مقابله با کودک آزاری نیازمند اصلاح مددکاری اجتماعی و بازنگری سیاست های قضایی است

کارشناس مذهبی ضمن کالبد شکافی موضوع تجاوز به کودکان، خواستار بازنگری در سیاست های قضایی و اصلاح مددکاری اجتماعی برای رفع این آسیب اجتماعی شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، وقوع چندین مورد کودک آزاری طی دو هفته اخیر که بعضا با تعرض به دختران خردسال همراه بود، واکنش شدید افکار عمومی برای پیگیری و برخورد جدی با عاملان این جنایات و همچنین تقویت عوامل بازدارنده از این جرائم را به دنبال داشته است.
این جریان مطالبه جمعی تقریبا بعد از قتل «آتنا» دختر هفت ساله پارس آبادی و کشف جسد وی همراه با آثار اذیت و آزار، شکل گرفت و با مرگ «بنیتا» دختر 8 ماهه که براثر تشنگی و گرما در خودروی مسروقه پدرش جان باخت، شدت یافت و مرگ «تبسم» دختر 5 ساله ساوه ای بر اثر اصابت ضربه سنگین به سرش و اذیت و آزار جنسی به اوج رسیده است.
یک کارشناس مذهبی و پژوهشگر آسیب های فرهنگی و اجتماعی روز سه شنبه با اشاره ریشه یابی این جنایات به خبرنگار معارف ایرنا گفت: هر چند که موضوع نیازهای جنسی و بسترهای گرایش به فساد جنسی یکی از موضوع های بسیار پیچیده و چند لایه ای است که اظهارنظر درباره آن کار بسیار دشواری است ولی ریشه اصلی این انحرافات مانند دیگر مفاسد به ضعف اخلاق و فقر فرهنگی باز می گردد که ریشه اصلی گناهان و تخلفات است.
حجت الاسلام جلال نوری افزود: جامعه ایران در ماهیت اجتماعی خود یک جامعه عفیف و ارزش مدار است ولی ناهنجاری های ناشی از فقر فرهنگی، بیکاری و فقر مالی، زمینه به وجود آمدن و رشد یافتن افرادی می شود که هیچ ارزشی برای هنجارهای اخلاقی جامعه قائل نیستند.
وی خاطرنشان کرد: تجزیه و تحلیل حوادث و اخبار گوناگون پرونده های دزدی، قتل و تجاوز نشان می دهد که عاملان این جنایت ها افرادی هستند که از نظر ماهیتی در یک دگردیسی شدید قرار گرفته اند و عملاً نوع نگاه و ساختار زندگی این افراد به جامعه بسیار متفاوت از عرف اجتماعی و ارزش های اخلاقی است، به همین جهت ریشه یابی و بررسی علل وقوع جرایم وحشیانه ای نظیر قتل آتنا و تجاوز به کودکان نشان می دهد، مسئولان فرهنگی و اجتماعی کشور باید برای مقابله با این ناهنجاری های دلخراش برنامه ریزی و چاره اندیشی جدی داشته باشند.

** ضرورت اصلاح در ساختار رفتاری جامعه
نوری گفت: متاسفانه ساختار رفتاری کشور ما در مقابله با آسیب های فرهنگی و اجتماعی دچار نوعی کج فکری و برداشت غلط و نیازمند به اصلاح است و از جمله می توان به رفتارهای غیر اصولی گشت ارشاد در مواجهه با زنان بدحجاب، کم توجهی به نوجوانان ترک تحصیلکرده و بیکار در کشور، نگاه های کلیشه ای مذهبی و توقعات دینی از نسل نوجوان و همچنین بی توجهی به اوقات فراغت و ایجاد هیجانات و ورزش ها یا بازی های سالم اشاره کرد.
وی افزود: به همین دلیل وقتی فردی بی سواد با فقر شدید فرهنگی در جامعه رشد می کند و خیلی سریع در دام بزهکاری های اجتماعی می افتد، چنین فردی تبدیل به یک بیمار روانی و اخلاقی می شود که به راحتی می تواند به هر نوع جنایتی دست بزند.
این پژوهشگر رسانه یادآور شد: بسیاری از متخصصان و جرم‌شناسان معتقدند که اختلالات شخصیتی و رفتاری دوران کودکی و نوجوانی به همراه مشکلات اقتصادی، فرهنگی، روحی و روانی زمینه ساز بروز جنایت، دزدی و قتل می شود.
وی اضافه کرد: در این میان جرائم جنسی، به دلیل حساسیت افکار عمومی و علنی شدن آن و با توجه به وضعیت خاص جامعه ایران که بسترهای تأمین نیازهای جنسی کمتر در مسیر مناسب فراهم است، بیشتر از هر نوع جرم و جنایتی چهره زشت خود را نشان می دهد.

** تجاوز جنسی، نماد انحرافات اخلاقی
نوری گفت: انحرافات اخلاقی در نسل جوان و افراد خلافکار بیشترین نماد خود را در تجاوزهای جنسی نشان می دهد چرا که این افراد همانگونه که از طریق سرقت نیازهای مادی خود را تأمین می کنند، از طریق تجاوز به دنبال رفع نیازهای جنسی خود هستند، خصوصاً اینکه در برخی از موارد اگر سرقت و تجاوز با هم قرین باشد انگیزه فرد خلافکار و ناهنجار بسیار بیشتر خواهد بود.

** ناکارآمدی مددکاری اجتماعی
نوری گفت: هرچند که در این خصوص بخشی از آمار ریشه در بیمارهای روانی افراد دارد ولی ساختار اشتباه زندان در کشور که عملاً فرد در آن محیط، آموزش ها و مهارت های لازم را کسب نمی کند یا ساختار ناکارآمد مددکاری اجتماعی در کشور که بتواند بعد از آزادی زندانیان، حمایت های لازم را برای بازگرداندن افراد به روال عادی و صحیح زندگی موجب شده که افراد متخلف و جنایتکار با سابقه که قبح اعمال خلاف و وقیح در مقابل آنها شکسته شده است، خیلی راحت و ساده دست به جنایت هایی از جنس تجاوز، دزدی و قتل کودکانی همچون آتنا بزنند.
وی تاکید کرد: البته نباید فراموش کرد که ضعف آموزش های لازم به کودکان و خانواده ها در حفاظت از حریم خانواده ها و کم توجهی مهارت های زندگی باعث شده که بسیاری از مادران و کودکان نحوه مواجهه با افراد خلافکار و بزهکار را ندانند و چه بسا خیلی ساده و راحت به صورت ناخواسته در موقعیتی قرار گیرند که این افراد دست به جرم و جنایت بزنند.
این کارشناس رسانه همچنین گفت: البته آمار اینگونه مفاسد به ‌ویژه در کشور ما با واقعیات هماهنگی ندارد، زیرا قربانیان این جرائم از ترس آبرو و حیثیت اجتماعی تمایلی به شکایت ندارند و فقط برخی از آنها پس از دستگیری متهمان برای شکایت مراجعه می کنند.
وی افزود: بنابراین باید توجه داشت که هر اندازه آموزش ها و مهارت ها بیشتر شود و شفاف سازی و اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد، به همان نسبت ارتکاب جرائم کاهش می یابد، البته مشروط به اینکه مسئولان و متولیان حوزه فرهنگی و اجتماعی کشور به ریشه ها و عوامل گرایش به فساد و انحراف در نسل جوان بیشتر توجه داشته باشند.

** کودکان را ترسو تربیت نکنیم
نوری، ماهیت تربیتی خانواده ها و آموزش های رسانه ای و اجتماعی و کتاب های درسی را در مقابله با کودک آزاری، تاثیرگذار دانست و گفت: به عنوان مثال یکی از رفتارهای اشتباه تربیتی در خانواده ها این است که کودکان را ترسو و بزدل بار می‌آورند و همین امر منجر به سکوت و تن دادن بسیاری از افراد به نیات پلید افراد جنایتکار شده و بیشتر این مفاسد به دلیل ترس آشکار نمی شود بنابراین اغلب خانواده‌ها متوجه نمی‌شوند که ممکن است فرزندانشان مورد تعرض قرار گیرند و همین امر منجر به عدم افشا و کتمان جنایت های اینچنینی می شود.
وی افزود: بر همین اساس باید توجه داشت که اموری از قبیل ضعف والدین و هوشیار نبودن آنها در مراقبت از فرزندان، کم توجهی رسانه ملی در آموزش های لازم از طریق رادیو و تلویزیون به مردم، ضعف متون و درس های آموزشی مدارس و شیوه غلط درس خواندن در ایران و همچنین نبود آموزش صحیح درباره موضوع هایی نظیر ترس و خجالت یا حفظ آبرو و ناآشنایی با نحوه ارتباط با بیگانگان باید مورد توجه و اصلاح قرار گیرد.

** ضرورت بازنگری در سیاست های قضایی
این پژوهشگر اجتماعی، بازنگری سیاست های قضایی و ساختار پیشگیری از فساد و ظلم در کشور را نیازمند بازنگری دانست و گفت: اینکه فردی دچار اختلال روانی و شخصیتی دست به آزار و اذیت جنسی بزند و حتی مرتکب قتل و سرقت بشود نشان می دهد که در مرحله اول پس از دستگیری این افراد باید مطالعات و بررسی های لازم برای درمان و اصلاح آنها صورت گیرد تا بعد از آزادی این مجرمان، امنیت اجتماعی جامعه لطمه نبیند.
وی اضافه کرد: در اینگونه موارد بدون اینکه ریشه ها و عوامل جنایت به اندازه کافی مورد بررسی قرار گیرد، فرد خاطی به سرعت اعدام می شود و همین امر باعث می شود که ابعاد پنهان قضیه حل نشود لذا باید به مسائل حقوقی موضوع نیز توجه داشت تا اینگونه آسیبها ریشه یابی شود.

705

کد خبر: 822131

وب گردی

وب گردی