ابهام درباره قد و قامت وزارت کرباسیان/ تو نباشی معاونت هست!

رئیس جمهور در حالی رئیس کل گمرک کشور را در ویترین دولت دوازدهم به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار داد که کارشناسان اقتصادی گزینه های دیگری را پیش بینی می کردند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز؛ فقط چند ساعت تا رونمایی از لیست پیشنهادی وزرای کابینه دولت دوازدهم به مجلس باقی مانده بود که خبری مبنی بر حضور کرباسیان در دولت دوازدهم با عنوان مرد شماره یک اقتصاد کشور دست به دست شد.حتی شنیده شد رئیس جمهور از وزیر پیشنهادی خواسته بود برای حضور در مراسم هفتم پدرش به زادگاهش بازنگردد تا معادلات دولت در پایتخت حل شود.

پیش از این از نهاوندیان به عنوان گزینه جدی دولت برای وزارت اقتصاد نام برده می شد یعنی همان فردی که در حلقه اول و نزدیک به رئیس جمهور، دل امثال صادق زیباکلام را در ایام انتخابات خون کرده بود. شاید همین اظهارنظرها و البته پیش بینی ها از ذائقه نمایندگان ملت باعث شد که دولت در دقیقه ی 90 با چرخش 180 درجه ای مسعود کرباسیان را به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کند. اما در این میان اغلب کارشناسان و حتی برخی از نمایندگان مجلس، از عدم حضور طیب نیا در دولت دوازدهم شوکه شدند و طیب نیا را ناجی مناسبی برای اقتصاد کشور در چهار سال دوم دولت اعتدال می دیدند.

در همین رابطه "جهانبخش محبی نیا" در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز گفت: کرباسیان در مقایسه با برخی از گزینه هایی که مطرح بود روحیه دوندگی بیشتری دارد و نیرویی است که می تواند برای بخش های مربوط به بانک، بیمه، خزانه، جذب سرمایه گذاری خارجی، مالیات و گمرک برنامه هایی منطبق با سیاست کشور را طراحی و مدیریت کند. البته باید از یک تیم اقتصادخوان و اقتصاد بلد به عنوان مجمع مشورتی استفاده کند و در بدنهی وزارت اقتصاد آن ها را وارد کند.

او در ادامه افزود: احتمال می دادم که آقای کرباسیان پیشنهاد شود و انتظارش را داشتم. دوستان دیگری که مطرح بودند دارای سابقه علمی اما فاقد دوندگی بودند و حوصله ی ورود به بدنهی اقتصاد برای احیای بخش های فوق را نداشتند. هم چنین در دل اقتصاد عملی از لحاظ مدیریتی سابقه ی حضور نداشتند. البته اگر دولت محترم می توانست کسی را معرفی کند که توانایی های علمی و اجرایی شان حالت ترکیبی پیدا می کرد چه بسا بهتر می شد.

محبی نیا ادامه داد در بین افرادی که مطرح بودند علاقه ی کرباسیان به احیای اقتصاد کشور و زیر ساخت های اقتصادی بیشتر بود که نهادسازی ارگان های اقتصادی را دارای صلاحیت کند.

نایب ریئس کمیسیون برنامه و بودجه ی مجلس گفت: فکر می کنم کرباسیان برای رای اعتماد آوردن مشکلی نداشته باشد. البته که آقای طیب نیا اگر می ماند خیلی بهتر بود. طیب نیا از لحاظ علمی، عالم ترین شخصیت اقتصادی هیأت دولت بود. وزیر پیشین نیرویی دانشگاهی بود که دیدگاه های اقتصادیش را بدون واهمه و ترس مطرح می کرد. البته ای کاش بیشتر می توانستیم شاهد تحول و دگرگونی از سوی او باشیم. محبی نیا افزود: گویا طیب نیا خودش نخواست تا در دولت دوازدهم باشد و و اگر می توانست بماند مطمئنا شرایط بهتر می شد.

در همین خصوص، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی روز قبل از ارائه لیست ابراز امیدواری کرده بود که رئیس جمهور امشب برای حضور طیب نیا در کابینه دوازدهم اقدام کند.

در همین رابطه مسعود پزشکیان با اشاره به معرفی وزرای کابینه دولت دوازدهم به مجلس و چینش تیم اقتصادی کابینه، اظهار داشت: تیم اقتصادی دولت جدید تغییر چندانی نکرده است و نه تنها تیم اقتصادی دولت جدید قوی‌تر نشده، بلکه ظرفیت و مهره‌ خوبی به اسم طیب‌نیا را نیز از دست داد، چراکه طیب‌نیا فردی باتجربه بود و کرباسیان نیز که به جای او معرفی شده، یکی از معاونان طیب‌نیا بوده و اینکه چه اتفاقی افتاده که طیب‌نیا برداشته شده و آقای کرباسیان آمده و چه برنامه‌ای برای این وزارتخانه دارد، مشخص نیست.

نایب رییس مجلس افزود: طیب‌نیا از لحاظ علمی و تجربه کاری در سطح بالایی بود و دولت باید توضیح دهد که چگونه او برداشته شده و یکی از معاونانش در سمت وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم به مجلس معرفی شده است.

باید دید نبود شخصیت ممتاز علم اقتصاد ایران که رتبه یک کنکورهای ارشد و دکترا را کسب کرده بود چقدر در دولت آتی حس می شود. طیب نیا وزیری بود که با 274 رای رکورد رای اعتماد را شکست و دولت را با تورم بالای 40 درصد تحویل گرفت و توانست تا حدود زیادی افسار این ماجرا را در دست بگیرد.

اما در رابطه با گزینه روی میز مجلس باید گفت، سوابق کاری کرباسیان نشان می‌دهد او از سال ۶۱ تاکنون در سمت‌های مختلفی از جمله معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنایع سنگین، معاون طرح و برنامه وزارت بازرگانی، معاون بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی، معاون بازرگانی وزارت نفت، معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی و رئیس‌کل گمرک حضور داشته است اما آیا می توان جای خالی طیب نیا برای دولت را پر کند؟

او در سال‌های ۸۴ تا ۸۸ معاون خدمات شهری شهرداری تهران بوده و پس از آن نیز در دولت یازدهم به‌عنوان معاون وزیر و رئیس‌کل گمرک به فعالیت پرداخت.

کرباسیان در چهار سال دولت یازدهم توانست سامانه جامع گمرک را طراحی و راه‌اندازی کند که این سامانه کارکرد تأثیرگذاری برای برخورد با قاچاق، فساد داشته و به ارتقای شفافیت و سلامت در نظام تجارت خارجی کمک کرده است.

یکی از شاخصه‌ها و ویژگی‌های فردی کرباسیان، مدیریت اجرایی توانمند او بوده است که با همت و تلاش‌های مجدانه سامانه‌ای را که پیش از آن در چشم‌انداز ۱۰ ساله گمرک طراحی شده بود، در عرض کمتر از چهار سال به تکامل خوبی برساند.

پیش بینی ها نشان می دهد مسعود کرباسیان برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی ماموریتی غیرممکن در پیش نخواهد داشت اما وقتی رئیس و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بر این باورند که طیب نیا برای علاج اقتصاد ایران طبیب بهتری بود، باید دید آیا مردم نیز دیر یا زود به این نتیجه خواهند رسید و دلشان برای استاد تنگ می شود؟

403

کد خبر: 825313

وب گردی

وب گردی