شافعی: فساد ریشه کن شود/فاصله بین گفتار و کردار کرباسیان زیاد نباشد

شافعی با اشاره به اولویت‌های وزیر اقتصاد دولت دوازدهم گفت: امیدواریم فساد در سازمان‌ها ریشه‌کن شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران بعد از ظهر امروز در نشست هم اندیشی وزرای پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد با اشاره به سابقه کرباسیان وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت اقتصاد گفت: مسعود کرباسیان یار دیرین فعالان اقتصادی است.

او ضمن قدردانی از زحمات طیب‌نیا گفت: اثرات اقدامات انجام شده در زمان وزارت ایشان هنوز درجا و نمایان است.

شافعی با اشاره به برنامه پیشنهادی کرباسیان برای وزارت اقتصاد گفت: آنچه که در این برنامه اعلام شده مایه امیدواری فراوان است و با شناخت از ایشان امیدواریم فاصله بین گفتار و کردار زیاد نباشد و این برنامه‌ها را در مرحله اجرا ببینیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اولویت‌هایی که باید در وزارت اقتصاد به آنها توجه شود گفت: انتظار تصمیم یک برنامه جامع برای اقتصاد کشور را داریم چرا که تقاضای آن سالها تکرار شده و هنوز استراتژی منسجم توسعه اقتصادی نداریم.

او افزود: بهبود فضای کسب و کار و مقررات زدایی از دیگر اولویت‌هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و با توجه به اینکه در چهار سال گذشته گمرک ایران در مقررات زدایی در صدر سازمان‌ها بود امیدواریم این مهم نیز در وزارت اقتصاد مورد توجه قرار بگیرد تا شاهد بهبود فضای کسب و کار و تحرکات جدید در اقتصاد باشیم.

شافعی تغییر و تحول نظام بانکی را به عنوان ضربه کهنه اقتصاد نام برد و گفت: قدرت نظارت در نظام بانکی بسیار مهم است و کارشناسان معتقدند که مجموع اقتصاد ایران نیازمند این همه بانک و موسسات مالی و اعتباری نیست که در ته تحول نظام بانکی باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته رئیس اتاق ایران یکسان سازی نرخ ارز یک سال و نیم است که وعده آن به بخش خصوصی داده می‌شود اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

او در ادامه صحبت‌های خود به موضوع مالیات اشاره کرد و گفت: باید پایه‌های مالیاتی گسترده شود و ضمن اینکه فرارهای مالیاتی جلوگیری شود و در کنار به عدالت مالیاتی نیز توجه ویژه شود.

شافعی تصریح کرد: مساله توجه به تحول در نظام برنامه و بودجه کشور و رهایی از اقتصاد موضوع دیگری است که باید در اولویت قرار بگیرد. ضمن اینکه در اجرای اصل 44 قانون اساسی آن طور که باید به اهداف مورد نظر دست نیافته‌ایم که امیدواریم در دوران وزارت جدید به این موضوع توجه شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه اقتصاد رقابتی مشکل اساسی اقتصاد است گفت: ما امیدواریم شرایط برای همه فعالان اقتصادی یکسان شود و رانت و فساد را در اقتصاد ریشه‌کن کنیم.

او با انتقاد از فساد در سازمان‌ها گفت: فساد سیستمی در رگ‌های سازمان‌های ما نفوذ کرده و ما در این شرایط نیازمند پادزهر قوی هستیم.

او خطاب به کرباسیان گفت: امیدواریم در وزارت خانه شما هسته مشاوره با بخش خصوصی تشکیل شود و جهانی شدن و تعامل با دنیای خارج و اتصال به اقتصاد جهانی ممکن شود و در این راه قدم‌های مفیدی برداشته شود.

402

کد خبر: 825614

وب گردی

وب گردی