ایسکانیوز: موافقت‌نامه ابتدایی بین دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از سوی روزنامه «8 صبح» چاپ کابل منتشر شد.

به گزارش این روزنامه، این موافقت نامه «نشان می‌دهد دو نامزد چگونه قدرت را در حکومت وحدت ملی تقسیم می‌کنند. این موافقت‌نامه هنوز نهایی نیست و قرار است بحث‌های بیشتر روی آن صورت گیرد.»

در این موافقت‌نامه هر دو نامزد بر سر بازگشایی «لویه‌جرگه» پس از دو سال به توافق رسیده‌اند. قرار است پیش از برگزاری لویه‌جرگه، انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها برگزار شود که مکمل اعضای لویه‌جرگه به شمار می‌روند. براساس این موافقت‌نامه مقام‌های عالی‌رتبه دولتی، وزیران، رئیسان مستقل و مسوولان کمیسیون‌های دولتی با توافق دو نامزد تعیین شوند.

براساس این توافق‌نامه، رئیس‌جمهور در مدت دو سال طی فرمانی لویه‌جرگه را فرا می‌خواند تا در مورد ایجاد پست صدراعظم اجرایی تصمیم گیرد.

این موافقت نامه حاکی از آن است که رئیس‌جمهور پس از مراسم تحلیف، کمیسیونی را برای اصلاح قانون اساسی تشکیل می‌دهد.

پست ریاست اجرایی

براساس توافق دو نامزد، پست ریاست اجرایی به فرمان رئیس‌جمهور ایجاد می‌شود و قرار است رییس پست اجرایی و معاونانش در مراسم تحلیف معرفی شوند. رئیس اجرایی توسط نامزد دوم معرفی می‌شود و مورد تایید رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد. براساس این موافقت‌نامه رئیس اجرایی باید به رئیس‌جمهور پاسخگو ‌باشد.

این توافق‌نامه حاوی جزییاتی در مورد تعیین پست‌های سیاسی است چنان‌که در بخشی از آن آمده است: «تساوی در انتخاب کادرها میان رئیس‌جمهور و کاندیدای دوم در سطح رهبری ادارات کلیدی، امنیتی، اقتصادی و ادارات مستقل دولتی.» در شورای امنیت ملی نیز هر دو نامزد به‌صورت مساوی حضور خواهند داشت.

موافقت‌نامه گفته است که هر دو نامزد در مورد تمام پست‌های عالی سیاسی، قضا و سایر پست‌ها به‌صورت مشترک تصمیم می‌گیرند و روی آن موافقت می‌کنند. براساس موافقت‌نامه، کارکردهای نهادهای دولتی توسط یک نهاد غیردولتی تفتیش می‌شود.

 
کد خبر: 80623

وب گردی

وب گردی