هدى رزق در الأخبار نوشت:واشنگتن بار دیگر از ترکیه خواستار بازگشت به سوی غرب و دست برداشتن از سیاست ها و طمع ورزی هایش در منطقه غرب آسیا شد. این مساله چندین نشانه دارد که بارزترین آن: برپایی آموزش های مشترک میان نیروی دریایی ترکیه و نیروهای امریکایی حاضر در دریای سیاه به منظور کمک به کیف که یادآور نقش نظامی ترکیه در طول جنگ سرد است.

به گزارش ایسکا نیوز، رزق می نویسد: امریکا در چارچوب ائتلاف بین المللی برای حمله به دولت اسلامی شام و عراق و طبق استراتژی "باراک اوباما" رئیس جمهوری امریکا از ترکیه خواستار مشارکت در جنگ از طریق در اختیار قرار دادن حریم هوایی و پایگاه هایش به امریکایی ها تحت شعار مبارزه با داعش است. این امر آنکارا را از نظر داخلی و خارجی تحت فشار قرار می دهد. داخلی از این نظر که دولت ترکیه چنانچه در حملات علیه داعش مشارکت کند، خود را به دلیل حمایت های پیشینش از آن با این ادعا که داعش سنی مذهب است و باید در برابر کشورهای شیعی مذهب همسایه مورد حمایت قرار گیرد به دنبال عملکردهای ضد و نقیضش در تنگنا قرار خواهد داد و از نظر خارجی خارجی هم به این دلیل که دولت ترکیه تمایل به ورود به این جنگ را ندارد چرا که معتقد است نتایج  حاصل از آن به نفعش نخواهد بود و مانع ایفای نقش منطقه ای آن تحت عنوان طرح اسلامی میانه رو می شود و ترکیه این درخواست امریکا را دامی برای خود می بیند.

دستگاه های اطلاعاتی ترکیه با برخی از کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی به کنترل و مراقبت از مرزها و فرودگاه ها پرداختند و گزارش های سال گذشته حاکی از دستگیری بیش از 830 شهروند اروپایی که سعی در ورود به سوریه برای مبارزه با جهادی ها را داشتند، است و گزارش های اطلاعاتی غرب از بیش از 1500 شهروند ترکی که همراه با داعش مبارزه می کنند خبر داد اما دولت ترکیه این را تکذیب کرده است.

ترکیه برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی با آن همکاری می کند اما امریکا خواستار التزام کامل ترکیه به آن است اما ترکیه وارد جنگ زمینی مستقیم نخواهد شد چرا که وضعیت آن تقریبا مشابه حوادث عراق در 2003 است. ترکیه ارتش خود را وارد جنگی که باعث تضعیف آن می شود نمی کند. علاوه بر این، آنکارا معتقد است که جنگ جدید علیه تروریست نقشه ای عقیم برای حمله به داعش و ایجاد گروه های تروریستی مشابه برای ادامه استعمار منطقه و بهره کشی از آن است.

ترکیه معتقد است که علاوه بر آموزش و تشکیل گروه های جدید تروریستی، واشنگتن طرحی برای منطقه ندارد به ویژه که این جنگ برای سه سال و حتی بیشتر به طول خواهد انجامید و امریکا منطقه را وارد آتش داعش یا بازگشت استعمار به منطقه می کند و این درحالی است که کشورهایی همچون عربستان، کویت و مصر که خود این تروریست ها را تربیت کرده اند اکنون عضو این ائتلاف شده اند.

حمله به تروریست این بار تحت عنوان "جنگ با دولت اسلامی شام و عراق" مطرح شده است که از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس و با موافقت لجستیکی امریکا حمایت و سرمایه گذاری می شود.

امریکا سعی در تبرئه خود از کمک به داعش پس از حمایت اخیرش از آن برای براندازی نظام سوریه و حمایت از تندروهای اسلامگرا در مناطق پرتنش دارد و تنها زمانی از خود واکنش نشان داد که دو تن از روزنامه نگارانش به دست این گروه تروریستی در مقابل دوربین ها سربریده شدند.

علاوه بر این، ترکیه از سخن "سامح شکری" وزیر خارجه مصر بسیار آزرده خاطر شد که هرج و مرج منطقه را به حمایت های ترکیه و امریکا از اسلام سیاسی با توجه به حمایت این دو از اخوان المسلمین نسبت داد. واشنگتن از ترکیه خواستار حمایت از مرزها و عدم اجازه قاچاق نفت از عراق و سوریه به اراضی آن و خرید و فروش آن شده است.

امروز رابطه میان واشنگتن و آنکارا به هم برخورد کرده است. یا به جلو پیش می رود و به سوی روابط کامل توسعه می یابد که در آن نوعی مشارکت وجود خواهد داشت که نظریه بین المللی را به سمت نقش ترکیه و انتقال به همکاری تجاری و سرمایه گذاری تغییر می دهد و یا در حد رابطه ای اطلاعاتی و تسلیم شرایط بی ثبات منطقه باقی می ماند و این چیزی است که با خواسته رهبران جدید ترکیه مبنی بر ایفای نقش منطقه ای غیرکلاسیک تضاد دارد.
کد خبر: 81490

وب گردی

وب گردی