بازماندگان حملات ۱۱ سپتامبر:  ترزا می‌ اسناد حمایت عربستان از تروریست‌ها را منتشر کند

تعدادی از بازماندگان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر از نخست وزیر انگلیس خواستند گزارش مربوط به حمایت مالی عربستان از تروریست‌ها را منتشر کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایندیپندنت؛ بازماندگانحمله یازدهم سپتامبر سال 2001 آمریکا، با ارسال نامه‌ای، از «ترزا می»، نخست وزیر انگلیس، خواستند گزارشی را که دولت لندن درباره تامین مالی افراط‌گرایی و تروریسم از سوی عربستان تهیه کرده است، منتشر کند.

این گزارش به فعالیت‌های عربستان در تامین مالی گروه‌های افراطی و تروریست‌ها در انگلیس مربوط می‌شود.

گزارش مذکور به دستور «دیوید کامرون»، نخست وزیر سابق انگلیس، تهیه شد که هدف آن جلب حمایت پارلمان این کشور درباره حملات هوایی در سوریه بود. این گزارش به تامین مالی فعالیت‌های افراط‌گرایی در انگلیس از سوی عربستان و سایر کشورها، پرداخته است.

لندن اعلام کرد گزارش کامل تامین‌کنندگان مالی افراط‌گرایان در انگلیس را منتشر نخواهد کرد. این موضع‌گیری لندن اعتراض و انتقادات فراوانی را به دنبال داشت؛ زیرا مخالفان آن معتقدند دولت قصد حفاظت از عربستان سعودی به عنوان متحدش را دارد به همین دلیل بر روی اعمال غیرقانونی آن سرپوش می‌گذارد.

«آمبر رود»، وزیر کشور انگلیس، ضمن اعلام مخالفت خود با انتشار کامل این گزارش، گفت: برخی سازمان‌های افراط‌گرا صد‌ها هزار پوند منابع مالی دریافت کرده‌اند؛ اما نمی‌توان جزئیات این موضوع را علنی کرد.

وی در توضیح سخنانش افزود: مخالفت من به این دلیل است که گزارش مذکور حاوی اطلاعات شخصی بوده و من به دلایل امنیت ملی با انتشار آن موافق نیستم.

عربستان بزرگترین صادرکننده نفت جهان و از متحدان انگلیس به شمار می‌آید و به نظر می‌رسد لندن برای حفظ اتحاد با ریاض مایل به انتشار کامل گزارش نیست.در این میان، احزاب لیبرال دموکرات و کارگر انگلیس از حامیان انتشار کامل این گزارش هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

802

کد خبر: 818264

وب گردی

وب گردی