ترامپ: اگر دست من بود، ۱۸۰ روز پیش عدم‌پایبندی ایران به برجام را اعلام می‌کردم

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با یک روزنامه تصریح کرد اگر کار به او واگذار می‌شد ۱۸۰ روز پیشتر عدم‌پایبندی ایران به برجام را اعلام می‌کرد.

به گزارش ایسکانیوز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال گفت که در صورتی که کار به او واگذار می‌شد، 180 روز پیش عدم‌پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با گروه 1+5 را اعلام می‌کرد.

ترامپ در پاسخ به سؤالی درباره اینکه وزارت خارجه آمریکا در جدیدترین گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است، گفت: «بسیار خوب، ما در حال انجام بررسی‌هایی عمده هستیم. اگر آنها ... ببینید ما با آنها (ایرانی‌ها) بسیار مهربان بوده‌ایم. ما با گفتن اینکه آنها پایبند بوده‌اند، با آنها بی‌نهایت مهربان بوده‌ایم. اما در حال انجام بررسی‌های بسیار مفصلی هستیم».

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به‌تلویح به اختلافات با دستگاه وزارت خارجه این کشور درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: «و من بشخصه، احترام زیادی برای افرادم قائل هستم. اگر دست من بود، 180 روز پیش عدم‌پایبندی آنها را اعلام می‌کردم».

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه هفته گذشته برای دومین بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کرد. روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ترامپ با اکراه، با این موضوع موافقت کرد و نزدیک به یک ساعت تلاش کرد «تیلرسون» را به اعلام عدم‌پایبندی ایران به برجام مجاب کند.

مطابق مصوبات قانونی، دولت آمریکا بایستی هر سه ماه یک بار گزارشی درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای به کنگره آمریکا ارائه دهد.

مجله فارن‌پالیسی هفته گذشته گزارش داد ترامپ با به حاشیه راندن دستگاه دیپلماسی آمریکا تیمی از افراد نزدیک خود را مأمور زمینه‌چینی برای اعلام عدم‌پایبندی ایران به این توافق کرده است.

رئیس دولت آمریکا در واکنش به این سؤال که آیا انتظار دارد در گزارش بعدی به کنگره, عدم‌پایبندی ایران اعلام شود گفت: «بشخصه، من چنین انتظاری دارم. فکر می‌کنم که آنها از این کشور سوءاستفاده کرده‌اند. آنها از رئیس‌جمهوری به‌نام باراک اوباما که نمی‌دانست دارد چه غلطی می‌کند، سوءاستفاده کردند و انتظار ندارم که آنها پایبند باشند».

ترامپ در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا او برای اعلام عدم‌پایبندی ایران به برجام نظرات کارکنانش را نادیده خواهد گرفت، گفت: «بله، مطمئناً. ببینید من احترام زیادی برای رکس و پرسنل او قائل هستم و رابطه خوبی با آنها دارم. گفتن اینکه آنها (ایرانی‌ها) پایبند بوده‌اند، آسان‌تر است، خیلی آسان‌تر است. اما، این کار اشتباهی است. آنها پایبند نیستند. بنابراین، منتظر هستیم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد».

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: «منظور من این است که ما ظرف این 90 روز درباره این موضوع، بحث خواهیم کرد. ولی، اگر آنها پایبند باشند، من شگفت‌زده خواهم شد».

منبع: تسنیم

کد خبر: 820557

وب گردی

وب گردی