تهران- ایسکانیوز: عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل گفت: تأمین هیدروژن مورد نیاز با خلوص بالا برای پیل‌های سوختی از موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر مجید تقی زاده مازندرانی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل درباره فناوری پیل‌های سوختی بیان کرد: تأمین هیدروژن مورد نیاز با خلوص بالا برای پیل‌های سوختی از موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود، به همین منظور اقدامات ابتدایی پروژه‌ای در خصوص خالص سازی هیدروژن از طریق غشای پالادیومی را مهیا کردیم.
تقی‌زاده مازندرانی ادامه داد: حضور ناخالصی‌های مونواکسیدکربن در گاز هیدروژن می‌تواند بر عملکرد پیل‌های ‏سوختی تأثیر منفی داشته باشد اما با استفاده از غشای پالادیومی در پیل‌ها می‌توان این خلوص را تامین کرد.
به گفته وی، از آنجا که ساخت این غشا سخت بوده و از سوی دیگر پر هزینه است بنابراین تحقیقات کمی در کشور در این زمینه انجام شده است اما در سایر کشورها این غشا ساخته شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل با اشاره به اینکه تولید گاز هیدروژن در شرایط آزمایشگاهی در فشار پایین 4 تا 5 اتمسفر انجام می‌شود،گفت: در شرایط آزمایشگاهی گاز هیدروژن تولید نمی‌شود زیرا تولید این گاز در فشار بالا بسیار خطرناک است اما لازم است حمایت‌های لازم از این فناوری انجام شود تا مراحل آزمایشگاهی آن طی شود و در مقیاس بزرگ و صنعتی فعالیت‌ها انجام شود.
وی اختصاص منابع مالی لازم برای حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط، انتخاب فناوری پیل سوختی به عنوان یکی از فناوریهای کلیدی کشور و تصویب سند راهبردی پیل سوختی را از اقدامات ضروری برای توسعه فناوری پیل سوختی در کشور دانست.
تقی‌زاده مازندرانی با بیان اینکه پیل سوختی جزء سیستم‌های تولید انرژی پاک، بدون سرو صدا و ارزان است که کاربردهای آن درصنایع در حال گسترش است، افزود: پیل سوختی یک دستگاه الکتروشیمیایی است که از شکست پیوند شیمیایی قادر به تولید مستقیم جریان الکتریکی است. راندمان بالا نسبت به سایر فناوری‌ها، کاربرد گسترده در صنایع مختلف، تولید بسیار کم آلاینده‌های زیست محیطی و تولید همزمان انرژی الکتریکی و حرارتی از مزایای این فناوری است.
تقی‌زاده مازندرانی همچنین گفت: البته لازم است آگاه سازی و ترویج فناوری مد نظر قرار گیرد، تشکیل ستاد انرژی‌های تجديدپذير معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از طرح‌ها و پژوهش‌های محققان این عرصه تاثیرگذار است.

کد خبر: 80945

وب گردی

وب گردی