نمایشگاه صنعت ساختمان؛ هیاهو برای هیچ

هفدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان در حالی برگزار شد که گزارش های میدانی نشان دهنده ی عدم رضایت تولید کنندگان و بازدید کنندگان بود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان در حالی در هفته ی جاری برگزار شد که کماکان انتقادات زیادی را به دنبال دارد. شرکت کنندگان از قیمت های گزاف سخن می گویند و غرفه داران از غیر تخصصی شدن نمایشگاه و هزینه های بالایی که برای غرفه ها پرداختند.

مرداد ماه هر سال یکی از کاربردی ترین نمایشگاه های صنعت ساختمان در کشور برگزار می شود. اما وضعیت رکودی در بازار مسکن در کنار افزایش قیمت های ابزار و مصالح گوناگون همگان را به تعجب واداشته است. شرکت کنندگان حاضر در نمایشگاه اعتقاد داشتند اگر بازار مسکن در رکود است پس افزایش شصت درصدی در برخی مصالح و ابزار منطقی نیست. وقتی معاملات حوزه ی مسکن روند کاهشی دارد افزایش قیمت ها یا وضعیت را رکودی تر می کند، یا اگر از رکود خارج شویم افزایش قیمت های انفجاری در خرید و فروش ساختمان، بازار مسکن را در شوک فرو خواهد برد. امسال استقبال عمومی از نمایشگاه خوب بود اما افراد متخصص و جامعه ی هدف حضور کمرنگی در نمایشگاه داشتند. هم چنین غرفه داران از قیمت های بالای اجاره غرفه ها ناراضی بودند.

در همین رابطه یکی از مسولان سالن تعاونی توسعه سازه و فولاد ایرانیان گفت: موضوع گرانی خدمات ساختمانی به دو بخش قابل تفکیک است. بخش مصالح ساختمانی و بخش دستمزد. دستمزد ها در این چند سال هیچ افزایشی نداشته و همکاران من در سال 92 با قیمت هایی بالاتر از الان کار انجام می دادند! چیزی که افزایش پیدا کرده است مواد خام و اولیه است. مثلا سال گذشته آهن کیلویی 1700 تومان بود و الان با رشد بیش از 50 درصد بع 2600 تومان رسیده است.

او گفت البته این چند روز اخیر نوسانات خیلی زیادتر شده است، طوری که در این دوهفته هرکیلو آهن 400 توملن افزایش پیدا کرده است. به گفته ی او افزایش قیمت در صنعت فولاد به چند دلیل اتفاق می افتد. قیمت بازار جهانی، قیمت دلار و سیاست های دولت مثلا در بخش گمرکی از این موارد است.

عضو تعاونی توسعه سازه و فولاد ایرانیان افزود: پارسال بخاطر پایین بودن قیمت وارداتی جهت حمایت از تولید کننده تعرفه های گمرکی بخش فولاد را بالابردند که واردات کم شود و تولید کننده ی داخلی ضرر نکند اما به دلیل عدم نظارت بر سیاست های کلان تولید کننده های مطرح داخلی از این شرایط سوء استفاده می کند.

در همین زمینه یکی دیگر از مسئولان غرفه های بخش فولاد گفت: افزایش قیمت آهن آلت در بازار رکودی مسکن توجیه منطقی ندارد. به گفتهی او آهن آلات در دو هفته 15 درصد گران شده است و با وجود افزایش قیمت 100 درصدی در طی 4 سال اخیر دستمزد خدماتی همچنان ثابت مانده است. بهمین خاطر تمام پروژه های وابسته در شهر تهران نگه داشته شده است و ما در طی دو روز اخیر هیچ فروشی نداشته ایم.

او در رابطه با حضور مسئولین و مردم گفت: خدا کند که این آمد و رفتن ها نمادین نباشد و وزیر و معاونانش برای ظاهر سازی کاری نکنند. بهمین علت استقبال نمادین مسئولین بیشتر شده است اما استقبال افرادی که بخواهند کار بگیرند اصلا خوب نیست.

در ادامه مدیر روابط عمومی یکی از شرکت های تولید کننده ی آجر نسوز به خبرنگار ایسکانیوز گفت: با وجود اینکه مسکن در رکود است اما ما از وضعیت خود راضی هستیم زیرا آجر از معدود محصولاتی است که واردات ندارد و کنترل بازار در دست تولید کنندگان داخلی است. او که اذعان داشت افزایش قیمتی در محصولات آجر نداشته ایم حمایت از تولید داخل را عامل کنترل بازار دانست.

در نمایشگاه صنعت ساختمان نه تولید کننده و فروشنده راضی است و نه خریدار. اگر قرار باشد برگزاری این نمایشگاه رونقی در بازار مسکن نداشته باشد و حمایت از تولیدات داخلی صورت نگیرد پس مبالغ زیادی که برای اجاره ی غرفه ها گرفته می شود و هزینه هایی که صرف برگزاری نمایشگاه می شود فقط جنبه ی نمادین دارد.

در نمایشگاهی که باید اکثر بازدید کنندگانش متخصص باشند و برای خرید آمده باشند عممومی از مردم حضور داشتند که برای گرفتن پکیج و خودکار و هدیه های تبلیغاتی در غرفه ها قدم می زدند.

یکی دیگر از عجایب نمایشگاه اخذ بلیت 2 هزار تومانی از بازدیدکنندگان بود که به نوبه ی خود جالب بنظر می رسید. البته مسئولان برگزاری برای دانش آموزان و دانشجویان بازدید را رایگان کرده بودند اما متخصصین و صنعتگران برای ورود باید بلیت تهیه می کردند و این خود یکی از امتیازاتی بود که برگزار کنندگان نمایشگاه به جامعه ی هدف بازار ساختمان داده بودند.

بهرحال این نمایشگاه با تمامی کمی و کاستی هایش تمام شد و این رویداد مهم نیز نتوانست قدمی در توسعه صنعت ساختمان بردارد و بنظر می رسد به جز سود آوری برای عده ای، نتیجه ی دیگری داشته است.

انتهای پیام /

کد خبر: 827258

وب گردی

وب گردی