تهران - ایسکانیوز: قیمت اوراق تسهیلات مسکن از مرز 104 هزار تومان گذشت .

اوراق تسهیلات خرید مسکن امروز رکورد زد و از مرز ۱۰4 هزار تومان گذشت . به گزارش ایسکانیوز، روند صعودی اوراق مذکور در تابلوی معاملات فرابورس امروز هم مانند روز گذشته ادامه پیدا کرد و تسهیلات مسکن سر رسید فروردین 93 از ابتدای معاملات 104 هزار تومان را فتح کرد . درساعت پایانی معاملات امروز برخی از سر رسیدهای دیگر نیز از فروردین 93 پیروی کردند و از 100 هزار تومان عبور کردند.

بدین ترتیب قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن به بالاترین رقم از ابتدای راه‌اندازی آن رسید . این در حالیست که فرابورس در مراحل مختلف، سیاست محدودیت خرید و فروش را اعمال می‌کند، اما این کار نتوانسته مانع از افزایش سرسام‌آور قیمت‌ این اوراق شود. در حال حاضر متقاضی دریافت وام مسکن می تواند از راه خرید اوراق تسهیلات مسکن تا سقف 45 میلیون تومان وام بگیرد.

در واقع 35 میلیون تومان وام بلند مدت تا سقف 12 ساله و 10 میلیون تومان تسهیلات جعاله با سقف 5 ساله که روی هم تا سقف 45 میلیون تومان می رسد و متقاضی می تواند برای خرید 35 میلیون تومان و برای تعمیرات 10 میلیون تومان وام بگیرد.بدین ترتیب اگر کسی متقاضی دریافت وام 45 میلیون تومانی باشد، باید از فرابورس 90 برگه 100 هزار تومانی اوراق تسهیلات مسکن بخرد که با قیمت های امروز 9 میلیون تومان برایش آب می خورد.

اقساط وام 35 میلیونی که 12 ساله تقسیط می‌شوند حدود 526 هزار و 600 تومان و اقساط وام 10 میلیونی هم در طول 5 سال،254 هزار تومان اعلام شده است. به این ترتیب، بابت وام 45 میلیون تومانی باید 91 میلیون تومان بازپرداخت شود. حاصل جمع این رقم به علاوه 9 میلیون تومان هزینه اولیه دریافت وام، رقم 100 میلیون تومان را به عنوان هزینه تمام شده وام 45 میلیون تومانی پیش روی متقاضیان قرار می‌دهد که همین امر احتمالا تأثیر بسزایی در کاهش انگیزه دریافت این وام خواهد داشت.

این در حالی است که مسئولان بانک مسکن معتقدند این وام برای متقاضیان به واسطه سود 23 درصدی که دارد، به صرفه بوده و حتی افزایش رقم اوراق تسهیلات به مرز 100 هم نمی‌تواند از جذابیت آن بکاهد. شایان ذکر است قیمت این اوراق در ابتدای سال جاری 40 هزار تومان بود و امروز با رسیدن به رکورد 100 هزار تومان افزایش 150 درصدی قیمت را تجربه می‌کند.

این در حالی است که مسوولان بورسی برای ایجاد تعادل در این بازار وعده‌هایی مبنی بر ایجاد صندوق بازارگردانی یا سرمایه‌گذاری در سپرده‌های ممتاز بانک مسکن توسط صندوق های سرمایه گذاری می دهند اما تاکنون هیچ اقدام عملی در این راستا اتفاق نیفتاده و قیمت اوراق همچنان روند صعودی به خود گرفته است.

از سوی دیگر برخی کارشناسان بازار معتقدند که تقاضای واقعی منجر به افزایش شدید قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن شده و برخی دیگر سیاست‌های دولت مبنی بر کاهش سپرده‌های ممتاز بانک مسکن را دیلی این اتفاق می دانند . گروه دوم بر این باورند که این روزهای کاهش عرضه ها در کنار افزایش تقاضا، منجر به افزایش تقاضا در بازار اوراق تسهیلات مسکن شده است.

گروه دیگری از کارشناسان اما داد و ستدهای اوراق مسکن در فرابورس را سفته بازی عنوان می کنند و می‌گویند: فرابورس بازار مناسبی برای معامله اوراق تسهیلات مسکن نیست و سفته‌بازان برای استفاده از نوسان قیمت ها که در 6 ماه اخیر صعودی بوده و 150 درصد نوسان مثبت داشته ، سود به جیب می زنند.

به نظر می رسد در شرایط کنونی یکی از راه‌ های ایجاد تعادل در بازار اوراق تسهیلات مسکن، افزایش عرضه با استفاده از سیاست‌های بازارگردانی یا سرمایه گذاری در سپرده‌ها باشد تا با توجه به نیاز بخش قابل توجهی از مردم ، چالش افزایش هزینه‌ برای تهیه این اوراق برطرف شود.

کد خبر: 81662

وب گردی

وب گردی