مدرسان دانشگاه علمی و کاربردی تا پایان تابستان ساماندهی می شوند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی توسعه کیفی را مهم‌ترین برنامه این دانشگاه خواند و گفت: تا پایان تابستان موضوع ساماندهی مدرسان این دانشگاه نهایی می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدحسین امید در آیین افتتاحیه دومین گردهمایی سراسری رؤسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال 96 که به میزبانی واحد استانی اردبیل برگزار شد، گفت: این دانشگاه دو برنامه توسعه کیفی و مأموریت‌گرایی را دنبال می‌کند که در ذیل آن توسعه فعالیت‌های بین‌المللی و دوره‌های جدید مورد نیاز جامعه مورد تاکید است.

او با اشاره به تکمیل برنامه‌های تحصیلی مهر سال جاری دانشگاه جامع علمی افزود: از شهریورماه پذیرش دانشجو آغاز خواهد شد و در راستای کیفیت بخشی، پایش‌هایی از رشته محل‌های این دانشگاه صورت خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: چنانکه در هر استانی مرکزی، کیفیت لازم را نداشت، اصراری به حفظ آن نداریم چراکه شرایط عمومی کشور به‌گونه‌ای است که به جای توسعه کمی، توسعه کیفی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

امید با اشاره به کاهش تقاضای دانشگاه‌ها گفت: سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار ظرفیت در دانشگاه‌ها داشتیم، اما میزان تقاضا ۶۰۰ هزار نفر بود چنانچه روند کنونی ادامه یابد، در سال‌های آتی نیز با کاهش ظرفیت داوطلبان در تمامی دانشگاه‌ها مواجه خواهیم بود. بر همین اساس بهتر است به جای توسعه کمی دانشگاه‌ها، توسعه کیفی مورد تأکید قرار گیرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با تأکید بر اینکه از مهر ۹۶ تا شهریور ۹۷ نیز پایش مدرسان ادامه خواهد داشت، افزود: برای مدرسان کارت شناسایی، تسهیلات و همچنین ارتقای پایه پیش‌بینی شده است.

امید یکی از مهمترین آسیب‌های دانشگاه را استفاده از مدرسان نامناسب و فاقد مهارت دانست و گفت: در دو ماهه باقیمانده تابستان موضوع پذیرش مدرسان جدید نهایی خواهد شد و انتظار می‌رود استان‌ها بدون ملاحظه و اغماض، با نهایت دقت و حفظ کیفیت، مدرسان خود را انتخاب کنند.

او افزود: قراین و مستندات نشان می‌دهد، نیروهای متعددی خواستار تدریس در دانشگاه هستند و ما باید به منظور کیفیت بخشی به خدمات آموزشی دانشگاه، گزینش اصلح داشته باشیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: از سال آینده حداقل یک یا دو بار جذب مدرس و به روزرسانی مدرسان در این دانشگاه عملیاتی خواهد شد.

ضرورت ایجاد شتاب‌دهنده در واحدهای استانی

او با اشاره به تکمیل زیرساخت‌های فیزیکی دانشگاه‌ها در سراسر کشور گفت: انتظار داریم در جوار مراکز و واحدهای استانی شتاب‌دهنده‌ها و کلینیک‌های کارآفرینی راه‌اندازی شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به تفویض اختیار به دانشگاه علمی‌کاربردی برای ایجاد مراکز رشد، گفت: به زودی دستورالعمل اعطای مجوز اصولی برای تأسیس مراکز رشد خوشه‌های فناوری ابلاغ خواهد شد.

امید با بیان اینکه مراکز آموزشی این دانشگاه فاقد اساسنامه هستند، افزود: از بهمن جاری پذیرش دانشجو تنها در مراکزی صورت می‌گیرد که از اساسنامه مصوب برخوردار بوده و همچنین دارای کد رشته‌های مأموریت‌گرا باشند.

او به امکان استفاده از تخفیفات این دانشگاه در استان‌ها اشاره کرد و گفت: این تخفیفات برای دانشجویان برتر و بی‌بضاعت تا سقف ۱۵ درصد پیش‌بینی شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: همچنین در نظر داریم نسبت به ارتقای وضعیت استخدامی کارکنان اقدام شود و چنانکه در سال گذشته ۲۰ درصد جمعیت دانشگاه، نزدیک به ۲۰۰ نفر تثبیت شدند و در این راستا تعیین وضعیت نیروهای قراردادی نیز دنبال می‌شود.

او گفت: از جمله تأکیدات ما توجه به مسائل فرهنگی و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است و در این راستا لازم است واحدهای استانی از طریق عقد قرارداد و یا تفاهمنامه با هر نهاد ذی صلاح که تیم مشاوره قوی دارند، واحد مشاوره در استان راه‌اندازی کنند.

بومی‌نگری یکی از پتانسیل قابل ‌توجه برای دانشگاه‌ها در رونق بازار کار

در ادامه ناصر نصیری معاون سیاسی امنیتی استانداری اردبیل هدف اصلی شکل‌گیری دانشگاه جامع علمی کاربردی را توجه به آموزش‌های مهارتی دانست و افزود:انتظار از این دانشگاه به کارگیری مهارت‌های آموخته شده و جذب سریع فارغ‌التحصیلان آن در بازار کار است تا بتوانند زمینه‌ساز رونق اشتغال و کارآفرینی باشند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری اردبیل با اشاره به ضعف آموزش مهارتی در دانشگاه‌ها و عدم توانمندی فارغ‌التحصیلان در راه اندازی کسب و کار ابراز تأسف کرد و گفت: به نظر می‌رسد این رسالت هنوز محقق نشده و انتظار می‌رود دانشگاه جامع علمی کاربردی فاصله خود را با اهداف و رسالت‌های خود کمتر کند.

نصیری با بیان اینکه امروز بومی‌نگری یکی از پتانسیل قابل ‌توجه برای دانشگاه‌ها به ویژه علمی کاربردی در رونق بازار کار به شمار می‌رود، گفت: با انجام تمهیدات و اطلاع‌رسانی‌های لازم بتوان دانشجویان را نسبت به انتخاب دانشگاه شهر خود تشویق و ترغیب کرد.

او ادامه داد: ضروری است در این دانشگاه‌ها با تلفیق علم و فن به مهم‌ترین موضوعات روز جامعه یعنی اشتغال و تولید توجه شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری اردبیل گفت: هدف اصلی شکل‌گیری دانشگاه جامع علمی کاربردی توسعه آموزش‌های مهارتی بوده و از این دانشگاه انتظار می‌رود تا با به‌کارگیری مهارت‌ها و جذب سریع فارغ‌التحصیلان آن در بازار کار بتوان شاهد زمینه‌سازی رونق اشتغال در استان شد.

204/201

کد خبر: 804655

وب گردی

وب گردی