تهران-ایسکانیوز: عادل بزدوده نویسنده و کارگردان تئاتر که سابقه پرباری در عرصه تئاتر عروسکی دارد با نمایش "اهای تو دیگه کی هستی" در پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک حضور دارد.


این کارگردان درباره سابقه حضورش در جشنواره عروسکی به خبرنگار ایسکانیوز گفت: چندین سال است که در جشنواره عروسکی شرکت می کنم و اغراق نیست اگر بگویم در همان ابتدا بنای این جشنواره را من و دوستانم گذاشته ایم.


بزدوده ادامه داد: همانطور که تا به امروز در این جشنواره حضور داشته ام  اگر عمری باقی بماند در جشنواره های بعدی نیز با جدیت بیشتر شرکت خواهم کرد.


این هنرمند درباره نمایشش  به ایسکانیوز گفت: نمایش "اهای تو دیگه کی هستی"  برای اولین بار در سال 1372 به روی صحنه رفت و برای من مملو از نوستالژی است؛ چراکه این نمایش حاصل همکاری من و دوستانی بود که اکنون در میان ما نیستند. اشخاصی چون کامبیز صمیمی مفخم مربی، مدرس دانشگاه و سازنده عروسک و بازیگر که طراحی صحنه نمایش"آهی تو دیگه کی هستی" را بعهده داشت و علاوه بر آن زحمات زیادی برای تئاتر عروسکی کشید.


بزدوده در ادامه از بیژن نعمتی شریف نام برد و گفت: خیلی دلم میخواست عروسکهای اجرای سال 72 را به روی صحنه ببرم و با همان عروسکها این نمایش را اجرا کنم؛ زیرا مرحوم بیژن نعمتی شریف زحمت ساخت آنها را کشیده بود اما از آنجایی که عروسکها ازبین رفته بودند اقدام به بازسازی آنها کردم و همه سعی ام این بود عروسکهای فعلی شبیه عروسکهای قبلی باشند که خوشبختانه این اتفاق افتاد و  عروسکهای جدید شبیه عروسکهایی هستند که مرحوم نعمتی شریف ساخته بود.


بزدوده گفت: همچنین اشعار این نمایش را خیلی دوست دارم چراکه زنده یاد حمید حمزه آنها را سروده بود و اکنون دیگر در میان ما نیست.


عادل بزدوده با تقدیم این اثر به 3 دوست و همکار دیرینه اش گفت: از آنجاییکه این نمایش یکی از آثار مورد علاقه من است ترجیح دادم آن را در جشنواره عروسکی به صحنه ببرم تا به این ترتیب به این جشنواره نیز ادای دین کرده باشم.


او ادامه جشنواره تئاتر عروسکی را اتفاقی مثبت خواند و گفت: این جشنواره می تواند نمایشگران عروسکی را به جنب و جوش بیشتری وا دارد و برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند به جذب بیشتر مخاطبان تئاتر کمک کند.


این کارگردان با تأکید بر اینکه جشنواره تئاتر عروسکی امسال با جشنواره های پیشین متفاوت است، گفت: همانطور که شاهد بودید جشنواره تئاتر عروسکی امسال با کارناوال شادی کار خود را آغاز کرد.


او گفت: در کارناوال حضور داشتم و نتیجه این اتفاق را در چهره کودکان و بزرگترها مشاهده کردم و به نظرم مخاطبان، کودکان و خانواده هایشان به این شادی احتیاج دارند و انرژی موجود این قدرت را دارد که به تئاتر ما کمک کند اگر اهالی تئاتر عروسکی و مسئولان بتوانند از این انرژی در جهت پیشبرد گونه های مهجور تئاتری استفاده کنند.


بزدوده در ادامه گفت: جشنواره ها می توانند به عنوان اتفاقات زودبازده به جذب مخاطب تئاتر و بخصوص تئاتر عروسکی کمک کنند اما این کافی نیست و اگر قرار است در تئاتر روند درستری را طی کنیم باید جشنواره ها را بهانه ای بدانیم برای شروع یک اتفاق بزرگتر که همان اجراهای سالانه است.


این مدرس تئاتر با اشاره بر لزوم همکاری مسئولان و هنرمندان ادامه داد: تئاتر عروسکی راه ناهمواری را طی می کند و تنها با همکاری دو سویه مخاطبان و اهالی این گونه از تئاتر است که می توان این راه را برای هنرمندان نسلهای بعد هموار کرد.


عادل بزدوده با خوشبینانه نگریستن به وضعیت فعلی تئاتر عروسکی گفت: چالش و فرود و فراز همیشه وجود دارد و با وجود همه کاستی ها و ضعفها باید بگویم اتفاقات خوبی در حال وقوع است و معتقدم اگر ناامیدی وجود داشت اهالی این گونه از تئاتر زبان به اعتراض می گشودند اما آنچه مهم است این است که اهالی این گونه از تئاتر امید خود را از دست ندهند و با پشتکار بیشتر به فعالیت در این عرصه ادامه دهند. همانطور که هم نسلیهای من با پشتکار و امید به فعالیت خود در این عرصه ادامه دادند.


عروسک گردان مجموعه "اشی مشی" با تأکید بر همکاری همه جانبه هنرمندان و مسئولان گفت: وی در توضیحات تلاش برای ارتقاء تئاتر عروسکی تنها به عهده هنرمندان این عرصه نیست و عوامل اجرایی جشنواره و هنرمندان به کمک همه جانبه مسئولان و اصحاب رسانه است که می توانند به پیشرفت تئاتر عروسکی کمک کنند.


وی در توضیحات بیشتر گفت: بی شک خبرگزاری ها و روزنامه ها می توانند با انتشار اخبار جشنواره، مخاطبان بیشتری را به سالن های تئاتر بکشانند و مسلمأ زمانی که جشنواره مخاطبان بیشتری داشته باشد تئاترعروسکی مخاطبان بیشتری خواهد داشت.


این مدرس تئاتر دربار وضعیت دانشگاه ها و کیفیت پرداختن آنها به تئاتر عروسکی گفت:تئاتر عروسکی از وضعیت اکادمیک مطلوبی برخوردار است و باید بگویم ایران سه مرکز دانشگاهی دارد که در آسیا و اروپا به عنوان دانشگاه های معتبر شناخته شده اند و اساتید این دانشگاه که به طور میانگین از دوستان و هم نسلان من هستند سعی می کنند با متدهای جهانی خود را به روز نگه دارند.


بزدود در ادامه گفت: زمانی تئاتر عروسکی را متعلق به کودکان و نوجوانان می دانستند اما حال اینگونه نیست و تئاتر عروسکی می تواند طیف وسیع تری از مخاطبان را در بر بگیرد. در کشورهای دیگر نیز اینگونه است و با تئاتر عروسکی می توان به هر موضوعی پرداخت .


این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه تئاتر عروسکی قدمت زیادی دارد،گفت: اینگونه از تئاتر بیش از آن چیزی که ثبت شده و در دانشگاه تدریس می شود قدمت دارد . شاید حدود 15 هزار سال. بی شک چنین هنری با چنین قدمتی آنقدر ارزشمند هست که برای ترویجش تلاش بیشتری بکنیم.


عادل بزدوده در پایان برای دیگر گروه های شرکت کننده در جشنواره تئاتر عروسکی آرزوی موفقیت کرد و از انها خواست با صبوری و پشت کار به تلاش در این عرصه ادامه دهند تا بدین ترتیب بتوانند تئاتر عروسکی را مانند هم نسلان او زنده نگه دارند.


عادل بزدوده نویسنده، طراح صحنه، طراح و سازنده عروسک، عروسک‌گردان و کارگردان تئاتر فارغ التحصیل نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای زیباست. این هنرمند سابقه بازی در نمایش "مکتب خانه" به کارگردانی دان افون و اردوان مفید را دارد و در سال 1351 با این اثر نمایشی به روی صحنه رفته است و علاوه بر بازیگری و کارگردانی، عروسک گردان و  سازنده عروسک نمایشهای بسیاری بوده است. نمایش"اهای تو دیگه کی هستی" بازتولید اثری است که بزدوده آن را کارگردانی کرده و به کمک سه تن از بزرگان این عرصه آن را به روی صحنه برده است. کامبیز صمیمی مفخم، بیژن نعمتی شریف و حمید حمزه بزرگانی هستند که در به صحنه بردن نمایش "اهای تو دیگه کی هستی" در سال 72 عادل بزدوده را یاری کرده اند.


نمایش "آهای تو دیگه کی هستی" به نویسندگی و کارگردانی عادل بزدوده، روز اول و دوم جشنواره در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه رفت.


کد خبر: 81296

وب گردی

وب گردی