تهران-ایسکانیوز: هیات مذاکره کننده ایرانی صبح امروز عازم نیویورک شد. این هیات به سرپرستی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ایالت متحده آمریکا سفر کرد. این شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل است که در نیویورک برگزار می شود و هیات مذاکره کننده ایرانی در حاشیه این جلاس هفتمین دور مذاکرات خود با گروه 1+5 را پس از تمدید مهلت 4 ماهه مذاکرات، آغاز خواهد کرد. این دومین بار است که طرف ایرانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با اعضای 1+5 مذاکره می کنند. این دیدار سال گذشته میان کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در حاشیه شصت و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

 

بر اساس برنامه های اعلام شده، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ظهر چهارشنبه، 26 شهریور ماه بر سر میز ناهار به رایزنی درباره مذاکرات هسته ای خواهند پرداخت. این دومین دیدار ظریف و اشتون در دو ماه گذشته و پس از تمدید مهلت مذاکرات هسته ای است.

به گفته عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 چهارشنبه و پنجشنبه به صورت دوجانبه و چند جانبه برگزار خواهد شد. او روز گذشته و در جریان برگزاری اجلاس آلکو در خصوص برنامه مذاکرات هسته ای در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: موضوعاتی وجود دارد که در برخی موضوعات اختلافات جدی است و امیدواریم با مشورت‌های یک ماه گذشته و جلسات دوجانبه و چند جانبه و همچنین جلساتی که قرار است چهارشنبه و پنجشنبه در نیویورک برگزار شود پیشرفتی در مذاکرات حاصل شود.

معاون وزیر خارجه در خصوص اینکه آیا نشست وزرای خارجه ایران و 6 کشور در نیویورک برگزار خواهد شد، اظهار داشت: چهارشنبه یک ناهار کاری بین آقای ظریف و خانم اشتون برگزار خواهد شد که در آن نحوه ادامه مسیر مشخص می‌شود.

عراقچی با بیان اینکه ایده ملاقات وزرای خارجه وجود دارد، تاکید کرد لزوما معلوم نیست که محقق شود و به اعتقاد من تا زمانی که پیشرفت لازم در مذاکرات نباشد نیازی به حضور وزرای خارجه نخواهد بود.

این عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای همچنین متذکر شد: با توجه به حجم زیادی از مذاکرات که باید انجام شود اینکه در نیویورک بتوان به جمع‌بندی نهایی برسیم و توافق به دست بیاید خیلی بعید می‌دانم.

در سومین دور مذاکرات ایران و گروه1+5، موسوم به ژنو3 برنامه اقدام مشترک به توافق هردو طرف رسید. بر اساس این توافق 6 ماهه که ده ماه به طول انجامید، کشورهای عضو 1+5 و ایران موظف شدند به بندها و مفاد برنامه اقدام مشترک عمل کنند. در ششمین دور از مذاکرات ایران و گروه 1+5، مهلت مذاکرات به مدت 4 ماه تمدید و قرار بر این شد که طرف های مذاکره کننده در طول این مدت همچنان به بندهای توافقنامه اقدام مشترک پایبند باشند. 28 مرداد ماه بیانیه ای مشترک از سوی محمدجواد ظریف و کاترین اشتون صادر شد و بر اساس این بیانیه ادامه روند مذاکرات به چهار ماه آینده موکول شد. ظریف و اشتون در دو ماه گذشته یک بار در بروکسل دیدار کردند و گفت و گو داشتند.
کد خبر: 81617

وب گردی

وب گردی