ایسکانیوز: با رفراندوم 27 شهریور (18 سپتامبر)، تکلیف بریتانیا با سابقه‌ای بیش از 3 قرن روشن می‌شود و درصورت پیروزی موافقان استقلال، از گستره این اتحاد کاسته می‌شود.

اسکاتلند یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است و مردم این کشور معتقدند که با جدایی از بریتانیا می‌توانند از این ثروت عظیم در جهت بهبود وضعیت معیشتی خود بهره ببرند. با این تفسیرها، شاید بتوان گفت که مسایل اقتصادی مهمترین عامل در پیدایش این استقلال طلبی باشد.

نظرسنجی‌ها از اختلاف اندک میان موافقان و مخالفان استقلال حکایت دارد، هرچند که همین نظرسنجی‌ها از پیشی گرفتن موافقان استقلال از مخالفان خبر می‌دهد.

انگلیس تمام تلاش خود را می‌کند تا از بروز این اتفاق جلوگیری کند، به گونه‌ای که «دیوید کامرون»، نخست وزیر این کشور 8 روز پیش از برگزاری رفراندم از اسکاتلندی‌ها خواست که از «پادشاهی بریتانیا» جدا نشوند. وی در سفر خود به اسکاتلند، در سخنرانی احساسی‌اش خطاب به اسکات‌ها اینگونه سخن گفت:  «با قلب و مغزتان برای همه‌پرسی 18 سپتامبر تصمیم بگیرید.»

اما و اگرهای فراوانی در این میان مطرح است و برخی جدایی اسکاتلند از انگلیس را به نفع و برخی به ضرر آن می‌دانند، با وجود آن اکثریت قریب به اتفاق، این جدایی را به ضرر انگلیس می‌دانند.

«باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا از مردم اسکاتلند خواست تا با دادن رای مثبت به اسقلال اسکاتلند، موجب از هم پاشی یک اتحاد دیرینه نشوند. «الکس سالموند»،  وزير ارشد اسکاتلند در کابينه انگليس در پاسخ به این اظهارنظر اوباما گفت: جای تعجب است که اوباما با جدایی اسکاتلند از انگلیس مخالف است، چرا که پیش‌ از این وی همواره اعلام کرده بود که در این خصوص موضعی بی‌طرف دارد.

وزير اول اسکاتلند گفت که به هر حال، ديويد کامرون در سطح بين‌المللی به همه می‌گوید هر آنچه را که در حال حاضر می تواند مشکل جدایی اسکاتلند را حل کند با او در میان گذارند.

«جی‌کی رولینگ» که اولین کتاب‌های مجموعه هری پاتر را در کافه «الفنت هاوس» ادینبورگ اسکاتلند نوشته است و هنوز هم در اسکاتلند زندگی می‌کند، طرفدار جدی حفظ اتحاد بریتانیا است و یک میلیون پوند (حدود یک میلیون و ششصد هزار دلار) به ستاد مخالفان استقلال اسکاتلند کمک مالی کرده است.

اما «شون کانری» که همه وی را با عنوان جیمز باند می‌شناسند برخلاف رولینگ می‌اندیشد تا جایی که گفته بود اگر اسکاتلند مستقل نشود به آنجا باز نمی‌گردد. با وجود آن وی نتوانست دوری از اسکاتلند را تحمل کند و 4 سال پیش برای جشنواره فیلم ادینبورگ به این کشور برگشت.

در این میان چهره‌های ورزشی نیز ساکت ننشسته‌اند و در این خصوص اظهار نظر کردند. «دیوید بکام»، کاپیتان سابق تیم ملی انگلیس در این باره  گفت: «بالاترین افتخار زندگی ورزشی من بازی برای تیم ملی کشورم بوده است و هر جا که برای تیم ملی انگلیس بازی کردم، هواداران فوتبال اسکاتلند را دیدم که با شور و شوق خاصی ما را تشویق می‌کردند. این همان اتحادی است که ما در نگاه آنان می‌دیدیم. در بازی‌های المپیک که بریتانیا یک تیم مشترک را شرکت داد نیز همین حس بار دیگر به سراغ من آمد و از این بابت خیلی خوشحالم.»

این بازیکن سرشناس معتقد است آنچه که آنها را به هم پیوند می‌دهد خیلی بیشتر از چیزی است که آنها را از هم جدا می‌کند.

«اندی ماری»، تنیسور مطرح دنیا در مورد تلاش اسكاتلند برای جدايی از انگلیس ضمن حمايت از اين جريان گفت: «اگر رای مردم اين كشور به جدايی باشد حاضر هستم برای كشور اسكاتلند تنيس بازی کنم نه انگلیس. هنوز خيلی در مورد استقلال اسكاتلند فكر نكرده‌ام. اما اگر اين اتفاق بيفتد من برای اين تيم بازی می‌كنم هرچند كه از 11 سالگی در تورنمنت‌های مختلف برای بريتانيا به ميدان رفته‌ام.»

کمتر از یک روز به برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند مانده است و کمپین موافقان و مخالفان با جذب افراد سرشناس سعی در به دست آوردن آرای سرگردان دارند تا از این طریق آینده را آنگونه خود می‌خواهند ترسیم کنند.

 
کد خبر: 81971

وب گردی

وب گردی