌دهی مناسب و یکپارچه در زمینه پایان‌نامه‌های چاپی و الکترونیکی در کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از این تاریخ دانشجویان کارشناسی جهت تسویه حساب تنها فایل الکترونیکی پایان‌نامه خود را به کتابخانه مرکزی تحویل دهند.

دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز یک نسخه از پایان‌نامه چاپی را به همراه فایل‌های الکترونیکی آن به کتابخانه مرکزی تحویل می‌دهند و اساتید راهنما در صورت تمایل می‌توانند نسخه چاپی جهت آرشیو شخصی از دانشجویان دریافت کنند.

همچنین با توجه به اتلاف حجم زیاد کاغذ در جلسات دفاع، دانشجویان قبل از دفاع فایل PDF پایان‌نامه خود را در اختیار داوران پایان‌نامه قرار خواهند داد و تنها در صورت درخواست و تاکید داور، باید پرینت آن به صورت دو رو ارائه ‌شود. همچنین اساتید راهنما و مشاور نیز باید از نسخه الکترونیکی جهت تصحیحات استفاده کنند.

204/200

کد خبر: 804590

وب گردی

وب گردی