عمل‌گرایی در دستور کار واحد یزد؛ تبدیل قهرمانی رباتیک به افتخار صنعتی

معاون پژوهش و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد تصریح می‌کند که در دوران پساقهرمانی تیم رباتیک، مراحل کاربردی کردن افتخار جهانی را فراهم خواهیم کرد.

به گزارش ایسکانیوز، تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی یزد اوایل مرداد جاری در لیگ ربات‌های امدادگر واقعی مسابقات جهانی 2017 ژاپن به عنوان یکی از سخت‌ترین لیگ‌ها، مقام اول را از آن خود کرد.

هفته گذشته مراسم استقبال از تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی یزد در حالی صورت گرفت که این فضا روح معنوی به خود گرفت. این مراسم با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد، مدیر عامل بانک ملی یزد، هیأت رئیسه و کارکنان و خادمان حرم مطهر امام هشتم (ع) در کنار تربت پاک شهدای گمنام این دانشگاه صورت گرفت.

به همین مناسبت با دکتر نوید نصیری زاده معاون پژوهش و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی یزد به گفت‌وگو نشستیم و چگونگی موفقیت این تیم و برنامه‌های آیند دانشگاه برای موفقیت‌های بیشتر را جویا شدیم.

«رفتیم جزو چهار تیم» ، «رفتیم مرحله نهایی»، «قهرمان شدیم» اینها عبارات هیجانی است که نصیری‌زاده از لحظه‌های پراضطراب و خوش شنیدن خبر قهرمانی تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی یزد در مسابقات جهانی 2017 ژاپن بیان می‌کند.

او در حالی که با شور و هیجان خاصی از تلاش اعضای تیم رباتیک و سخت‌کوشی و تلاش دکتر محمدرضا جناب‌زاده سرپرست آن تیم نکاتی را یادآور می‌شود در پاسخ به سوالم که از مدت‌زمان تلاش اعضای تیمپرسیدم، می گوید: «تلاش تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی یزد، تلاشی 3650 روز یعنی ده ساله است، سنگ بنای این تیم خوب تعریف شده و مسئولان و سرپرستان و دانشجویان خوبی در آن فعالیت کرده‌اند و شاید باور آن برای هر کسی مشکل باشد که هنوز دانشجویان فارغ التحصیل که سال‌هاست از این دانشگاه رفته‌اند در کنار تیم هستند و تجربیات خود را به دانشجویان جدید انتقال می دهند در یک کلام تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی یزد، نمونه یک همدلی موفق و همکاری و کار گروهی دلچسب است.»

گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با معاون پژوهش و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی یزد درباره برنامه‌های تیم رباتیک واحد یزد و برنامه‌های آیند این حوزه را پی می‌گیریم:

*در دوران پساقهرمانی چه برنامه‌ای برای تیم دارید؟

- سیل ارسال پیام‌های تبریک کتبی از امام جمعه یزد و نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد، رئیس صدا و سیما، اعضای شورای شهر، بانک ملی و پیام های تبریک شفاهی بسیاری از مقامات استان و مردم کار را برای ما سخت‌تر از گذشت کرده است.

جدای از اینها، موفقیت تیم در زمانی حاصل شد که یزد به عنوان نخستین شهر ایرانی ثبت جهانی شده بود و این اولین موفقیت پس از این افتخار بزرگ بود که بار دیگر نام یزد را بر سر زبان‌ها انداخت. امروز دانشگاه آزاد اسلامی یزد بر دیوار خانه هر یزدی افتخاری نصب کرده با عنوان نخست جهان در سخت ترین مسابقه این دوره و البته حفظ این افتخار با تمرین های مداوم اعضای تیم با تجهیزات بیشتر نه تنها قابل تکرار است بلکه قابل افزایش نیز هست.

* برنامه‌ای برای کاربردی کردن قهرمانی رباتیک دارید؟

- کسب عنوان قهرمانی و حفظ آن در دستور کار قرار دارد لیکن نگاه دانشگاه آزاد اسلامی یزد نگاهی فراتر از به دست آوردن جام قهرمانی است. استان یزد به عنوان دومین شهر صنعتی ایران پر است از فرصت های طلایی تا پس از این قهرمانی افتخار جهانی را به افتخار صنعتی تبدیل کنیم.

اگر امروز این افتخار علمی که حاصل تلاش فرزندان ایران است به یک افتخار و یک جهش صنعتی تبدیل نشود ما از مسیر خود منحرف شده ایم. عمل‌گرایی در دستور کار حوزه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد قرار دارد و این مسیر با فراز و نشیب هایی نیز روبه‌رو است.

اعتماد صنعت به دانشگاه و انتقال تجربه صنعتگران به دانشگاهیان ضروری است. تعریف میز کار صنعت در دانشگاه و دانشگاه در صنعت غیر قابل اجتناب است که خوشبختانه استان یزد پیشگام در تعریف چنین همکاری هست.

* در مورد ارتباط صنعت با دانشگاه و یا دانشگاه با صنعت کدام یک باید پیشقدم باشند؟

- دانشگاه؛ امروز دانشگاه فقط آموزش نیست ما در دانشگاه دانش آموز تربیت نمی کنیم بلکه هدف امروز دانشگاه تربیت کارآفرین و صنعتگر است و این تربیت مختص رشته های فنی و مهندسی نیست. هدف امروز دانشگاه‌ها درآمدزایی است و مسیر این درآمدزایی از حوزه پژوهشی دانشگاه گذر خواهد کرد.

در دانشگاه آزاد اسلامی یزد، دست دانشگاه به سمت صنعت دراز شده تا با شناسایی مشکلات و معضلات بازار کار عالمانه و موفق در آن حضور یابد و رفع مشکل کند و خوشبختانه ما قدم های خوبی را در این زمینه برداشته‌ایم، تشکیل جلسات ماهیانه با حضور صنعتگران، دولتمردان و راه‌های ورود و حضور دانشگاه در صنعت در این جلسات مطرح شده و نتیجه خوبی حاصل شده است.

* و حرف آخر...

- از زحمات اعضای تیم رباتیک دانشگاه آقایان سیدعلی محمد منصوری، سیدسعید نقوی، هادی صادقپور، آرشام بلیوانی، میلاد محمدی، حکمت بوذرجمهری، علی سالاری، رضا ابراهیمی، محمدمهدی تقوی و سرپرست تیم دکتر محمدرضا جناب زاده تشکر و قدردانی می کنم.

منبع: آنا

201

کد خبر: 825023

وب گردی

وب گردی