تهران- ایسکانیوز: سازمان جهانی صرع ( IBE ) و انجمن جهانی پیشگیری از صرع ( ILAE ) روز نهم فوریه مصادف با بیستم بهمن ماه را به عنوان روز جهانی صرع نام گذاری کردند.


درپی این نام گذاری، نخستین روز جهانی صرع نهم فوریه سال 2015 مصادف با بیستم بهمن ماه سال 1393خواهد بود. به این ترتیب دومین دوشنبه ماه فوریه هر سال به مناسبت این روز در 138 کشور عضو سازمان جهانی صرع و انجمن جهانی پیشگیری از صرع، گرامی داشته می شود.


به رسمیت شناختن روز جهانی صرع گامی در راستای ارتقای آگاهی در مورد این بیماری در جهان و برجسته کردن ضرورت افزایش تحقیقات در زمینه صرع و عوارض ناشی از آن به شمار می رود.


طبق آمارهای سازمان جهانی یک تا دو درصد از جمعیت جوامع مبتلا به این بیماری هستند که معمولا به لحاظ اقتصادی از سطح درآمد پایینی برخوردارند و توانایی پرداخت هزینه داروهای گران قیمت و موثر را ندارند.


صرع مجموعه ای از اختلالات عصبی مزمن است که با حمله عصبی بروز می کند. این حملات ممکن است بسیار خفیف و غیرقابل شناسایی یا طولانی مدت و با لرزش شدید همراه باشد.


این بیماری در بیشتر موارد دلیل مشخصی ندارد اما در برخی افراد به دلیل آسیب مغزی، سرطان مغز و سوء استفاده از دارو و الکل بروز می کند.


صرع را نمی توان درمان کرد، اما حملات ناشی از آن را می توان با مصرف دارو تا حد ۷۰ درصد کنترل کرد. برای افرادی که مصرف دارو در آنها موثر نیست، جراحی، تحریک عصبی یا تغییر در رژیم غذایی تجویز می شود.

کد خبر: 82520

وب گردی

وب گردی