جلالی: انجمن های ادبی صاحب اتحادیه می شوند

معاون امور اجرایی و استان های بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت: برای ساماندهی انجمن های ادبی مقرر شده یک مجمع فعال در شهرستان ها تشکیل شود تا به زودی فعالیت های خود را زیر نظر اتحادیه انجام دهند.

مصطفی راضی جلالی در گفت و گو با ایسکانیوز درباره برنامه حمایت بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان از انجمن های ادبی، اظهار کرد: به زودی یک مجمع مشخص برای حمایت از انجمن های ادبی فعال در شهرستان ها تشکیل می شود تا این انجمن ها صاحب اتحادیه شوند. حمایت های دقیق و مبتنی بر نیازهای هر انجمن تخصیص داده شده و پیش بینی می کنیم در فراخوان بعدی برای تشکیل این مجمع، بیش از 600 انجمن از سراسر کشور عضو گیری شوند.

جلالی با اشاره به اینکه انجمن ادبی شهرهای کوچک فعال تر هستند، گفت: برخلاف تصورمان، فعالترین انجمن های ادبی در شهرهای کوچکی مانند تربت جام و رامهرمز بودند و برخی از آنها حتی یک گروه کتابخوانی و ترویج مطالعه را در شهر خود راه اندازی کرده بودند.

معاون امور اجرایی و استان های بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، ادامه داد: در فراخوان بنیاد که سال گذشته اعلام شد، حدود 300 انجمن در این جشنواره ثبت نام کردند. طبق فراخوان قرار بر این شد که از طرح های برگزیده انجمن های فعال شهرستان ها در صورت تائید داوران، حمایت مالی صورت گیرد.

وی افزود: امسال حمایت مالی برای کلیه انجمن ها براساس میزان فعالیتهایشان انجام می شود. در این راستا به جای اینکه از هر انجمن بیش از 10 میلیون تومان حمایت کنیم، این حمایت ها را میان 26 انجمن تقسیم بندی کرده و به یکی از انجمن های برگزیده تا سقف 10 میلیون تومان تسهیلات مالی اختصاص داده شد. و از بقیه انجمن های ادبی اعتبارات مالی 8 و 3 میلیون تومانی در نظر گرفته شد.

معاون امور اجرایی و استان های بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان درباره معیار تخصیص اعتبارات مالی این بنیاد، گفت: به انجمن ادبی که دارای برنامه های بهتر و منسجم تری بود، تسهیلات مالی بالاتری اختصاص داده شد. به طور مثال در انجمن ادبی شهر تربت جام ماهنامه بسیار پرباری منتشر شده بود که بنا بر نظر داوران به عنوان یک فعالیت ادبی برتر شناخته شد و به دلیل اینکه برای تهیه مطالب پر محتوا هزینه بیشتری نیاز است، اعتبارات مالی بیشتری در اختیار این انجمن قرار داده شد.

وی افزود: برنامه بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، تنها حمایت مالی از انجمن های ادبی نیست. این بنیاد علاوه بر اینکه یک مجموعه عملیاتی است، اقدامات ستادی نیز انجام می دهد.

جلالی خاطرنشان کرد: برای تشویق انجمن های ادبی، بحث مالی را مطرح کردیم ولی عمده برنامه های ما دعوت از کارشناس شعر و داستان در طی دوره های آموزشی است تا از ظرفیت افرادی که در ادبیات خلاقه صاحب سبک و قلم هستند استفاده شده و از این ظرفیت بتوانیم به عنوان حمایت معنوی پشتوانه انجمن استفاده کنیم.

502

کد خبر: 805750

وب گردی

وب گردی